هزینه پرورش گاو در ایران چقدر افزایش یافت؟

هزینه پرورش گاو در ایران چقدر افزایش یافت؟
هزینه تولید در بخش گاوداری‌های صنعتی ایران در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) ۹۷.۲درصد و هزینه پرورش مرغ به شیوه صنعتی هم ۴۶.۱درصد افزایش یافته که می‌تواند نشانه‌هایی از افزایش بهای گوشت گاو و گوساله و همچنین گوشت مرغ و تخم مرغ در ماه‌های آینده برای مصرف‌کننده باشد.

این تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران است که می‌گوید در فصل بهار امسال تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل یعنی تورم نقطه به نقطه به ۹۷.۲ درصد رسید که در مقایسه با زمستان سال گذشته ۵۷.۵درصد بر هزینه پرورش و نگهداری گاو و گوساله در گاوداری‌های صنعتی کشور افزوده شده است.

 پس از حذف یارانه ارزی واردات نهاده‌های دامی با مبنای دلار ۴۲۰۰تومان، هزینه تولید در بخش گاوداری‌های صنعتی ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته به‌نحوی که در فصل بهار١٤٠١ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ۵۰.۸درصد رسید که در مقایسه با فصل زمستان سال۱۴۰۰،  ۴۷.۶درصد بر هزینه تولید بخش گاوداری‌های صنعتی کشور افزوده شده است.

پیش از این مرکز آمار ایران نسبت به کشتار دام مولد به‌دلیل افزایش هزینه تولید هشدار داده بود و دولت تلاش می‌کند تا با تامین به موقع نهاده‌های دامی و به‌ویژه خوراک دام از پیشروی قیمت محصولات و فرآورده‌های دامی جلوگیری کند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که هزینه تولید شیر در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته در گاوداری‌های صنعتی ایران رشدی بیش از ۶۹درصدی داشته است؛ این در حالی است که کمترین تورم فصلی مربوط به تولید کود به میزان ۱۱.۲درصد بوده است.

این گزارش می‌افزاید: کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی مربوط به پرورش گاو تلیسه به میزان ۳۵.۹درصد و بیشترین هم مربوط به هزینه تولید شیر خام به میزان ۱۲۸.۷درصد بوده است. نرخ تورم سالانه محصولات گاوداری‌های صنعتی در ۴فصل منتهی به بهار امسال در حالی با رشد ۸.۳درصدی نسبت به بهار سال گذشته به ۶۷.۳درصد رسیده که کمترین تورم سالانه مربوط به قلم گوساله نر زیر ۴ ماه معادل ٣٠.٧درصد و بیشترین هم مربوط به تولید شیر به میزان ۷۷.۳درصد بوده است.

شکاف تورم در گاوداری‌ها
مرکز آمار ایران می‌گوید: بیشترین افزایش هزینه پرورش و تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی ایران در بهار امسال مربوط به استان البرز به میزان ۷۴.۵درصد بوده است؛ درحالی‌که تولیدکنندگان این بخش در استان هرمزگان با افزایش هزینه تولید ۱۳.۶درصدی مواجه بوده‌اند.

براساس این گزارش بیشترین فشار افزایش هزینه تولید در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته را گاوداران صنعتی استان البرز با بیش از ۱۵۰درصد افزایش و کمترین را گاوداران سیستان و بلوچستان با افزایش ۳۲.۳درصدی تحمل کرده‌اند.

سنجش فشار هزینه در مرغداری‌ها 
گزارش دیگر مرکز آمار بیانگر ثبت تورم نقطه به نقطه ۴۶.۱درصدی تولید مرغداری‌های صنعتی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته است که اعلام می‌کند: مرغداران در بهار امسال برای ادامه فعالیت‌شان ناچار به پرداخت بیش از ۴۶درصد هزینه جهت پرورش مرغ شده‌اند که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال گذشته ۱۴.۹درصد بر هزینه تولید آنها اضافه شده است.

این گزارش می‌افزاید: مرغداری‌های صنعتی در بهار امسال نسبت به زمستان سال قبل شاهد افزایش ۱۹.۵درصدی هزینه‌هایشان بودند و در یکسال منتهی به بهار گذشته هزینه تولید آنها ۴۳.۴درصد قد کشیده است.

به‌گفته مرکز آمار ایران بیشترین افزایش هزینه تولید در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته مربوط به تولید مرغ گوشتی به میزان ۲۶.۳درصد و کمترین افزایش هم مربوط به تولید جوجه یکروزه به میزان ۲درصد بوده و هزینه تولید تخم مرغ نطفه‌دار ۲.۹درصد کاهش یافته است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com