یارانه دولت به مرغداران در مسیر اصلی قرار نگرفته است

یارانه دولت به مرغداران در مسیر اصلی قرار نگرفته است
یکی از مباحث مهم در صنعت مرغداری کشور وزن مناسب مرغ تولیدی می باشد. تعیین معیار و میزان درست وزن مرغ تولیدی برای صنعت سرنوشت ساز خواهد بود زیرا تنطیم بازار داخل ، افزایش شانس خروج مازاد از کشور و صادرات، مقابله با رقبای قدرتمند در بازارهای خارجی همگی متاثر از این فاکتور مهم می باشند.
مهدی دشتی – مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان یزد – در این خصوص  به  خبرنگار ITPNews، گفت : برای ساماندهی مازاد تولید گوشت مرغ، توجه به تفاوت سلیقه و ذائقه وزن مرغ مصرفی در بازار داخل و صادراتی ضروری بوده و باید طرح های پیشنهادی و برنامه ریزی ها با توجه به این واقعیت مهم صورت گیرد.
وی افزود: اتحادیه مرغداران گوشتی استان یزد طرح کارشناسانه شده ای را پس از بررسی و مشورت با تولیدکنندگان تنظیم و به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه سراسری ارائه داده است که با در نظر گرفتن واقعیت موجود در بازار داخلی و صادراتی می تواند هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت مثمر ثمر باشد.
وی ادامه داد: در این طرح پیشنهاده شده است که مرغ ها در دو مرحله و از 40 روزگی بارگیری شود و با توجه به اینکه به طور معمول این امر در واحدهای بزرگ 5 روز تا 1 هفته زمان می برد نصف ظرفیت سالن  با وزن سایز جمع شده و باقی سالن با وزن بالاتر یا درشت به کشتارگاه فرستاده شود.
دشتی ادامه داد: به این ترتیب مرغ ها در دو وزن سایز و درشت تولید شده و هم زمان نیاز و ذائقه هر دو بازار داخل و صادراتی را تامین می کنند.
دشتی اظهار داشت: این طرح در کوتاه مدت می تواند گره صنعت را باز کند و در بلند مدت با تبلیغات کافی و فرهنگ سازی و اصلاح سلیقه مردم می توان تولید را یکسان سازی کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که؛ با توجه به یارانه ای که سایر کشورها به صادرات محصولات دامی خود اختصاص می دهند آیا تولیدکننده می تواند به امکان صادرات موثر و مستمر امیدوار باشد؟ گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی یارانه ای را که به شرکت پشتیبانی برای خرید مرغ می پردازد را به صادرات بدهد این مشکل هم حل خواهد شد.
به گفته دشتی، شرکت پشتیبانی امور دام مرغ ها را از تولیدکننده 6500 تومان خریداری می کند و سپس مرغ هایی که نزدیک به 12 ماه از ذخیره آنها گذشته است را 4500 تومان با پرداخت 6 ماهه بفروش می رساند و مرغ های 3 ماه در انبار مانده را 5100 تومان عرضه می کنند، به عبارتی وزارت جهاد کشاورزی برای هر کیلو مرغ 2 تا 3 هزار تومان به شرکت پشتیبانی یارانه می دهد در حالی که می توانست آن را در صادرات به کار گیرد.
وی در واکنش به سخنان برخی مرغداران که؛ نوسانات قیمت جوجه یکی از موانع کاهش زمان دوره پرورش و افزایش تعداد دوره است گفت: در این راستا نیز پیشنهاد شده است با واحدهای مرغ مادر مذاکره شود تا قیمت جوجه را در هر شرایطی ثابت و به قیمت 1200 تومان به فروش برسانند، به این شکل برای هر کیلو مرغ 600 تا 700 تومان هزینه جوجه خواهد شد ضمن اینکه واحدهای مرغ مادر نیز از نوسانات قیمت دچار زیان نخواهند شد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان یزد تصریح کرد: تولید مرغ سایز برای مرغداران سودمند خواهد بود زیرا پرت و تلفات کاهش پیدا کرده و در صورت بروز خسارت، بیمه تا سن 42 روزگی زیان تولیدکنندگان را جبران خواهد کرد.
وی بیان داشت: متاسفانه مرغداران امکان تلفات در سن بالا و خسارت بیشتر را هیچگاه در نظر نمی گیرند، در صورتی که بعد از سن 42 روزگی به ازای هر تلفات 10 تا 7 مرغ باید پرورش داده شوند تا خسارت وارده جبران شود.
 
نظرات شما
  •  

    ج.خ گفت : ۹۴/۱۲/۰۱

    دولت نبایدبه این رانت خواران بابت تولیدپول دهدیارانه مستقیم به تولید کننده دهد یابه کسانی دهدکه واقعامرغ صادرمیکند.که امید به دولت نیست

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com