کمبودی در جوجه‌ریزی شب عید نداریم

کمبودی در جوجه‌ریزی شب عید نداریم
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت:  امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۰ هزار تومان است.
وی قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت جوجه یکروزه به نرخ مصوب خود در بازار رسیده است. اسداله نژاد نرخ هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۸ تا ۹ هزار تومان و ذرت را ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه بازار مرغ تعریفی ندارد، گفت: در حال حاضر مرغ کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش می رسد که با این وجود مرغداران ناچارند مرغ را برای مدت زمان بیشتری در سالن نگه داری کنند که در نهایت با کمبود دان با نرخ مصوب روبرو می شوند که برای تامین چاره ای جز خرید با نرخ های بالاتر ندارند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار انتظار می رود که پشتیبانی امور دام با نرخ مصوب به طور مستقیم از مرغداران خریداری کند تا مشکل مرغداران تا حدودی مرتفع شود، هر چند نرخ مصوب به دلیل افزایش هزینه های تولید و عدم تخصیص سهمیه کامل کارشناسی نیست.

خوراک پرداز هزار دشت

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان هفته نوسانی نداشته باشد.
اسداله نژاد قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم را ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان اعلام کرد.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره اینکه قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسیده است، افزود: دولت بنابر تعهدات خود باید اقدام به خرید مرغ مازاد از مرغداران کند که متاسفانه در شرایط فعلی تنها از زنجیره ها خرید می کند و امتیازاتی نظیر ۸۰۰ گرم سویا و ۱.۴۰۰ گرم ذرت به آنها می دهد، درحالیکه مرغداران این امتیازات را نمی خواهند و تنها خواهان خرید مرغ مازاد از بازار هستند.
اسداله نژاد با اشاره به اینکه سهمیه دان جوابگوی نیاز مرغداران نیست، بیان کرد: دولت از طریق سامانه بازارگاه ۴ کیلو دان به ازای هر قطعه مرغ تخصیص می دهد و از آنجا که امکان فروش در سن ۴۵ روزگی وجود ندارد، مرغداران مابه التفاوت آن را از بازار آزاد باید خریداری کنند.
این مقام مسئول درباره آینده جوجه ریزی شب عید گفت: برای ایام پایانی سال برآوردها حاکی از آن است که ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می شود که با وجود نبود تقاضا در بازار، این میزان مازاد بر نیاز مرغداران است.
به گفته وی، با توجه به شرایط بازار، جوجه ریزی ۱۲۰ میلیون قطعه برای ایام‌ پایانی سال به مصلحت تولید نیست چرا که چوب مازاد تولید را مرغداران باید بخورند.
نایب رئیس کانون انجمن‌صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به پتانسیل تولید، امکان صادرات یک میلیون تن مرغ مازاد وجود دارد که به علت نبود سیاست گذاری منطقی، بحث صادرات منتفی است.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: اگر تامین نهاده با نرخ مصوب به ۱۰۰ درصد برسد، دیگر شاهد بازار سیاه و عرضه با نرخ های بالاتر نیستیم.
ابن مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در تامین مرغ شب عید نداریم، تصریح کرد: با وجود آنکه جوجه ریزی‌های فعلی ۴۵ روز بعد به بازار عرضه می‌شود، از این رو تا بازار شب عید یکبار دیگر باید در واحد‌ها جوجه ریزی شود که بدین ترتیب اگر دولت به تعهدات خود در تامین نهاده عمل کند و قیمت مصوب بر مبنای مولفه‌های تولید اصلاح شود، مشکلی در تامین مرغ بازار شب عید نخواهیم داشت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com