تعطیلی واحدهای دامی و کاهش 24 میلیونی جمعیت دامی صحیح نیست

تعطیلی واحدهای دامی و کاهش 24 میلیونی جمعیت دامی صحیح نیست
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید براین که برنامه بهبود تولیدات دامی به طور جدی در حال اجراست گفت: کاهش 24 میلیونی جمعیت دام سبک طی 10 سال اخیر و تعطیلی واحدهای دامی صحیح نیست.
'محمدرضا ملاصالحی در پاسخ به ادعای برخی رسانه ها مبنی بر کاهش 24 میلیونی جمعیت دام سبک طی 10 سال اخیر و تعطیلی گسترده واحدهای دامی افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر حذف 24 میلیون راس دام سبک در مدت مذکور و تعطیلی واحدهای دامی نداشته ایم.
وی اظهارداشت: تعهد ما تامین پروتئین دامی کشور برای حفظ سلامت جامعه است بنابراین برای دستیابی به این هدف یا باید راندمان تولید و یا جمعیت دامی افزایش پیدا کند.
وی تولید فعلی شیرخام را بیش از 9 میلیون تن و گوشت قرمز 823 هزارتن دانست و تصریح کرد: طبق پیش بینی ها با کمک اهداف اقتصاد مقاومتی و تا پایان برنامه ششم توسعه باید حجم تولید شیرخام به 11.5 میلییون تن و گوشت قرمز به بیش از یک میلیون تن افزایش یابد.
این مقام مسئول گفت: این درحالیست که در دو دهه گذشته یکی از سیاست های معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ابهبود راندمان تولیدات دامی به ازای ثبات و یا جلوگیری از افزایش کمیت دامی بوده است.
وی افزود: این سیاست گذاری به دلیل محدودیت های کشور ما در منابع علوفه ای، آب ، تجهیزات و سرمایه بوده بنابراین چاره ای جز برنامه ریزی برای حداکثر استفاده از دام تولیدی نداریم.
وی اضافه کرد: بنابراین طی سالهای اخیر برای بهبود راندمان تولیدات دامی در دام سنگین روش های اصلاح نژادی، بهبود سیستم های تغذیه ای جایگاه و بهبود سیستم های مدیریتی را بکارگرفته ایم که موفقیت هایی نیز حاصل شده است به طور مثال 20 سال گذشته شیردهی جمعیت گاو اصیل ما حدود در یک دوره شیردهی کمتر از 6 میلیون تن بود اما اکنون به نزدیک 9 میلیون تن رسیده است که نشان از افزایش بهره وری دارد.
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام براین باور است که طی دو دهه اخیر توانسته ایم با ترکیب دام، جمعیت دامی را حفظ کنیم.
به گفته وی، جمعیت دام سنگین ما را دام بومی تشکیل می داد،با استفاده از روش های آمیخته گری و تکنیک های جدید اصلاح نژاد توانستیم جمعیت دام بومی را به نفع گاو آمیخته تغییر دهیم، به نحوی که طی سالهای اخیر مجموعع جمعیت دامی هشت میلیون راس ثابت بوده اما ترکیب آن به دام آمیخته تغییر کرده این بدان معناست که جمعیت دام اصیل روند طبیعی خود را حفظ کرده است.
ملاصالحی اظهارداشت: در سال 91 جمعیت دام اصیل کشور بین 900 هزارراس تا یک میلیون راس بوده است اما این رقم در سال 95 یک میلیون و 84 هزار راس برآورد شده است.
وی افزود: طبق آمارها در سال 91 جمعیت دام آمیخته نزدیک سه میلیون و 900 هزار راس و جمعیت دام بومی دو میلیون 900 هزار راس بوده است اما در سال 95 این رقم در جمعیت دام آمیخته به چهار میلیون و 400 هزارراس و جمعیت دام بومی به دو میلیون و 700 راس است.

