پاسخگویی به تقاضاهای صادراتی نیازمند ساماندهی میان تولید و بازاریابی است

پاسخگویی به تقاضاهای صادراتی نیازمند ساماندهی میان تولید و بازاریابی است

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: تقاضا برای محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در منطقه و جهان رو به افزایش است و ایران نیز یکی از بهترین مزیت‌ها را در این باره دارد که باید برای بازاریابی و حمایت از آن ساماندهی میان بخش تولید و تجارت و بازاریابی ایجاد شود.
مجید موافق قدیری در پنجمین نشست هم‌اندیشی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: صنایع تبدیلی و کشاورزی از مقوله‌های اقتدار و امنیت ملی هر کشوری است.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با اشاره به اینکه روزمرگی‌های حاکم بر صندلی وزارت جهاد کشاورزی نباید مسئله جهش صادراتی و تولید صادرات محور صنعت خوراک دام، طیور و آبزیانی ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: دوره وزارت سپری می‌شود اما کارهای تأسیسی و بنیادی خواهد ماند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید همه امور تصمیم‌گیری را در تجارت و توزیع کشور در جهتی هدایت کنیم که صادرات کشور رشد پیدا کند یعنی پنجره ارتباط با اقتصاد جهانی باز بماند.
موافق قدیری بیان داشت: باید سیاست ارزی، پولی، مالی و مالیاتی ما به محور استراتژی تولید صادرات محور شکل بگیرد یعنی رابطه ما با دنیا بیشتر مبتنی بر فروش باشد تا خرید و این را نه با تولید نفتی بلکه با توان صادراتی حاصل کنیم.
وی افزود: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با مسئولان اقتصادی دیگر باید به تفاهم برسند تا سیاست‌های کشور بر پایه استراتژی تجاری تولید صادرات محور شکل بگیرد که این مهم حاصل نمی‌شود مگر اینکه اهتمام وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت به تشکل‌های و نهادسازی بیش از محصول‌گرایی باشد.
وی افزود: اینکه ما بتوانیم در اقتصادمان از تشکل‌ها و نهادهای فعال و با برنامه که خود محرک باشند حمایت جدی کنیم بزرگترین خدمت یک وزارتخانه فعال است.
وی افزود: ما به نوع جدیدی از حکمرانی اقتصادی در کشور نیاز داریم.
موافق‌قدیری با تأکید بر اینکه ما می‌خواهیم نوع مناسبات و کیفیت بیان دولت با فعالان اقتصادی تغییر کند، اظهار داشت: علاوه بر بحث تشکل‌ها از جمله انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که نیاز به کار جدی و اصولی با همدلی اتاق بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی و مجلس شورای اسلامی دارد بازرگانی در دامپروری و خوراک دام کشور بدون تأکید بر تولید به جایی نمی‌رسد و تولید بدون سیاست بازرگانی موفق نخواهد شد.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اظهار داشت: ایران در این بخش و بخش دامپروری در اقتصاد منطقه و فراملی مزیت نسبی و قابلیت رقابت دارد.
وی با اشاره به انجام مطالعات درباره الحاق ایران به WTO اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که جواب روشن از این مطالعات گرفت بخش کشاورزی بود که حضور ایران در WTO در بخش کشاورزی صرفه اقتصادی دارد و لازمه رسیدن به این صرفه سرمایه‌گذاری است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: باید در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی که یکی از مهم‌ترین‌های آن کارخانجات تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان است سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام شود و به همین دلیل هماهنگی‌های فکری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کمال فکری ما داشته باشد.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تصریح کرد: اقتصاد دولتی بیش از 60 سال پیش در ایران شکل گرفت که سیاست‌زدگی اقتصادی و توسعه‌بخشی را تاکنون به دنبال داشته است.
موافق‌قدیری تصریح کرد: این نوع اقتصاد که به اصطلاح در دولت‌های توسعه‌گرا شکل می‌گیرد پروژه محور است به این معنا که دولت‌ها به طور بخشی هزینه‌های زیادی برای ساخت کارخانجاتی مانند ذوب آهن و ... صرف می‌کنند اما به سبب ناکارآمدی مدیریت دولتی سود حاصل آن شرکت متناسب با صرف هزینه‌ها نیست.
وی بیان داشت: موج خصوصی‌سازی نوعی تفکر اقتصادی در قرن اخیر است و این روش با هدف اینکه دولت‌ها با فروش شرکت‌های خود به پول زیادی برسند و در ادامه منجر به توسعه آنان شود انجام شد اما نکته‌ای که هرگز نباید فراموش کرد آن است که اگر شرایط کار و سودآوری در یک کشور مناسب نباشد این امر نیز فایده‌ای نخواهد داشت.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: تجربه ثابت کرده که تنها نگاه نجات‌بخش به اقتصاد کشورها قطعا بهبود فضای کسب و کار است.
قدیری افزود: دولت نباید جانشین مردم در اداره اقتصاد شود بلکه وظیفه آن حراست از فعالیت‌های آزادانه اقتصادی است که در صورت اجرای این امر شاهد شکوفایی و رشد توسعه کشور خواهیم شد.
وی با بیان اینکه به شعار حمایت از سرمایه ایرانی در سال گذشته بی‌توجهی شده است،‌بیان داشت: حمایت از سرمایه ایرانی حمایت از فرایند تولید است نه حمایت از یک قشر خاص.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تصریح کرد: سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی قوانین خوبی برای بهبود فضای کسب و کار کشور است اما مشکل آنجاست که پس از ابلاغ چند ساله آن هنوز دولت‌ها آن را به طور کامل و جامع عملی نکرده‌اند.


