وضعیت قیمتی تخم مرغ در بازار هنوز بلاتکلیف است

وضعیت قیمتی تخم مرغ در بازار هنوز بلاتکلیف است
کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نرخ جدید مصوب برای تخم مرغ هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام نشده، لذا نظارت بر این کالا و کنترل قیمت آن در بازار قابل انجام نیست.

عباس اخوان افزود: هفته قبل قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ به ۲۹۰ هزار ریال رسید اما در هفته جاری این قیمت کاهش یافته و به کیلویی ۲۵۷ هزار ریال رسیده که این کاهش قیمت نیز در نتیجه عرضه بیشتر تخم مرغ در بازار است.
وی بیان کرد: قیمت مصوب پیشین برای هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۶۹ هزار ریال بود و اگر بخواهیم بر قیمت این کالا در بازار نظارتی اعمال کنیم، خط کش ما قیمت مصوب مزبور در بازار خواهد بود اما تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این قیمت را برنمی تابند.
وی اظهار داشت: با اینکه قیمت تخم مرغ در بازار روند نزولی یافته اما از آنجا که قیمت مصوب جدید برای این کالا تعیین نشده، نمی توان به تداوم این کاهش امید داشت.
کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی قیمت تخم مرغ به کاهش نرخ آن کمکی خواهد کرد، گفت: بخشی از نهاده های دامی با ارز دولتی وارد کشور می شود و قیمت تخم مرغ نیز تابعی از قیمت نهاده ها است.
اخوان افزود: برای کاهش قیمت تخم مرغ باید نرخ عوامل موثر بر تولید کاهش یابد تا بتوان این کالا را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده گذاشت.
۲ هزار و ۹۲۰ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۳۸ قطعه و ۶ واحد جوجه‌کشی با ظرفیت پنج میلیون و ۲۸۶ هزار قطعه در هر دوره در خراسان رضوی فعالیت دارند.
میزان مصرف روزانه تخم مرغ در این استان ۱۸۵ تُن است که ۴۵ تُن آن در بخش صنعتی استفاده شده و بقیه به مصرف خانوار می‌رسد.
طبق آمار اعلام شده از سوی اتحادیه پرورش دهندگان مرغ تخمگذار، تولید تخم مرغ در استان امسال نسبت به اواخر سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است زیرا ۳۲ درصد از واحدهای تولید تخم مرغ در استان غیرفعال هستند.
هم اینک از ظرفیت ۱۱ میلیون و ۴۴۴ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار استان، تنها هفت میلیون و ۷۸۰ هزار قطعه، یعنی ۶۸ درصد در زمینه تولید تخم مرغ فعال است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com