کاهش 20 درصدی تولید گوشت توسط عشایر به دلیل خشکسالی

کاهش 20 درصدی تولید گوشت توسط عشایر به دلیل خشکسالی
رئیس اداره امور عشایری نیکشهر گفت: در صورت مساعد بودن شرایط بارندگی و مراتع منطقه، 30 درصد گوشت قرمز توسط عشایر تامین می‌شود در حالی که در وضعیت کنونی به کمتر از 20 درصد کاهش پیدا کرده است.
محمود بلوچ در شورای امور عشایری این شهرستان بیان کرد: بیش از ۱۸ هزار نفر در قالب چهار هزار و ۵۰۰ خانوار از جمعیت نیکشهر را عشایر تشکیل می‌دهند که از این تعداد حدود هزار نفر کوچرو هستند.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی دامداران و عشایر منطقه، پرداخت نشدن خسارتهای آن‌ها توسط صندوق بیمه است که از حدود دو سال گذشته هیچ مبلغی پرداخته نشده است و آن‌ها به تعهداتشان عمل نکرده‌اند.
بلوچ تصریح کرد: ۵۰ درصد دام عشایر این شهرستان بر اثر خشکسالی، خشک شدن مراتع، نبود علوفه، بی آبی و انواع بیماری‌های دامی مرتبط با خشکسالی و گرمای شدید در چند سال اخیر تلف شدند.
رئیس اداره امور عشایری نیکشهر گفت: در خشکسالی‌های چند سال اخیر بسیاری از چاه‌ها و چشمه‌های آب خشک شده است و عشایر مجبور به کوچ به نقاط دیگر شده‌اند که با پیگیری‌های انجام شده در نقاطی که چاه آب وجود دارد با لوله آب مورد نیاز دام عشایر تامین و در نقاطی که چاه‌های آب خشک شده است به وسیله تانکرهای سیار آبرسانی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال های 95 و 96 تسهیلات کم بهره با وام 10 میلیونی در اختیار دامداران گذاشته شد، امسال نیز با توجه به وسعت خشکسالی به 50 نفر از عشایر منطقه وام 10 میلیون تومانی اختصاص می‌یابد تا قسمتی از مشکلات آن‌ها رفع شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com