رشد 40 درصدی تولیدات شیرخام و گوشت قرمز در نخستین نسل دام آمیخته
این مقام مسئول با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی افزایش راندمان تولید و تولید سرانه را به جای کمیت جمعیت دامی در دستور کار دارد اضافه کرد: در تغییر جمعیت گاو بومی به گاو آمیخته در همان نسل اول نزدیک 40 تا 50 درصد افزایش تولید شیرخام و گوشت قرمز را داشتیم.

برنامه حذف سالانه 3 میلیون راس دام سبک از مراتع
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: طبق قانون بهره وری و حفظ منابع علوفه ای باید سالانه سه میلیون راس جمعیت دام سبک (گوسفند و بز ) از مراتع و منابع طبیعی خارج شوند این بدان معناست که باید بخشی از دام سبک حذف و بخشی دیگر با روش های اصلاح نژاد از طریق آمیخته گری، ورود ژن های خارجی و سنتز نژاد به دام های پربازده تبدیل شوند.
به گفته وی، دام هایی که وارد سیستم های اصلاح نژادی و محیط های بسته می شوند علوفه را خریداری می کنند بنابراین باید تولیداتشان اقتصادی باشد.

برنامه تولید شیر بز به 700 هزارتن در پایان برنامه ششم

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وضعیت جمعیت گوسفندی را همچنان افزایشی دانست و گفت: علیرغم کاهش جمعیت بز کشور، توانسته ایم با توسعه جمعیت بز شیری پربازه در واحد های پرورشی حجم شیر را افزایش دهیم.
وی با بیان این که اکنون مجموع تولیدات شیر گوسفندی و بزی کشور سالانه 700 هزارتن است افزود: از این میزان 450 هزارتن تولید شیر مربوط به جمعیت بزی است که طبق برنامه ریزی مقرر شده تا پایان برنامه ششم توسعه این حجم تولید به 700 هزارتن برسد.
وی ادامه داد: در ازای یک بز 250 کیلوگرم شیر تولید می کردیم اما اکنون با کاهش جمعیت و بهبود اصلاح نژادی بز شیری توانسته ایم تولید هر بز را به 2.5 برابر افزایش دهیم.
وی افزود: در سال 95 جمعیت دام سنگین کشور حدود هشت میلیون راس براورد می شود که یک میلیون 84 هزارراس دام اصیل، چهار میلیون 382 هزار راس دام امیخته و دو میلیون و 760 هزارراس دام بومی داریم.
وی تصریح کرد: جمعیت گاومیش 211 هزارراس، شتر 176 هزارراس، جمعیت گوسفندی 47 میلیون و 400 هزارراس و جمعیت بزی 19 میلیون و 799 هزارراس در سال گذته برآورد شده بود.
به گفته وی، در سال 91 تولید شیرخام هفت میلیون و 951 هزارتن و گوشت قرمز 747 هزارتن بوده است درحالی که در سال 95 این رقم در شیرخام به 9 میلیون و 651 هزارتن و گوشت قرمز به 823 هزارتن رسیده است.
وی افزود: افزایش تولیدات دامی منجر به اقتصادی شدن تولید و همچنین بهبود معیشت دامداران می شود بنابراین به نظر نمی رسد که واحدهای دام سبک به دلیل کاهش تولید به ورشکستگی و تعطیلی کشیده شده باشند.
به تازگی محمدجواد وکیل گیلانی مدیرعامل مرکز همکاریهای امور دام در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرده بود که جمعیت دام سبک کشور طی 10 سال گذشته از 104میلیون رأس به 80میلیون راس رسیده که کاهش 24میلیونی را نشان می دهد و همین امر منجر به تعطیلی گسترده واحد‌های پرواربندی دام سبک شده است.
وی همچنین سیاست وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با تولید گوشت قرمز را مورد رضایت دامداران ندانست و می گوید زمانی که دامداران در حال تولید و عرضه محصولات خود به بازار هستند به‌یک‌باره گوشت وارداتی به بازار مصرف می‌ریزد و قیمتها را می‌شکند اما در زمان کمبود نیز دلالها در بازار حضور دارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com