تکنولوژی جدید کپسولاسیون دوگانه تضمینی برای عملکرد جوجه های گوشتی

تکنولوژی جدید کپسولاسیون دوگانه تضمینی برای عملکرد جوجه های گوشتی
با توجه به رشد جمعیت جهان، و متعاقباً رشد تقاضا برای پروتئین حیوانی تحقیقات همه جانبه برای توسعۀ تولیدات موادغذایی نیز اهمیت بسیار یافته است. 
در طول دهۀ گذشته، همواره تأکید ویژه ای بر روی روده و سلامت سیستم گوارش و تأثیر آن بر روی سوخت و ساز بدن ، رشد و سلامت و احتمال ابتلا به بیماری بوده است. 
همچنین سلامت کامل روده بر روی عملکرد و سودآوری حیوان نیز بسیار تأثیرگذار است. 
درک تأثیرات متقابلی که این عوامل فیزیولوژیک متفاوت دارند در واقع تأکیدی است بر اهمیت سلامت روده و گوارش و این که بازدهی حیوان به نحوی قابل تعدیل است. به علاوه، ممنوعیت مصرف آنتی بیوتیک ها کارشناسان تغذیه را بر آن داشت تا به دنبال پیشرفت های علمی جدید در زمینۀ بهبود سلامت و بالا بردن جذب مواد مغذی در حیوانات باشند. 

تکنولوژی کپسولاسیون دوگانه برای آزادسازی متوالی مواد تشکیل دهندۀ فعال 
انواع مختلف مکمل های خوراک مثل اسیدهای ارگانیک ، پری / پرو / پست بیوتیک ها، و فیتوژنیک ها مورد ارزیابی قرار گرفتند تا میزان اثرگذاری آنها بر روی سلامت روده مشخص شود. از آنجاییکه این محلول ها بر روی ریزفلورهای روده، ایمنی و یکپارچگی روده  تأثیرات مثبتی بجا گذاشته بودند، پس برای سلامت روده نیز مفید شناخته شدند. شکل ساختاری این محصولات از پودرهای ساده یا ترکیبی گرفته تا فرمولاسیون های پیچیده تر متفاوت است. تنوع ساختار این فراورده ها و عرضۀ کنترل نشدۀ آنها می تواند منجر به نتایج خوبی نشود و یا با دوزها و قیمت متفاوتی عرضه شوند. در واقع، محققین می بایست در کنار مولکول های فعال جدید بر روی فناوری های جدید نیز تحقیق کنند. 

اخیراً یک کمپانی بیوتک موفق به توسعۀ تکنولوژی جدید بر پایۀ فرمولاسیون منحصر به فرد با کپسولاسیون دو گانۀ جدید (NUQO) شدند. این کمپانی با مهارت داشتن در تکنولوژی ریز کپسوله کردن و در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات مناسب برای تولید این محلول ها، بر روی یک ایدۀ پیشرفته کار کرد: این شیوه ای جدید با فرمولاسیون منحصربه فردی است که از یک سو بر پایۀ فیتوژنیک ها و فیکوژنیک ها (مولکول های فعال گیاهی و جلبکی) می باشد که اثرات مثبت آنها بر روی ایمنی و هضم خوب ثابت شده است؛ و از سوی دیگر اسیدهای ارگانیک که اثرات تثبیت کنندۀ آنها بر روی میکروفلورهای روده ثابت شده است.    

بعلاوه، از آنجاییکه این محصول جدید کپسولاسیون دوگانه دارد امکان آزادسازی دقیق، سریع و کنترل شدۀ مواد اولیه در روده را فراهم می سازد. در واقع، ترکیبات فعال بین اثنی عشر و روده آزاد می شوند تا گوارش را بهتر کرده و بر روی میکروفلورهای روده کنترل داشته باشند. 
این فرمولاسیون منحصربفرد و این ایدۀ جدید 3 هدف را تضمین می کند : 
•تضمین عملکردهای گوارشی (هضم و جذب بهتر) 
•بهبود تأثیر آنتی اکسیدان ها و تنظیم ایمنی
•تضمین کنترل بیماریزاها 

آزمایشات متعددی در این زمینه انجام شده تا تأثیر مثبت این تکنولوژی جدید بر روی عملکرد و سودآوری مرغداری گوشتی مدرن ارزیابی گردد. در آزمایشاتی که در کشورهای متعدد آسیایی، اروپایی و شمال امریکا صورت گرفته افزایش چشمگیری در عملکرد طیور مشاهده شده است. 

در آزمایش جدیدی که در اروپا انجام شد، 400 گرم از این محصول به ازای هر تُن خوراک برای مرغ های گوشتی افزوده شد. این تکنولوژی به دلیل تأثیرات مثبتی که بر روی سلامت دستگاه گوارش و نسبت تبدیل خوراک می گذارد، مشکلات روده ای و گوارشی را کاهش می دهد ، کنترل بهتری بر روی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی دارد منجر به رشد بهتر طیور می شود. به علاوه، از انجاییکه این محصول از مدفوع خیس و آبکی پیشگیری می کند، بنابراین از بیماری های پای طیور نیز به نوعی بازداری می کند و نهایتاً منجر به کاهش انتشار گاز آمونیاک نیز می شود. 

پیشگیری از بیماری ها و تضمین عملکرد 
این تکنولوژی جدید در وهلۀ اول به عنوان ابزاری مفید برای کارشناسان تغذیه است تا در صورت بروز بیماری مانع از عملکرد ضعیف گردند. 
به عنوان مثال، در آزمایشی که در امریکای شمالی صورت گرفت ثابت شد که در طول بیماری کوکسیدوز این فراورده در مقایسه با سایر محصولات رایج مثل فیتوژنیک ها اثربخشی بهتری داشته و در سلامت روده مؤثر بوده و متعاقبا عملکرد طیور را بهتر کرده است.    
البته که این محصول را نمی توان به عنوان راه حل قطعی شناخت اما می توان راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ها و عوارض آن بر روی عملکرد و سودآوری طیور دانست.

.مراحل آزاد سازی مواد اولیۀ فعال در دستگاه گوارش 
( سنگدان / اثنی عشر / روده ) 


وزن گیری طیور طی 10 مرحله آزمایش : (BWG) 
نسبت تبدیل خوراک طی 10 مرحله آزمایش : (FCR) 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com