صادرات دام زنده گرانی به دنبال دارد

صادرات دام زنده گرانی به دنبال دارد
معاون نظارت و بازرسی اداره کل صمت استان همدان علت صادرات دام زنده را کاهش تقاضا و میزان بالای عرضه دانست و گفت: توان خرید مردم برای خرید گوشت قرمز پایین بوده و به این ترتیب میزان تقاضا در گوشت گوسفندی پایین است.

مرتضی بیدآبادی اظهار کرد: شهروندان توان خرید گوشت قرمز را ندارند و به این ترتیب میزان تقاضا برای در خواست گوشت پایین بوده و در این حالیست که عرضه گوشت قرمز در بازار مازاد است و به این ترتیب صادرات دام زنده آزاد شده است.

وی با بیان اینکه با هدف ایجاد کشش تقاضا برای یک محصول  و افزایش تولید اقدام به صادرات می کنند، گفت: انجام این کار برای گوشت قرمز کاری اشتباه است چرا که برای پروار کردن بره و تبدیل آن به گوسفند حداقل شش ماه زمان لازم است همچنین با توجه به وقوع خشکسالی در تامین علوفه دام زنده با مشکل مواجه هستیم بنابراین این روند موجب ایجاد مشکلاتی در نیمه دوم سال خواهد شد و نباید پرورش گوسفند را با پرورش مرغ اشتباه بگیریم چرا که پرورش مرغ در زمان کوتاهی اتفاق می افتد در حالیکه پرورش گوسفند حداقل شش ماه زمان لازم دارد.

بیدآبادی با بیان اینکه در حال حاضر عشایر در مناطق مختلف همدان حضور دارند، گفت: در حال حاضر ظرفیت همدان برای صادرات دام زنده فراهم است اما در نیمه دوم سال که عشایر همدان را ترک می‌کنند با مشکلات کمبود گوشت قرمز مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه باید نگاه عمیق به بحث صادرات دام زنده و تبعات آن داشته باشیم، یادآورشد: در صورت ادامه این روند با افزایش قیمت گوشت در آینده مواجه خواهیم شد چرا که توان خرید بسیاری از افراد کاهش یافته و بسیاری از افراد از چرخه خرید گوشت برای سفره حذف می‌شوند چرا که در حال حاضر به علت قیمت فعلی گوشت با کاهش تقاضای مردم مواجه هستیم و اگر قیمت از این بالاتر برود میزان تقاضا پایین‌تر می‌آید.

معاون نظارت و بازرسی صمت همچنین به ذبح روزانه ۳۵۰ تا ۳۸۰ دام سبک در شهر همدان و بهار اشاره کرد و گفت: ذبح دام سنگین نیز روزانه ۵۰ تا ۶۰ راس است که بسیاری از قصابی‌ها به صورت مشارکتی اقدام به خرید گاو یا گوساله می‌کنند که علت آن عدم توان خرید گاو یا گوساله به تنهایی است و این کاهش توان خرید از قصابی تا مردم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در سالجاری با خشکسالی مواجه هستیم، گفت: این موضوع نیز موجب کاهش تولید دام می‌شود چرا که عشایر، روستاییان و دامداری‌ها با مشکل تامین علوفه مواجه هستند، در گذشته  وزن دام ذبخ شده ۵۰ کیلوگرم بوده که در حال حاضر به ۴۲ کیلوگرم کاهش یافته و علت آن خشکسالی است .

وی به بازرسی و نظارت نیروهای مجموعه صمت از واحدهای عرضه گوشت و مرغ در سطوح مختلف شهر اشاره کرد و افزود: در تمامی نقاط مختلف شهر، در بالای شهر، مرکز و مناطق پایین شهر بازرسی روزانه انجام می‌شود که در این راستا شاهد تفاوت قیمت در این مناطق هستیم و علت آن جدا کردن استخوان و چربی گوشت در مناطق بالاشهر هستیم که به قیمت بالاتر گوشت را عرضه می‌کنند، اما در مناطق پایین‌تر به صورت مخلوط گوشت را عرضه می‌کنند که قیمت آن پایینتر است همچنین در برخی موارد شاهد پایین بودن گوشت قرمز هستیم که علت آن پیر بودن دام و یا ماده بودن گوشت است.

بیدآبادی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت مصوب گوشت راسته گوسفندی ۱۶۵ هزار تومان بوده و گوشت مخلوط با قیمت  ۱۳۰هزار تومان عرضه می شود که میزان تقاضا با توجه به قیمت آن پایین است.
 
نظرات شما
  •  

    جلال گفت : ۰۰/۰۷/۲۵

    در هر صورت دام باید گرون بشه، چون هزینه نگهداری و زندگی و تورم رفته بالا، حالا اگر صادرات اتفاق بیفته دامدار ورشکست نمیشه وسرمایه اش نابود نمیشه، ولی اگر صادرات نباشه دامدار ها و رشکسته میشه و به صورت موقت قیمت گوشت پایین میاد و بعد از خالی سدن دامداریها دوباره دام قیمتش به صورت نجومی بالا میره

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com