ادامه تلاش ها برای تکنیک تعیین جنسیت جنینی جوجه

ادامه تلاش ها برای تکنیک تعیین جنسیت جنینی جوجه
تولید کنندگان تخم مرغ آمریکا و اتحادیه اروپا جمع شده اند تا جلوی کشتن جوجه های نر تازه از تخم درآمده را به محض در دسترس قرار گرفتن دستگاه تعیین جنسیت بگیرند.
هیئت مدیران اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ برای متوقف کردن کشتن جوجه های نر یک روزه تا سال 2020 میلادی و یا به محض موجود شدن جایگزین های اقتصادی و عملی دیگر، بیانیه ای را منتشر نمودند. به دلیل اجراهای خاص این طرح و قراردادهای محرمانه آن، تلاش ها برای تجاری سازی رقابت در راستای تکنولوژی تعیین جنسیت از دید مردم دور مانده است. اما برخی از بیانیه های عمومی نیز در مورد روش های تعیین جنسیتی ارائه شده است؛ حداقل سه گروه تجاری بر روی این روش کار می کنند.

تعیین جنسیت جنین قبل از جوجه کشی

اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ استان اونتاریو کانادا فرآیندی را اختراع کرد ه است که قبل از جوجه کشی جنسیت جنین را تعیین می نمود. این تکنیک حاصل تحقیقی بود که در دانشگاه مک گیل کانادا انجام شد تا قابلیت جوجه آوری تخم مرغ ها را در طول فرآیند کندلینگ مشخص نماید.
هری پلیسرو (Harry Pelissero)، مدیر کل اتحادیه تولید کنندگان تخم مرغ اونتاریو، در نشست بین المللی تخم مرغ که در ابتدای سال 2016 انجام شد گفت که این تکنیک در تعیین جنسیت و دسته بندی جنین بر حسب جنسیت قبل از جوجه کشی  95 درصد دقت دارد. وی در ادامه اظهار داشت که با کارخانه های تولید دستگاه صحبت کرده است که تا پایان سال 2016 دستگاه کندلینگی بسازند که بتواند جنسیت تخم ها را در یک تخم گذاری تعیین کند.
پژوهش هایی که در سال 2013 در دانشگاه دلاور (Delaware) آمریکا انجام شده دریافته بودند که یک سیستم ماشینی دارای الگوریتم های کامپیوتری که از نور استفاده می کند می تواند تا 76 درصد مواقع جنسیت جنین را در 30 ساعت اول جوجه کشی تعیین کند. در آن زمان، پژوهشگران انتظار داشتند که این کارایی بتواند تغییرات در تجهیزات و الگوریتم را بهبود ببخشد.

طیف بینی نزدیک به مادون قرمز در طول جوجه کشی
پژوهشگران دانشگاه تکنولوژی درسدن (Dresden) و دانشگاه لایپزیگ آلمان تکنیکی را ارائه کرده اند که از طیف مادون قرمز استفاده می کند تا جنسیت جنین را از طریق یک سوراخ کوچک بر روی پوست تخم مرغ تشخیص دهد. طیف بینی نزدیک به مادون قرمز، از جذب مختلف امواج الکترومغناطیس در منطقه نزدیک به مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی استفاده می کند  تا ترکیبات مواد را تعیین نمایدو این شیوه ذر موارد تشخیص پزشکی بسیار گوناگونی به کار گرفته شد، از تعیین مکان سلول های توموری خاص گرفته تا تعیین سطح قند خون.طیف بینی نزدیک به مادون قرمز آینده درخشانی در تجزیه و تحلیل ترکیبات دانه در خوراک دارد.
کروموزوم های تعیین کننده جنسیت در پرنده ها به شکل Z و W نشان داده می شوند. پرنده های نر کروموزوم ZZ و پرنده های ماده کروموزوم ZW دارند. در جوجه مرغ و بوقلمون، کروموزوم Z کروموزومی بزرگ است در نتیجه نرها در مقایسه با ماده ها DNA بیشتری در سلول هایشان دارند. پژوهشگران یافته اند که این تفاوت در تعداد DNA موجود در سلول های نر و ماده این امکان را می دهد که با استفاده از طیف سنجی نزدیک به مادون قرمز در 72 ساعت اول جوجه کشی بتوان جنسیت را تعیین کرد و تخم ها را جداسازی نمود. این روش نیازمند آن است که سوراخی بر روی پوست ایجاد شود تا طیف سنجی نزدیک به مادون قرمز بتواند کار خود را انجام دهد. این پژوهش توسط وزارت فدرال غذا و کشاورزی آلمان موسوم به BmEL انجام شده است. کمپانی EVONTA Technology GmbH با این پژوهشگران در حال همکاری است تا نمونه های تجاری اولیه را توسعه دهد و، بر اساس گزارش های منتشر شده، امیدوار است تا در سال 2017 این ماشین ها در دسترس قرار بگیرند.

تلاش برای یافتن یک بیومارکر با طیف سنجی جرمی
پژوهشگران دانشگاه لیدن هلند با کمپانی In Ovo گرد هم آمدند تا شیوه ای برای تشخیص جنسیت جنین در زمان جوجه کشی و با استفاده از طیف سنجی جرمی انجام دهند. این روش شامل برداشتن بخش کمی از مایع از هر تخم به کمک یک سوزن و استفاده از اشعه یونیزاسیون بر روی نمونه به منظور تعیین سطح بیومارکر (نشانگر زیستی) می باشد. تخم مرغ ها بر اساس نتایج آزمایش دسته بندی شدند.
محققان اعلام کرده اند که دقت آزمایش بیش از 95 درصد بوده است و تلاش می شود تا دقت آن را به 99 درصد برسانند. امید است که این تکنولوژی بتواند تا سال 2018 در استفاده تجاری قرار بگیرد.
هنوز مشخص نشده است که آیا هیچ یک از این تکنیک ها برای تعیین جنسیت جنین از نظر تجاری قابل دوام خواهد بود یا خیر. اتحادیه مرغ و تخم مرغ آمریکا اخیرا بر روی دو پروژه سرمایه گذاری کرده است تا روند مرگ آسان یا همان اوتانازی را در جوجه کشی جوجه ها و بوقلمون ها مطالعه کند و بدین ترتیب روش های مورد استفاده را بهبود ببخشند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com