نوسانات قیمت مرغ با سلب اختیار از تشکل‌های مرغداری‌

نوسانات قیمت مرغ با سلب اختیار از تشکل‌های مرغداری‌
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر با کاهش شدید قیمت نقدی مرغ زنده از ۵۸۰۰ به ۴۳۰۰ تومان، زلزله ای بین تولیدکنندگان اصفهان افتاده است، گفت: سلب اختیار از تشکل‌های مرغداری‌ سبب اصلی نوسانات قیمت مرغ در بازار است.
بهرام پاکزاد با بیان اینکه مرغداری‌ها با نبود اختیارات لازم نمی‌توانند برای تولیدات برنامه‌ریزی داشته باشند و در تاریکی حرکت می‌کنند، اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال گذشته در برخی از زنجیره‌های تولید مرغ گوشتی، با رانت اطلاعاتی مواجهیم.
وی نوسانات قیمت را به ضرر تولید و مصرف‌کننده دانست و افزود: برخی از اختیارات مرغداری‌ها زیرنظر جهادکشاورزی و بخشی دیگر در دست سازمان صنعت و معدن است باید این سازمان‌ها ابزارها و اختیارهای لازم را به تشکل‌های مرغداری‌ بدهند.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان تاکید کرد: به دولت و مجموع حاکمیت اعلام می‌کنیم که چنانچه اختیارات لازم را بر عهده ما بگذارند و برای مرغ هم قیمت رسمی بدهند با برنامه‌ریزی از نوسانات نرخ مرغ جلوگیری شود.
وی با اشاره به کاهش ۱۳۰۰ تا ۱۲۰۰ تومانی نرخ نقدی مرغ زنده در بازار اصفهان، گفت: در تابستان امسال نرخ مرغ زنده در بازار اصفهان تا ۵۸۰۰ تومان هم رسید و قیمت عرف آن در بازار بین ۵۶۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان بوده البته در برخی استان ها با بهای ۶ هزار تومان هم عرضه شده و اکنون با کاهش شدید قیمت نقدی مرغ زنده به ۴۳۰۰ تومان زلزله ای بین تولیدکنندگان اصفهان افتاده است.
پاکزاد اظهار داشت: با کاهش شدید نرخ مرغ زنده اکنون مرغداران گوشتی استان اصفهان هم ضررهای هنگفتی را متحمل شده اند و با افزایش ۳ هزار تومانی قیمت جوجه یکروزه نه تنها تولیدکنندگان سودی کسب نکرده اند بلکه ضررهای سنگینی را دچار شده اند.

عدم پاسخگویی مسوولان به افزایش ۱۲۰ درصدی نرخ جوجه
وی با انتقاد از اینکه قیمت جوجه از ابتدای سال جاری با افزایش ۱۲۰ درصدی روبرو بوده است، افزود: جوجه‌ای که نرخ آن را وزارتخانه ۱۲۱۸ تومان تعیین کرده بود با بهای ۳۰۰۰ تومان در اختیار مرغداران قرار گرفت حتی مدیرکل طیور کشور هیچ گونه اظهارنظری و مخالفتی نکرد و کسی هم پاسخگوی این گرانی نبود و نیست.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان تاکید کرد: افزایش ۱۲۰ درصدی نرخ جوجه یکروزه فاجعه ای بوده که برای مرغداران و تولیدکنندگان افتاده و انتظار نمی رود از وزیر جهاد کشاورزی و تیم همراهش که چنین بلایی را بر سر مرغداران بیاورند.
وی با انتقاد از اینکه دست های پشت پرده است که درصدد نابودی مرغداران خرده پا هستند، گفت: عده ای در صدد ایجاد انحصار در صنعت مرغداری هستند و متاسفانه این اقدامات خواسته و ناخواسته از داخل وزارتخانه تقویت شده است.
پاکزاد با اشاره به اینکه اکنون نرخ جوجه یک روزه به قیمت واقعی نزدیک شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بهای جوجه در بازار اصفهان به ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان رسیده و مرغ این جوجه تا ۲ ماه دیگر به بازار خواهد آمد.
وی یادآور شد: بارها اعلام کرده‌ایم که استان اصفهان ظرفیت جوجه‌ریزی ۱۲ میلیون قطعه در ماه دارد، اما در سال گذشته تنها ۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد.

