آینده پر ابهام صنعت دامداری

دانلود
باوجود اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از تامین نهاده‌های دامی به میزان مورد نیاز خبر می‌دهند، دامداران همچنان از بازار سیاه و ناکافی بودن عرضه نهاده‌های دامی نسبت به نیازشان گلایه مندند.
در چند روز گذشته ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و دماوندی نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران خبر دادند.
 
دامداران، اما می‌گویند میزان نهاده‌ای که با نرخ دولتی به دست آن‌ها می‌رسد ناکافی است و باقیمانده نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، جایی که تفاوت قیمتی نهاده‌ها با نرخ دولتی دو تا سه برابر بالاتر است.
سر نخ‌ها را که دنبال کردیم به این بازار به راحتی رسیدیم، بازاری که دیگر نه به شکل زیر پله‌ای که کاملا علنی بر پاست، اتوبان تهران ورامین را که طی میکنی رسیدن به این بازار سهل است، بازاری که در آن انواع نهاده‌ها به میزان فراوان موجود است.
 
دلالان بازار می‌گویند از هر نهاده‌ای هر چقدر که بخواهی دارند. ذرت، جو یا سبوس نهایتا سه روزه دست خریدار را می‌گیرد، البته به شرط واریز نقدی.
نهاده‌هایی که در ضعف آشکار سامانه توزیع وزارت جهاد کشاورزی سر از بازار آزاد در آورده اند و بدون هیچ نظارتی در این بازار سیاه به فروش می‌رسند، ضعفی که در چند سال گذشته بار‌ها گوشزد شده، اما فکر اساسی برای آن نشده است.
 
این چرخه معیوب عرضه هم مشکل دامداران را برای پرورش دام دو چندان کرده است، تا آنجا که برخی کارشان به تعطیلی کشیده و برخی هم تعداد دام‌های خود را کاهش داده اند، یکی از دامداران می‌گوید دام‌های مولد خود را از ۵۰ به ۲۰ راس رسانده و دیگری هم خبر از تعطیلی دامداری اش در آینده نزدیک می‌دهد.
دیدن صحنه‌های ذبح دام‌های مولد و آبستن هم این روز‌ها کار مشکلی نیست، تنها یک شبکه اینترنتی میخواهد و یک سرچ کوچک...
 
نکته مهم این است که این نهاده‌ها با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند و در سایه دلال بازی‌ها تنها بخشی از آن‌ها به دست دامدار می‌رسد و مابقی نرخ آزاد می‌خورد.
در این شرایط رئیس جمهور خبر از اجرای طرحی می‌دهد که دست دلالان را از بازار نهاده‌های دامی کوتاه می‌کند. به گفته آقای رئیسی پیگیری‌ها برای هر چه زودتر اجرائی شدن این طرح در حال انجام است.
 
به هر صورت دام‌های آبستن و مولد ضامن ادامه حیات دامداری در کشورند که در حال حاضر ذبح آن‌ها صنعت دامداری را با خطر جدی مواجه کرده است.
هر چند ذبح دام مولد بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی کشور ممنوع است، اما این قانون بدون شک در صورت فراهم نشدن شرایط پرورش دام تنها روی کاغذ می‌ماند، موضوعی که بنظر می‌آید این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com