ضرورت تسریع در چاره اندیشی توسط وزارت جهاد کشاورزی

ضرورت تسریع در چاره اندیشی توسط وزارت جهاد کشاورزی
افزایش هزینه‌های تولید مرغ با وجود کاهش قیمت عرضه آن سبب بروز مشکلاتی برای مرغداران شده به گونه ای که درآمدهای آنها هزینه های تولید را پوشش نداده و متضرر شده اند.
با حذف ارز ترجیحی اگرچه بساط دلالی ها تا حدودی برچیده شد اما همچنان در بخش تولید مشکلاتی وجود دارد و در این میان مرغداران به دنبال افزایش هزینه های تولید در نقطه ای بسیار پایین تر است نقطه سر به سری قرار گرفته اند که حتی پوشش هزینه های تولید آنها پوشش هم داده نمی شود.

درحال حاضر اگرچه مشکل جدی از نظر تامین نهاده های دام و طیور وجود ندارد اما این محصولات با هزینه های بالایی توسط مرغداران و دامداران خریداری می شود درحالی که شرایط عرضه تولیدات آنها در بازار مطلوب نیست.

استمرار ضرردهی دامداران و مرغداران به دنبال فعالیت در عرصه تولید دام و طیور شرایطی را فراهم آورده که رفته رفته به ورشکستگی این واحدها و کاهش تولیدات منجر خواهد شد که امیدواریم شاهد چاره اندیشی سریع متولیان امر باشیم.

ضرردهی ۱۰ هزار تومانی مرغداران به ازای تولید هرکیلوگرم مرغ
محمود نجفی، اظهار داشت: از بیست و یکم اردیبهشت امسال به دنبال حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت نهاده های دام و طیور، نرخ این محصولات و هزینه های تولید در دامداری ها و مرغداری ها افزایش یافت.

وی افزود: با وجود افزایش هزینه های تولید نرخ مصوب دولت برای عرضه مرغ درب مرغداری ۴۴ هزار تومان است اما متاسفانه طی روزهای اخیر قیمت مرغ بسیار کاهش یافته حتی به ۳۳ هزارتومان نیز رسیده است.

مرغدار کرمانشاهی تصریح کرد: افزایش هزینه های تولید مرغ درحالی است که میزان فروش آن کاهش یافته و اکنون این موضوع به مشکلی برای مرغداران تبدیل شده و آنها دچار ضررهای مالی کلانی شده اند.

نجفی با اشاره به استمرار زیان دهی مرغداران، تصریح کرد: هزینه های تولید مرغ اکنون به بیش از سه برابر افزایش یافته درواقع درحال حاضر قیمت تمام شده تولید مرغ برای مرغداران بدون لحاظ سود به ازای هرکیلوگرم ۴۵ هزار تومان است درحالی که نرخ فروش مرغ ۳۳ هزار تومان درب مرغداری است.

وی افزود: مرغداران همچنان درحال ضرردهی هستند و از سوی جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی چاره اندیشی نشده است.

نجفی تصریح کرد: به دنبال عرضه مرغ منجمد شاهد کاهش قیمت مرغ گرم بودیم هرچند که اکنون این موضوع متوقف شده اما اثرات آن پا برجا است.

مرغدار کرمانشاهی گفت: بر اساس دستور ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اکنون شرکت پشتیبانی امور دام تنها مرغ نژاد آرین را خریداری می کند درنتیجه مرغ های غیر نژاد آرین روی دست مرغداران مانده و از سوی شرکت پشتیبانی امور دام خریداری نمی شود.



تلاش کمیسیون کشاورزی برای دعوت وزیر به مجلس به منظور رفع مشکلات مرغداران
رحمت الله نوروزی نیز، اظهار داشت: اکنون مشکل مرغداران این است که قیمت تمام شده هرکیلوگرم مرغ برای آنها به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده درحالی که نرخ گذاری برای تولید کننده مرغ ۳۵ هزار تومان است درنتیجه مرغداران متضرر شده اند.

وی افزود: درحال حاضر قیمت خرید نهاده های دام و طیور، خرید جوجه یک روزه، هزینه های نگهداری، تامین نیروی انسانی و سوخت بالا است و سبب ضرر و زیان مرغداران شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای حل مشکلات مرغداران تدبیری اساسی اندیشیده شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس درصدد دعوت وزیر جهاد کشاورزی به مجلس هستند تا مشکلات مرغداران پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مرغداران خواستار پیگیری مشکلات شان هستند، افزود: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام  با وجود خرید مرغ از مرغداران هنوز مطالبات آنها را نپرداخته است.



به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با توجه به اهمیت تولیدات مواد غذایی به ویژه مرغ در تامین امنیت غذایی کشور، وزارت جهاد کشاورزی باید در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات دامداران و مرغداران اقدام کند تا این موضوع به برچیده شدن کسب و کارهای آنها منجر نشود.
 
نظرات شما
  •  

    علی براتی گفت : ۰۱/۰۹/۱۵

    این یک روایت سینوسی شده و کاملا دلیل آن روشن، هنوز دولت با نوع دیگری در حال رانت دادن به سرمایه داری کلان و چاق تر کردن آن است، تجارت نهاده باید آزاد باشد بدون دخالت دولتی ها تحت هر عنوان و حتی حسن نیت ، کاش یکی هم بدرد کارگران چرخه طیور بود این اخبار گوشمان را کر کرده، اگر دیگر دولت نیست حضور نمایندگان بی مصرف ادارات در کشتارگاه طیور برای چیست؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com