گرانی‌ نهاده‌ها سبب افزایش بیماری‌های دام و طیور می‌شود

گرانی‌ نهاده‌ها سبب افزایش بیماری‌های دام و طیور می‌شود
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: افزایش گرانی نهاده‌های دامی سبب افزایش بار بیماری‌های دام و طیور خواهد شد.

شهرام موحدی، اظهار داشت: گرانی نهاده‌های دامی، دامدار را مجبور به استفاده از نهاده‌های بی‌کیفیت و ته‌مانده‌ سایر دامداری‌ها همچون مرغداری‌ها و گاوداری‌ها می کند و این مساله سبب انتقال بار بیماری‌های دامی می‌شود.
وی با بیان‌اینکه در پی هر گرانی، بهداشت نخستین چیزی است که ذبح می‌شود، ادامه داد: در این حالت، اگر مردم پولی داشته باشند تنها بدنبال تهیه تکه نانی برای سیر کردن شکم فرزندانشان هستند و کسی دیگر به فکر بهداشت نخواهد بود.
مدیرکل دامپزشکی اصفهان هشدار داد: با افزایش بار گرانی ها منتظر بالارفتن میزان تقلُب در کیفیت شیر و کارخانجات لبنی باشید.
وی گفت: کمبود نهاده‌های دامی، کشتار دام‌های مُولد و آبستن را افزایش داده بطوریکه این گونه دام‌ها روزانه روانه کشتارگاه‌ها می‌شوند با این حال، در کشتارگاه‌ را هم نمی توان بست.ِ

وی تاکید کرد: نظارت‌ کافی روی قیمت نهاده‌های دامی وجود ندارد.   
موحدی با اشاره به اینکه در تمام دنیا به حوزه بهداشت، یارانه اختصاص داده می‌شود در حالی که تاکنون برای واکسن و داروی دام در کشور هیچ یارانه‌ای اختصاص نیافته است، گفت: عبارت "پیشگیری بهتر از درمان است" تنها ورد زبان‌هاست اما در عمل اینگونه نیست زیرا ما اینک شاهد تخصیص یارانه به بخش درمان هستیم اما فکری برای حوزه بهداشت نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه امروز خودروهای دامپزشکی بدلیل نداشتن پول بنزین زمینگیر شده است، تصریح کرد: اکنون یک ریال برای خرید کیت تشخیص شیر تقلبی از شیر سالم در اختیار نداریم.
به گزارش ایرنا، بدنبال حذف ارز ترجیحی، هشدار برای گرانی نهاده‌های دامی بصدا درآمده است.

در استان اصفهان، سه میلیون و ۴۶۰ راس دام سبک، ۵۹۶ هزار دام سنگین، ۱۰ هزار نفر شتر، هزار و ۹۷۳ باب دامداری صنعتی شیر و گوشت، ۲۲هزار دامداری روستایی و غیر صنعتی وجود دارد که ۷۱ هزار تن گوشت در سال و روزانه چهار هزار تن شیر تولید می‌کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com