کیفیت گوشت و تخم مرغ تولیدی با ماده معدنی بنتونیت افزایش یافت

کیفیت گوشت و تخم مرغ تولیدی با ماده معدنی بنتونیت افزایش یافت

پژوهشگر و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج گفت: با اجرای بیش از 20 طرح تحقیقاتی و نمونه برداری از 50 معدن بنتونیت کشور مشخص شد استفاده از این ماده معدنی در خوراک دام و طیور موجب بهبود کیفی تولید گوشت و تخم مرغ در واحدهای دام و طیور شده است.
بنتونیت، ماده معدنی از دسته رس ها یا شبه رس هاست و از کانی های متورم شونده تشکیل شده است.
بنتونیت از تغییر سیلیس مواد آتشفشانی یا هوازدگی سنگهای آذرین تشکیل شده و دارای حدود 67 عنصر معدنی بوده که برای تامین ریزمغذی های مورد نیاز موجودات زنده (حیوان و گیاه) مفید است، رس ها نیز دارای قابلیت سم زدایی می باشد.
علیرضا آقاشاهی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در روده طیور باکتری ها و میکروبهایی وجود دارد که افزایش آن باعث بروز بیماری اسهال در آنها می شود و مصرف بنتونیت فرآوری شده محیط روده را برای رشد اینگونه باکتریها نامساعد می کند.
وی اظهار داشت: در شکمبه نشخوار کننده ها مانند گوسفند و گاو نیز باکتری هایی وجود دارد که باعث می شود هنگام تجزیه غذا در معده آنها شرایط قلیایی و اسیدی غیرمتعارف ایجاد شده که مصرف بنتونیت فرآوری شده مانع این تغییرات می شود.
آقاشاهی خاطرنشان کرد: بهبود رشد و ضریب تبدیل در گوساله های پرواری، کاهش مسمومیت آمونیاکی در گوساله های پرواری با استفاده از بنتونیت فرآوری شده، بهبود خوراک مصرفی و افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی در دوره آغاز پرورش جوجه های گوشتی، کاهش تلفات در جوجه های گوشتی، از دیگر دستاوردهای اقتصادی این طرح تحقیقاتی است.
وی گفت: دراثر انبارداری نادرست، سموم "کپک" بر روی خوراک دام وارد بدن دامها می شود و در گوشت گوسفند و طیور عوارضی ایجاد می کند که می تواند به مصرف کنندگان نیز انتقال یابد که استفاده از بنتونیت سموم را جذب کرده و از بدن دامها دفع می شود.
آقاشاهی، کمک به سلامت مصرف کنندگان با کاهش سموم در تولیدات دام و طیور، کمک به سلامت دام و طیور، بهبود درآمد در واحدهای پرواربندی و دامداریها با امکان استفاده از مواد خوراکی کم ارزش، افزایش درآمد تولیدکنندگان دام و طیور ازطریق بهبود بازده غذایی، کاهش تلفات بخصوص در مراحل ابتدایی رشد جوجه ها و افزایش بازده سرمایه را از دیگر فایده های مصرف بنتویت فرآوری شده برشمرد.
وی تاکید کرد: با وجود این، استفاده از بنتویت ها با توجه به اینکه همه آنها یکسان نیستند و کانی های تشکیل دهنده آنها متفاوت است برخی خصوصیات در آنها شدت و ضعف دارد و اینگونه نیست که با دادن بنتونیت تمام سموم از بدن دامها و طیور دفع می شود، بنابراین انتخاب نوع بنتویت فرآوری شده اهمیت بسیار دارد.
به گفته وی، طرح تولید نیمه صنعتی بنتونیت فرآوری شده اکنون در کشور در دست اجراست که بهره برداری و گسترش مصرف این ماده معدنی در خوراک دام و طیور می تواند نقش موثری در افزایش کیفی تولید گوشت و تخم مرغ داشته باشد

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com