کشتار غیرمجاز چالش جدی دامپزشکی اردبیل است

کشتار غیرمجاز چالش جدی دامپزشکی اردبیل است

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: کشتار غیرمجاز دام یکی از چالش‌های جدی دامپزشکی استان اردبیل است که نیازمند ورود جدی مسئولان در این زمینه هستیم.

بهلول تکلوی ظهر چهارشنبه در نشست معاون امور اجتماعی استانداری اردبیل با جمعی از اعضای تشکل‌های صنفی حمایت از حقوق حیوانات در اردبیل اظهار کرد: سال‌هاست که مسئله کشتار غیرمجاز دام به ویژه در حاشیه جاده‌ها مشکل‌ساز شده و دامپزشکی نیز با ورود به این مسئله تا حدودی توانسته جلوی این رویداد را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این کشتارهای غیرمجاز و راه‌اندازی بساط کبابی‌های محلی مشکلات بهداشتی و حتی زمینه‌های بیماری را در استان به وجود می‌آورد، تصریح کرد: یکی از این حوزه‌های فعالیت دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان تبیین می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: هر از چند گاهی این مهم در قالب بیماری‌های نوپدید و بازپدید در جامعه ظاهر می‌شود و به صورت بحران جدی مانند بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بروز می‌کند.

تکلوی همچنین به چالش جدی کشتار غیرمجاز دام در برخی از مناطق استان اردبیل اشاره کرد و افزود: آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی بین مردم در راستای جلوگیری از این معضل اجتماعی که تبعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی بسیاری برای جامعه دارد، ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خواستار ورود جدی حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری به منظور هم‌افزایی و همکاری تنگاتنگ با دامپزشکی در حل این مشکل اجتماعی شد.

در ادامه این نشست مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ حمایت از حقوق حیوانات در جامعه تاکید کرد و ادامه داد: مهمترین راهکار در این راستا فرهنگ‌سازی در جامعه، هم‌فکری، هم‌اندیشی و هم‌افزایی تشکل‌ها و ارتباط بین بخشی با دستگاه‌های مرتبط است.

رضوان باقلاچی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: بسنده کردن و توجه به کمک دستگاه‌های دولتی به تنهایی کارساز و مشکل‌گشا نیست و باید از ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد بهره جست و ظرفیت و بدنه فعالان اجتماعی و مدنی را با دستگاه‌های دولتی مرتبط ساخت.

وی بیان کرد: تشکل‌های مردم نهادی که در حوزه حمایت از حقوق حیوانات در استان فعال هستند هنوز به مرحله ثبت نرسیده‌اند و این امر یکی از دغدغه‌های مهم است و در این راستا دستگاه‌های اجرایی وظیفه تسهیل‌گری و حمایت دارند تا مجموعه‌های مردم نهاد هر چه بیشتر در این زمینه ترغیب شوند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل یکی از دستگاه‌های تأثیرگذار در این زمینه را دامپزشکی برشمرد و اضافه کرد: ما بر اهمیت و حساسیت فعالیت‌های دامپزشکی به عنوان یکی از ارگان‌های حوزه سلامت و امنیت غذایی به طور کامل واقف هستیم چرا که بدون تردید کوچک‌ترین غفلتی در این حوزه جامعه را می‌تواند ملتهب کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com