کمتر از ۵ نفر بازار نهاده‌های دامی کشور را می چرخانند!

کمتر از ۵ نفر بازار نهاده‌های دامی کشور را می چرخانند!
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: برخلاف اینکه در واردات نهاده‌های دامی ظاهراً ۹۵ شرکت فعالند اما انحصار بسیار پیچیده‌ای در این حوزه وجود دارد و دستگاه های ذی ربط باید به آن ورود کنند.

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در واکنش به تعلل دولت در حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: قرار بود که این سیاست در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اجرا شود اما فقط توانست منافع عده‌ای واردکننده را تأمین کند.

وی با بیان اینکه اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانت کلانی را نصیب عده‌ای خاص کرده است، گفت: حذف یا تداوم این سیاست طی دو الی سه سال گذشته محل مناقشه دولت و مجلس بوده و تاکنون نیز نتوانسته‌اند به یک سیاست واحد در این زمینه دست پیدا کنند و مرتب توپ را به زمین همدیگر می‌اندازند درحالی‌که چنین سیاستی نیاز به یک تصمیم قاطع دارد.

قاسمی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون سه میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی تخصیص یافته است، گفت: متأسفانه همه چیز مبهم و غیرشفاف است و اصلاً مشخص نیست این ارز به چه کسی و چه مقدار تخصیص یافته و اثر این یارانه را مردم کجا می‌توانند ببینند.

تعداد کسانی که بازار نهاده کشور را در دست دارند به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، اما متأسفانه اجرای سیاست‌های نادرست در سال‌های اخیر از جمله سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به این شده که این افراد بسیار قدرتمند شوند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به افزایش حضور دولت اضافه کرد: سهم شرکت پشتیبانی امور دام در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ سهم این شرکت از واردات نهاده‌های دامی یک تا دو درصد بوده اما در سال گذشته به ۳۵ درصد رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه گفته می‌شود در واردات نهاده‌های دامی انحصار گسترده‌ای وجود دارد که همین یکی از دلایل نابسامانی بازار نهاده‌ها است، افزود: برخلاف اینکه در واردات نهاده‌های دامی ظاهراً ۹۵ شرکت فعالیت می‌کنند اما انحصار بسیار پیچیده‌ای در این حوزه وجود دارد و یکی از دلایل حضور شرکت پشتیبانی امور دام در این حوزه آن بود که انحصار را بشکند اما متأسفانه به آن دامن می‌زند چرا که حتی در مناقصات داخلی هم که برگزار می‌کند، ناچار است از همین شرکت‌های انحصاری نهاده بخرد.

قاسمی تصریح کرد: تعداد کسانی که بازار نهاده کشور را در دست دارند به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، اما متأسفانه اجرای سیاست‌های نادرست در سال‌های اخیر از جمله سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به این شده که این افراد بسیار قدرتمند شوند و کمتر کسی توان مقابله با آنها را داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، این مسئله را ناشی از عدم توانایی دولتمردان در دوره‌های مختلف دانست و گفت: از دولت نهم این انحصار شکل گرفت و بعد از آن نیز روز به روز گسترده‌تر شد چرا که ما هیچ سیاست درستی در این زمینه نداشتیم و همه چیز بسیار مبهم و پیچیده پیش می‌رفت.

انحصار در واردات نهاده‌های دامی حتی به خارج از مرزها نیز کشیده شده است!

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه انحصار این واردکنندگان فقط داخلی نیست و به خارج از مرزها نیز گسترش یافته است، افزود: به عنوان مثال اگر واردکننده دیگری بخواهد به این حوزه ورود کند، از خارج کشور نهاده بیاورد، نمایندگان کشورهای خارجی به این افراد جدید نهاده نمی‌فروشند و عنوان می‌کنند که ما در ایران نماینده خودمان را داریم که این برای کشور بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه برخی از واردکنندگان کالاهای اساسی نمایشی راه انداخته‌اند که موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و دولت باید این ارز را حذف کند، گفت: به اعتقاد بنده، این نوعی بازی است چرا که آنها می‌دانند دولت چنین سیاستی را دنبال نمی‌کند و این افراد بیشتر از هر کسی از یارانه مذکور منتفع شده و قدرت گرفته‌اند بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار هم برای آنها سودمند است.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت برای مبارزه با این رانت در قدم اول باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، گفت: حذف این سیاست نوعی جراحی در بدنه اقتصاد ایران است و هیچ جراحی بدون درد و خونریزی نخواهد بود اما اگر این جراحی انجام نشود، منجر به مرگ اقتصاد کشور خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون اضافه کرد: زمانی که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، میان واردکنندگان رقابت به وجود می‌آید و این رقابت جای انحصار را می‌گیرد؛ آن زمان بهترین کیفیت با ارزان‌ترین قیمت اهمیت پیدا می‌کند.

وی درباره اینکه در چنین شرایطی نیز واردکنندگان تازه وارد قادر به رقابت با شرکت‌های بزرگ نخواهند بود، گفت: اگر سیستم بانکی از این واردکنندگان حمایت کند و همچنین بازار سرمایه حامی آنان باشد و تولیدکنندگان را نیز درگیر این مسئله کنیم، امکان چنین کاری وجود دارد. به عنوان مثال اتحادیه‌های سراسری دامداران و مرغداران اعضای بسیار زیادی دارند که می‌توان از سرمایه‌های این افراد در چنین زمینه‌ای استفاده کرد. به عبارتی وقتی رانت و پشتیبانی دولت در کار نباشد، این انحصار را به راحتی می‌توان شکست.

دستگاه‌های ذی ربط به مساله انحصار نهاده‌های دامی ورود کنند

قاسمی تأکید کرد: لازم است که دستگاه‌های ذی ربط به این مسئله ورود و بحث انحصار را یکبار برای همیشه حل کند.
 
نظرات شما
  •  

    محمدولی تکاسی گفت : ۰۱/۰۲/۱۰

    واردات کالاهای انحصاری توسط افراد ذی نفوذ دیر زمانی است که شروع شده است لذا مدت مدیدی طول می کشد تا بین عرضه و تقاضا علی الخصوص در نهاده های دامی تعادل برقرار شود. در این میان نقش اتحادیه ها و مدیریت تعاونی های کشاورزی و دامداری استان ها و تقویت زنجیره های تولید جهت کوتاه کردن دست سودجویان که ضربات مهلکی بر کمیت و کیفیت تولیدات دامداران و کشاورزان زده اند، کوتاه می شود.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com