تدابیر و برنامه های لازم در زمینۀ خوراک دام برای سال پیش رو

تدابیر و برنامه های لازم در زمینۀ خوراک دام برای سال پیش رو
به دنبال پاندمی که در سال گذشته دنیا با آن مواجه شد و همچنان هم ادامه دارد، موانع و مشکلات بسیاری بر سر راه انواع موقعیت های شغلی به وجود آمد. تعطیلی هتل ها، رستوران ها بر روی نحوۀ خرید و مصرف مردم تأثیر گذاشت.
اگر چه صنعت خوراک دام در مقابل بحران کووید 19 نسبتاً مقاومت بهتری از خود نشان داد اما در برخی موارد هم بی تأثیر نبود. به عنوان مثال، میزان فروش گوشت به هتل ها و رستوران ها کاهش یافت و این خود منجر به ضرر دامداران و افراد شاغل در این زمینه گشت. علاوه بر این، موانعی که تا پیش از این هم در این حرفه وجود داشته مثل بیماری های رایج دامی و یا فشار برای محدود کردن مصرف آنتی بیوتیک و اکسید زینک در خوراک دام، منجر به بیشتر شدن چالش های این حرفه شد.
در اینجا ما سه عامل مهم و تأثیرگذار در صنعت خوراک را معرفی می کنیم که با در نظر گرفتن این سه عامل بهتر می توانید خود را آماده سازید.

بیماری های رایج دامی
مادامیکه در سراسر دنیا واکسیناسیون مؤثر در دسترس همگان نیست، بیماری های رایج دامی نیز به عنوان مانعی بر سر راه این حرفه وجود خواهد داشت. انفولانزای مرغی نگرانی همیشگی مرغداران در سراسر دنیا محسوب می شود. رعایت پروتکل های بهداشتی و بیوسکیوریتی و همچنین ملزم بودن به مقررات و تدابیر مدیریتی می تواند تا حدود زیادی ریسک ابتلا را کاهش دهد. با این حال، در سال 2021 تأثیر کووید بر روی میزان خوراک و بهای گوشت در بازارهای تمام دنیا مشهود است.

کووید 19  
پاندمی موجود و احتمال شیوع پاندمی های دیگر همچنان بر روی صنعت خوراک در سال 2021 تأثیرگذار خواهد بود؛ لذا این امر مستلزم اینست که آموزش و اجرای تدابیر لازم به منظور پیشگیری از شیوع کووید19 در میان کارکنان و جلوگیری از تعطیلی کار تداوم داشته باشد.
بازارهای تلفیقی مانند ایالات متحده به دلیل متأثر بودن از شیوع بیشتر کرونا بر روی میزان تولیدات، بیشتر در معرض خطر هستند.

بی ثباتی بازار
به دنبال شیوع پاندمی و بی ثباتی بازار، انتظار می رود که با افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده قیمت خوراک نیز در سال 2021 صعودی باشد. افزایش قیمت کنجالۀ سویا و ذرت چالشی بر سر راه خواهد بود اما به نظر می رسد که با افزایش قیمت گوشت، تخم مرغ و شیر موازنه برقرار گردد.
کمپانی های جهانی که خوراک دامی را برای انواع گونه های دامی عرضه می دارند معمولاً برای تغییراتی که در تقاضا از سوی بازارهای مختلف رخ می دهد تدابیری می اندیشند.

سازه های فولادی مهر جاوید

چگونه برای مقابله با چالش های پیش رو آماده شویم؟  
همانطور که می دانیم چالش های اصلی در سر راه فرمولاسیون های خوراک در 12 ماه آتی شامل :
•کاهش آنتی بیوتیک خوراک بر طبق ضوابط و تقاضای مصرف کننده
•حذف و محدود کردن اکسید زینک از خوراک بر طبق ضوابط
•مدیریت قیمت ها بخاطر تغییر مواد اولیۀ خوراک
•توجه به ژنتیک حیوان در طول دورۀ باروری

کاهش آنتی بیوتیک
این رهیافتی چند وجهی است که شامل بهینه سازی غذایی، برنامه های واکسیناسیون، مدیریت خوب فارم همراه با تمرکز بر روی بیوسکیوریتی آن است.
از سال 1999 میلادی که استفاده از آنتی بیوتیک محدود و ممنوع اعلام شد، تحقیقات متعددِ به عمل آمده منجر به کشف جایگزین هایی برای آنتی بیوتیک شد.

محدودیت استفاده از اکسید زینک
از راه حل هایی که برای آن می توان شمرد کاهش مصرف پروتئین و استفاده از مکمل های خوراکی مثل اسیدهای ارگانیک یا فیبر به منظور تحریک سلامت روده است. ترکیب نهاده های خوراک بایستی مورد آزمایش متعدد قرار بگیرد تا بهترین نتیجه را ارائه دهد.

مدیریت قیمت ها  
دقت و صحت برنامه های مربوط به خوراک دام، با تمرکز بر روی کیفیت و موجودی نهاده و مواد اولیۀ خوراک به دست می آید. مواد اولیۀ با کیفیت و معتبر بهترین راه برای کاهش بیماری ها و بالا بردن عملکرد است.

توجه به ژنتیک حیوان
تغذیه در مراحل اولیۀ رشد در ژنتیک حیوان بسیاری حیاتی هستند و به همین دلیل هم فرمولاسیون و برنامه ریزی خوراک برای دام جوان بسیار اهمیت دارد. آزمایش هایی که در فارم بر روی کارایی خوراک انجام می گیرد به همراه توصیه ها و رهنمودهای کارشناسان تغذیه در مجموع می تواند به دست اندر کاران خوراک بینش لازم برای بهبود ترکیب متناسب را بدهد.
 
نظرات شما
  •  

    جعفری مقدم گفت : ۰۲/۰۲/۰۷

    بادرود وسپاس به مدافعان سبدغذایی بومی دامی وانسانی
    خواهشمندم دامپزشکی بامور خوراک ارگانیک دامداران توجه فرمایند
    پسمانده پسته تجاری موجب نا باروری وناقص الخلقه زایش شده است

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com