کاهش ظرفیت ۱۱ میلیونی جوجه ریزی به ۳ میلیون قطعه

کاهش ظرفیت ۱۱ میلیونی جوجه ریزی به ۳ میلیون قطعه
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی آذربایجان شرقی از کاهش ظرفیت ۱۱ میلیونی جوجه ریزی در استان به ۳ میلیون قطعه خبر داد.
جواد سلطانی اظهار داشت: توزیع نامناسب نهاده های دامی موجب افزایش حداقل پنج برابری قیمت این محصول در بازار آزاد و ناتوانی مرغداران در تامین نیاز خود شده که نتیجه آن را در کاهش ظرفیت جوجه ریزی ماهانه استان از ۱۱ میلیون به سه میلیون و التهابات اخیر بازار مرغ و تخم مرغ شاهد هستیم.
وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در هفته های اخیر گفت: ظرفیت ماهانه جوجه ریزی مرغ گوشتی و تخم گذار در آذربایجان شرقی ۱۱ میلیون قطعه و این میزان پاسخگوی نیاز مصرفی استان است اما این ظرفیت در چند وقت اخیر به دو و نیم تا سه میلیون قطعه کاهش یافته است.
سلطانی دلیل این امر را عدم توزیع مناسب نهاده‌های دامی نظیر کنجاله سویا و ذرت از سوی دولت عنوان و تصریح کرد: تا ابتدای آبان امسال توزیع نهاده ها از طریق جهادکشاورزی و اتحادیه‌های مرغ داران بصورت منظم و متناسب با نیاز حداقلی مرغداران صورت می گرفت اما از ابتدای آبان دولت تصمیم گرفته این نهاده ها را بصورت مستقیم در اختیار مرغداران قرار دهد.
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: متاسفانه با اتخاذ این تصمیم علاوه بر مشکلات قبلی در کمبود نهاده های دامی و واکسن و داروهای مورد نیاز مرغ داران به دلیل مشکلات ارزی، توزیع مقادیر موجود نیز با مشکل روبرو شده و سهمیه ها به صورت نامشخص و نامناسب در سامانه بازارگاه مرغداران شارژ می شود که خود این سامانه نیز با مشکلات عدیده ای روبه روست.
وی در ادامه گفت: نتیجه اجرای این تصمیم عدم دسترسی مرغداران به نهاده‌های دامی مورد نیاز و سردرآوردن نهاده ها از بازار آزاد بوده است و این سئوال را باید پرسید که نهاده هایی که باید با قیمت دولتی سه هزار و ۱۵ تومان و به صورت سهمیه توزیع ‌شوند، چگونه و توسط چه کسانی در بازار آزاد با پنج تا شش برابر قیمت و به مبلغ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می رسد در حالی که مرغدار برای تامین بیش از ۵۰ درصد نهاده های مورد نیاز خود باید دست به دامان بازار آزاد شود.
سلطانی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت مرغ و التهابات بازار این محصول مصرفی سبد خانوار تا کجا ادامه خواهد یافت نیز اظهار داشت: موضوع تولید مرغ نیز مانند بسیاری دیگر  از بخش های اقتصادی و تولیدی معطل ثبات نرخ ارز به عنوان معرفی موسسه قیمت نهاده های دامی و در نتیجه قیمت محصول نهایی است و اگر نتیجه مورد انتظار برخی مسئولان در این زمینه ها حاصل نشود و روند تصمیمات و اقدامات غیرکارشناسی کنونی نیز ادامه یابد، مرغ نه تنها با قیمت ۳۰ هزار تومان فعلی که با قیمت های نجومی تر دور از تصور نخواهد بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com