کاهش مصرف نهاده‌های دامی با اجرای طرح ملی تولید مرغ گوشتی سایز

کاهش مصرف نهاده‌های دامی با اجرای طرح ملی تولید مرغ گوشتی سایز
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح ملی تولید مرغ گوشتی سایز در مصرف نهادهای دامی صرفه جویی خواهد شد.
مرتضی رضایی در جلسه «برنامه ملی پرورش مرغ گوشتی (مرغ سایز)» ، اظهار کرد: برای این طرح ملی جلسات مختلفی گذاشته شده اما باید تقاضا از سوی مصرف کننده وجود داشته باشد تا این طرح ملی اجرا شود.
وی افزود: هنوز هم در جامعه، مرغ با وزن بیشتر را راحت‌تر خریداری می‌کنند و قیمت لاشه‌های سنگین بیش از لاشه 1700 گرمی است، بنابراین فشار تقاضا بر طرح موثر بوده و اصلی‌ترین رکن این است که باید بر روی الگوی مصرف مرغ سالم‌تر پیش برویم تا مردم خیالشان راحت باشد که این نوع مرغ، هم از نظر اقتصاد خانوار و هم بهداشت مناسب‌تر است.
رضایی با اشاره به لزوم استفاده از ابزار رسانه در تغییر الگوی مصرف مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: باید از طریق رسانه برای مردم تبلیغ شود که مصرف‌کننده بداند، صلاح جامعه به تولید و مصرف این نوع مرغ است.
وی افزود: دستگاه‌های مرتبط مانند تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این کار با وزارت جهاد کشاورزی همکاری کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: اگر قیمت مرغ افزایش یابد، تمایل مرغداران به سمت افزایش وزن می رود، بنابراین باید یک نرخ ترجیحی برای مرغ سایز وجود داشته باشد، در غیر این صورت این طرح ضمانت اجرایی نخواهد داشت.
وی در رابطه با کاهش مصرف نهاده‌های دامی در اجرای طرح ملی تولید مرغ گوشتی سایز گفت: اجرای این طرح در مصرف نهادهای دامی صرفه جویی خواهد کرد، بنابراین مجموعه‌ای از دستگاه‌ها باید در این طرح همراه باشند و یک کارگروه نظارتی مستقل از بخش، فعال باشد تا موضوعات هوشمندانه و رصد شده و مشکلات مرتفع شود.

گروه صنعتی  اسکندری

رضایی با اشاره به نقش تشکل‌ها در اجرای این طرح تصریح کرد: تشکل‌ها نقش بسیار اساسی در اجرای این طرح خواهند شد و باید در این طرح با بخش دولتی همکاری کنند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: باید از طرح‌های بازدارنده برای عدم نگهداری مرغ بیش از 38 روز در مرغداری‌ها استفاده کنیم، همچنین استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و تولید محتوا برای تغییر الگوی مصرف مرغ لازم الاجراست.

صرفه‌جویی در مصرف یک میلیارد دز واکسن با تولید مرغ سایز
در ادامه این جلسه، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: در صورتی که برنامه مدیریت سنی طیور گوشتی داشته باشیم می‌توانیم بر مزایای آن از 2 بعدی اقتصادی و بهداشتی (زیست‌محیطی، طیور و انسانی) تأکید کنیم.
وی افزود: با مدیریت سنی مرغ گوشتی از 42 روز به 38 روز، 1.2 میلیارد پرنده که 2.4 میلیون تن گوشت مرغ را تولید می‌کنند، مخاطرات محیطی آنها 10.5 درصد کاهش می‌یابد و از 9 میلیارد دز واکسنی که برای این 2.4 میلیون تن گوشت مرغ استفاده می‌شود، یک میلیارد دز صرفه‌جویی خواهد شد.
ماکنعلی ادامه داد: از نظر کیفیت گوشت مرغ هم گوشت سالم‌تری خواهیم داشت؛ مرغ در هفته 5 و 6 ، از آنجایی که سایز بزرگتری داشته، میزان اکسیژن بیشتری نیاز دارد و امکان ابتلا به بیماری های ریوی در این دوره است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: با تولید مرغ سایز استفاده از آنتی بیوتیک‌ها تا 300 تن کاهش می‌یابد.
وی گفت: در تمام دنیا اثربخشی یک برنامه وابسته به تغییر نگرش مردم است و اگر بتوانیم به تولید کننده ثابت کنیم که با این روش هزینه تولید کاهش می‌یابد و به مصرف کننده نیز ثابت کنیم که این نوع مرغ سالمتر است، می‌توانیم به موفقیت این طرح امیدوار باشم.
ماکنعلی تصریح کرد: در حال حاضر در 41 کشتارگاه که مرغ گرید A+ و A تولید می‌کنند، مرغ با سن کمتر از 38 روز را خریداری و کشتار می‌کنند
 
نظرات شما
  •  

    محمدب گفت : ۹۹/۰۵/۲۵

    سلام
    فقط شعار می دین
    ناظر بهداشتی کشتارگاه نماینده سازمان دامپزشکی هست لذا با یک بخشنامه وعدم کشتار وزن بالا میشه اجرا کرد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com