نبود قدرت اجرایی در برخورد با نرخ مرغ در بازار
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان تصریح کرد: نظارت بر قیمت مرغ بازار با ما نیست و قدرت اجرایی برای برخورد با آن نداریم.
وی بیان داشت: با سلب اختیار از تشکل‌های مرغداری، تولیدکننده از تولیدات شهرستان و استان محل زندگی خود اطلاع ندارند، اما با احتساب ابزارهای لازم می‌تواند بر تولید مدیریت کند.
پاکزاد ادامه داد: هنوز مدیریت مشخص در تولید نداریم و نوسانات قیمت در بازار وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ زنده ای که اکنون در بازار اصفهان ۱۲۰۰ تومان کاهش یافته قیمت جوجه یکروزه آن ۳۰۰۰ تومان بوده و مرغداران با ضررهای بسیاری روبه رو شده اند، گفت: این ضررهای را که تولیدکنندگان با چنین نوسانات قیمتی دچار شده اند را چه کسی باید جبران کند و این ندانم کارها را چه افرادی و مسئولی باید پاسخگو باشد.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان در پاسخ به اینکه طبق صحبت های قبلی مسوولان مقرر شده بود ضررهای مرغداران از بابت افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ جوجه یکروزه پرداخت می شود به کجا رسید، اظهار داشت: وعده های بی عملی بود که می دادند که به هیچ وجه اجرایی نشد و کسی هم پاسخگو نبود.
وی ادامه داد: در اقتصادی که دچار رکود شده و فلج است هزینه ها و ضررهای مرغداران به هیچ وجه باز نمی گردد.

عدم فعالیت ۵۰ درصد واحدهای تولید مرغ در اصفهان
وی با بیان اینکه مرغداری‌های استان اصفهان اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند، افزود: نیمی از واحدهای تولیدی استان به دلیل عدم اعتماد به بازار، نوسانات قیمت و نبود اختیارات لازم از چرخه تولید کنار رفته‌اند.
پاکزاد با انتقاد از اینکه تشکل‌های مرغداری‌ها با عدم مدیریت در بازار بر جوجه‌ریزی‌ها کنترلی ندارند، بیان داشت: هیچ‌گونه اطلاع صحیح از جوجه‌ریزی و ورود آنها از کدام شهرستان‌ها و استان نداریم، اما با واگذاری اختیارات و مدیریت درست می‌توانیم از نوسانات نرخ مرغ جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: ارگان‌های مرتبط آمار واقعی از جوجه‌ریزی و تولید مرغ در اختیار ندارند چرا که این سه ارگان هر ساله سه آمار مختلف ارائه می‌کنند.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان تصریح کرد: مبادی خروجی بهترین مکان برای کسب اطلاع واقعی آمار از جوجه‌ریزی است که توسط نمایندگانی از سوی تشکل‌های گوشتی انجام می‌شود.
وی بیان داشت: چنانچه واحد مرغداری خط تولید مشخص داشته باشد دست واسطه‌ها و افرادی که در این زنجیره سودهای هنگفت به جیب می‌زند، حذف خواهد شد و مرغ با قیمت واقعی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بازنده اول با نبود اختیارات مرغداری‌ها
پاکزاد ادامه داد: با نبود اختیارات و ابزارهای لازم مرغداری‌ها، بازنده نخست تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند و برنده‌های اصلی افرادی‌اند که از این بی‌برنامگی‌ها سود می‌برند.
وی با انتقاد از اینکه در زنجیره تولید گوشت آخرین حلقه ما هستیم، گفت: می‌خواهیم با احتساب اختیارات گرانی‌های قبل از حلقه را اصلاح کنیم تا تولید و مصرف کننده متضرر نشوند.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان با انتقاد از اینکه هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت نهاده‌ها از جمله سویا و ذرت انجام نمی‌شود، بیان داشت: تمام هم و غم مجموع حاکمیت افزایش نیافتن قیمت مرغ گوشتی است و با کمی صعود نرخ‌ها ارگان‌ها، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها جبهه می‌گیرند، اما کسی بر نبود اختیارات مرغداری‌ها پاسخگو نیست.
وی با انتقاد بر اینکه با افزایش نرخ جوجه یک روزه بهای نهاده ها هم گران شده است، افزود: در حال حاضر بهای سویا و ذرت در بازار اصفهان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش روبه رو بوده است.
 
نظرات شما
  •  

    مرغدار گفت : ۹۶/۰۷/۱۳

    احسنت....واقعا ایشون حرف حــــــق رو زدند
    امیدوارم چاره ای برای این مشکلات اندیشیده شود

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com