کشتار سالانه 10 میلیون راس دام در کشور

کشتار سالانه 10 میلیون راس دام در کشور
بیش از دوهزار اکیپ نظارت بهداشتی نوروزی توسط سازمان نظام پزشکی در سطح کشور به‌ویژه در استان‌های مسافرپذیر، تشکیل شده است که بازرسی و نظارت خود را بر تمامی مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید، ماهی، شیر، کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌ها و سایر مراکزی از این دست را مورد نظارت دقیق قرار می‌دهند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: ازجمله وظایف اصلی و ذاتی این سازمان، نظارت بر کیفیت تولیدات و محصولات دام، طیور و شیلات است که باید با تشدید نظارت‌ها در جهت افزایش کیفیت این مواد غذایی گام بردارد.
دکتر سیدمحسن دستور افزود: در واقع سیاست کلی نظام، تولید و عرضه محصولات سالم و بهداشتی در کشور است که در این راستا سازمان دامپزشکی کشور برنامه‌های نظارتی خود را از زمان سرمایه‌گذاری و قبل از تولید آغاز می‌کند و این نظارت با شدت و دقت بسیار تا پایان مراحل تولید ادامه می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: در بخش طیور نیز این نظارت‌ها اعمال می‌شود؛ به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از 220 کشتارگاه طیور با کشتار سالانه 600 میلیون قطعه مرغ، در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با دقت و حساسیت بسیار، مورد نظارت این سازمان قرار دارند.
تشدید نظارت بر مراکز عرضه دام و طیور در ایام نوروز
این مقام مسئول در زمینه بخش‌های دیگر نظارتی سازمان دامپزشکی کشور، تصریح کرد: بخش قرنطینه یکی از بخش‌های بسیار حساس سازمان است که شامل نظارت‌های بهداشتی بر فراورده‌های وارداتی، نظارت بر صادرات و در بخش ترانزیت فراورده‌ها است که حجم هزینه صادرات این فراورده‌ها در سال به 900 تا یک میلیون دلار می‌رسد و به کشورهای مختلف ازجمله اتحادیه اروپا صادر می‌شوند.
دستور با اشاره به تمهیدات این سازمان برای ایام نوروز، یادآور شد: بیش از دوهزار اکیپ نظارت بهداشتی نوروزی توسط این سازمان در سطح کشور به‌ویژه در استان‌های مسافرپذیر، تشکیل شده است که بازرسی و نظارت خود را بر تمامی مراکز عرضه گوشت قرمز و سفید، ماهی، شیر، کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌ها و سایر مراکزی از این دست را مورد نظارت دقیق قرار می‌دهند.
شهروندان تخلفات را گزارش دهند
وی تأکید کرد: در این زمینه با مشاهده هرگونه تخلف، عدم رعایت اصول بهداشتی و کشتار و عرضه غیرمجاز و بدون نظارت دامپزشکی دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی به شدت و با قاطعیت برخورد می‌شود.
دستور اظهار داشت: تیم‌های دامپزشکی سیار و ثابت در ایام نوروز با استقرار در مناطق مسافرپذیر و شلوغ، آماده پاسخگویی به سئوالات مسافران و مردم هستند و شهروندان در صورت مشاهده عرضه فرآورده‌های خام دامی به‌صورت غیرمجاز و یا غیربهداشتی و یا عدم رعایت ذبح شرعی می‌توانند مراتب را اطلاع دهند تا اقدامات قانونی لازم به‌عمل آید.
کشتار سالانه 10 میلیون رأس دام در 400 کشتارگاه کشور
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به‌طور متوسط سالانه بیش از 10 میلیون رأس دام سبک و سنگین در بیش از 400 کشتارگاه کشور، ذبح می‌شود که این مسئله به لحاظ بهداشت و سلامت دام و لاشه و فراورده‌ها، تحت نظارت دقیق سازمان صورت می‌گیرد.
وی در پایان در زمینه تأمین نیاز واکسن و داروهای دام و طیور کشور، افزود: هم‌اکنون واکسن و داورهای دام و طیور مشمول تحریم‌ها نیست و تنها مشکل موجود به لحاظ مسائل مالی و در واقع جابه‌جایی پول است، اما با همت صاحبان صنایع و پیشتیبانی دولت و تحقیقات و تولیدات مؤسسه سرم‌سازی رازی، کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com