کشتار طیور در گیلان به صورت صنعتی انجام می شود

کشتار طیور در گیلان به صورت صنعتی انجام می شود
علی بشری معافی افزود: گیلان از نخستین استانهای کشور است که تمامی کشتار طیور را به صورت صنعتی انجام می دهد و در کشتار دام نیز از استانهای پیشرو است.
وی همچنین با بیان اینکه تنها پنج کشتارگاه در شرق گیلان به صورت سنتی فعالیت دارند، اظهارداشت: با بسته شدن این کشتارگاه ها، گیلان نخستین استانی خواهد بود که تمامی کشتار دام خود را نیز به صورت صنعتی انجام خواهد داد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان ایجاد کشتارگاه‌ های صنعتی در سطح استان را گامی مهم در راستای سلامت مردم دانست و گفت: یکی از عواملی که در بهداشت گوشت نقش اساسی دارد، نحوه ذبح دام و طیور در کشتارگاه است.
وی اظهارداشت: حفظ بهداشت جوامع و پیشگیری از بروز بیماریهای گوناگون از مزایای کشتار دام در کشتارگاه های بهداشتی است.
بشری معافی با اشاره به اینکه گوشت یکی از مهمترین منابع پروتئین حیوانی است، افزود: غنی بودن گوشت از پروتئینهای ارزشمند که حاوی اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، همچنین چربیها و مواد معدنی، نشان دهنده ارزش و اهمیت این فرآورده مهم در تغذیه انسان است.
وی همچنین کشتارگاه ها را از مهمترین عوامل اساسی در بهداشت گوشت دانست و گفت: کشتارگاه ‌های دام به سه دسته سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم می شوند.
مدیرکل دامپزشکی اعلام کرد: در کشتارگاه ‌های سنتی عملیات کشتار دام در وضعیت کاملا غیر بهداشتی صورت می گیرد و مصرف گوشت حاصل از این کشتارگاه‌ ها به هیچ وجه توصیه نمی شود، همینطور کشتارهای که خارج از حیطه نظارت دامپزشکی و در محل های خارج از کشتارگاه صورت می گیرد، می توانند عامل آلودگی و بیماری انسان باشند.
وی افزود: کشتارگاه ‌های نیمه صنعتی به کشتارگاه ‌های اطلاق می شود که عملیات پوسکنی دام بر روی خط کشتار ( ریل) صورت می گیرد.
بشری معرفی عنوان کرد: در کشتارگاه ‌های صنعتی که خوشبختانه در سالهای اخیر در ایران رو به افزایش است دارای چهار سیستم خط کشتار بهداشتی، تجهیزات برودتی شامل پیش سرد کن، تونل انجماد و سردخانه و همچنین تصفیه فاضلاب و تبدیل ضایعات است.
وی ادامه داد: این کشتارگاه‌ ها از جنبه تهیه و فرآوری گوشت بهداشتی و سالم و با توجه به نظرات دقیق سازمان دام پزشکی مورد تائید هستند به علاوه اینکه لاشه پس از کشتار و شستشو مدت 24 ساعت در درجه حرارت 4 ـ درجه سانتی گراد ( پیش سردکن) نگهداری و چنانچه سلامت آن پس از طی این مدت تأیید شود، بسته بندی و برای عرضه به بازار مصرف ارسال می شود.
مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: کشتارگاه ‌های صنعتی نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارند زیرا ضایعات حاصل از کشتار دام نظیر خون و اجزای گوشتی غیر قابل مصرف در محل تبدیل ضایعات به پودر گوشت تبدیل می شود که علاوه بر قرار گرفتن مجدد در چرخه اقتصادی از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری به عمل می آید و فاضلاب حاصل از کشتار در تصفیه خانه های مجهز تصفیه و پس آب حاصله به مصرف کشاورزی می رسد.
وی همچنین به مردم توصیه کرد: برای رعایت بهداشت از خرید گوشتهایی که به صورت لاشه در قصابی ها عرضه می شود خودداری شود زیرا احتمال آلودگی ثانویه حتی پس از خروج از کشتارگاه وجود دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com