انتقاد از سردرگمی مدیران از تغییرات سریع قوانین دولتی در امر تجارت

وی با انتقاد از سردرگمی مدیران از تغییرات سریع قوانین دولتی در امر تجارت گفت: بر اساس ماده 24 قانون بهبود فضای کسب و کار دولت موظف است از یک هفته تا یک سال فعالان اقتصادی را در راستای تطبیق با شرایط قوانین جدید از طریق رسانه‌های عمومی آگاه کند.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران بیان داشت:‌تغییر سریع قوانین و عدم اطلاع‌رسانی صحیح موجب نارضایتی بخش خصوصی شده است چرا که یک مدیر برای انطباق و برنامه‌ریزی بهتر باید زمان لازم را در اختیار داشته باشد اما این فرصت از وی سلب شده است.
این فعال اقتصادی به تجربه اقتصاد باز کشورهای توسعه یافته و ارتباط آنها با سیاست‌های حمایتی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در کشورهایی که اقتصاد باز و آزاد دارند بیشترین سیاست‌های حمایتی را در بخش کشاورزی شاهد هستیم که این امر ناشی از طبیعت کشاورزی است که کسانی که می‌خواهند در بخش کشاورزی کار کنند نوعی از سیاست‌ها و حمایت‌ها را نیاز دارند تا بتوانند کار کنند.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به رویکرد بخش خصوصی در برنامه ششم پرداخت و گفت: تقاضا برای محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در منطقه و جهان رو به افزایش است و ایران نیز یکی از بهترین مزیت‌ها را در این باره دارد که باید برای بازاریابی و حمایت از آن ساماندهی میان بخش تولید و تجارت و بازاریابی ایجاد شود.
موافق‌قدیری اظهار داشت: باید ارتباط بین انجمن، مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی را تقویت کنیم و کارگروهی برای ارتباط انجمن، مجلس و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد کنیم تا شئون مختلفی را در بر گیرد.
وی در ادامه اظهار داشت:‌رقابتی نبودن مولفه‌ها و سازوکارهای اقتصادی کشور با کشورهای رقیب و نبود روابط بانکی بین ایران و کشورهای هدف و دشوار بودن نقل و انتقال پول حتی در شرایط بعد از تحریم از مشکلات تولید و صادرات در کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ایران است.
وی تصریح کرد: اجرایی نشدن تمهیدات و مشوق‌های مالی صادراتی و عدم ایفای تعهدات قانونی دولت در صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان و بالا بودن قیمت تمام شده محصولات و افزایش هزینه‌های تولید ناشی از افزایش نرخ های ارزهای خارجی در میان مدت و بلند مدت و ... از جمله سایر مشکلات تولید و صادرات در کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به شمار می‌رود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com