کاهش تولید شیر در پی عدم تأمین نهاده‌های دامی

کاهش تولید شیر در پی عدم تأمین نهاده‌های دامی
تولید شیر در پی عدم تأمین نهاده دامی و تأمین 30 درصدی این نهاده توسط دولت کاهش یافته و همچنین دامداران نیز با توجه به کمبود نهاده خواهان افزایش قیمت این ماده غذایی هستند.
شیر همواره یکی از بحث‌های داغ این روز‌های سبد خانوار ایرانی است که مردم با توجه به مشکلات معیشتی خواهان کاهش و ثبات قیمت آن و همچنین دامدار نیز با توجه به کمبود نهاده و همچنین بهای تمام شده بیشتر از نرخ 3200 خواهان افزایش قیمت این ماده غذایی هستند.
فرشید صراف، رئیس اتحادیه گاو داران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر متأسفانه با تمام تلاش‌هایی که دولت انجام داده است ارز برای تأمین نهاده‌های موردنیاز کشور به میزان کافی وجود نداشته و همین مسئله باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان کشور گردیده است.

عدم نظارت بر ساختار توزیع نهاده دامی در کشور
وی افزود: تصمیمات اشتباه اتخاذ شده در این حوزه و عدم نظارت بر ساختار توزیع نهاده سبب شده است که کمبود ارز به‌عنوان یک مشکل اصلی‌تر دیده نشده و صرفاً مدیریت ناصحیح و ایجاد فضای رانت و سوءاستفاده در شرایط کنونی بیشتر ملموس باشد.
مدیر اتحادیه گاو داران خراسان رضوی در رابطه با تأثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت تولید دام خاطر نشان کرد: حال در زمانی که بیماری کرونا در کشور صدمات جبران ناپذیری به‌سلامت جامعه وارد نموده است اقتصاد تولید نیز از این آسیب‌ها در امان نبوده و خسارت‌های بسیاری  به ساختار تولید و دامداران کشور وارد نموده که این مسئله با مدیریت نامطلوب، بحرانی شدیدتر به گاو داران و دامداران ما  تحمیل کرده است.
وی بابیان اینکه قبل از کرونا نیز تولید با ضرر همراه بود افزود: در شرایطی که بخش تولید در حالت عادی دچار زیان و خسارت بوده به‌طوری که بهای تمام‌شده شیر خام ۴۵۰۰ تومان و میانگین قیمت فروش آن ۳۲۰۰ تومان است و از طرفی بهای تمام‌شده  گوشت قرمز گوساله  ۷۲۰۰۰ تومان و فروش آن با کمک پشتیبانی الآن به مرز ۵۶۰۰۰ تومان رسیده که این قیمت تا چند روز پیش زیر ۵۰۰۰۰ تومان بوده است بایستی تمهیداتی برای جبران خسارت وارده به دامداری‌ها که ناشی از عدم تناسب قیمت تمام شده محصولات باقیمت فروش آن است اتخاذ شود.

خسارت 150 میلیارد تومانی تولید شیر در خراسان رضوی براثر کرونا
صراف ضمن اشاره به اینکه خراسان رضوی قطب دامداری کشور است تأکید کرد: متأسفانه اکنون بیماری کرونا فقط در استان خراسان رضوی خسارت‌های بسیاری برای تولیدکنندگان داشته است که موجب درخواست لغو تعدادی از دامداری‌های فعال در این زمینه شده است به‌نحوی‌که برآورد خسارات کرونا برای شیر خام به غیر از خسارتی که سالیانه به تولید این ماده ارزشمند وارد کرده طی شش ماه گذشته از سال بر اساس محاسبات مقایسه‌ای 150 میلیارد تومان ثبت شده است.
وی افزود: در حالی که خسارت به تولید گوشت قرمز گوساله نیز نزدیک به صدها میلیارد تومان خسارت به گاو داران استان وارد نموده است که در صنعت دامداری این خسارت جبران‌ناپذیر است.
مدیر اتحادیه گاوداران خراسان رضوی تصریح کرد: با این شرایط مطمئناً گاو داران ما هرروز وضعیتشان از روز قبل بدتر شده و در این شرایط امیدی به ماندگاری و حفظ تولید ندارند.

تبلیغات سوء صداوسیما تولیدکنندگان شیر را دچار بحران می‌کند
وی افزود: با این حال نباید از این موضوع گذشت که گاهی با تبلیغات سوء صداوسیما در مصرف لبنیات این بحران بیشتر و صدمات جبران ناپذیری علاوه بر سلامت جامعه به تولیدکنندگان شیر کشور وارد نموده است.
صراف بابیان عملکرد ضعیف صداوسیما در ترویج فرهنگ استفاده کافی از لبنیات تأکید کرد: بایستی اذعان داشت که تبلیغات باهدف سلامت مردم در مصرف شیر بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه این رکن اساسی در ساختار تبلیغات کشور و همچنین صحبت‌های ناکارشناسان حاضر در صداوسیما ملی اثرات اندک همان تبلیغات  ضعیف را بی‌اثر نموده است.
وی افزود: حال با کاهش مصرف لبنیات مطمئناً تأثیرات منفی بر صنعت تولید لبنیات گذاشته، به نحوی که شیر خام را با تولید مازاد مواجه می‌سازد.
مدیر اتحادیه گاو داران خراسان رضوی اختیارات پراکنده حوزه شیر، گوشت و نهاده در وزارتخانه‌های متفاوت را عامل سردرگمی در مدیریت این محصولات استراتژیک دانست و گفت: تصمیم‌گیری در ستاد تنظیم بازاری که مدیریت آن در وزارت صمت است که با عدم شناخت اعضا آن با مقوله تولید و امنیت غذایی و عدم توجه به کار کارشناسی، باعث شده است تولید در سالی که توسط مقام معظم رهبری مزین به نام رونق تولید گردیده است با چالش بزرگی مواجه گردد.
گروه صنعتی  اسکندری

دولت فقط 30 درصد نهاده موردنیاز دامداران را تأمین می‌کند
وی افزود: در این ستاد که به‌جرئت باید گفت که کارشناسی  ملاک عمل نبوده، قیمت شیر خام را  بر اساس نهاده دولتی که خودشان می‌دانند وجود ندارد تعیین می‌کنند. به‌طوری که دولت فقط حداکثر توانسته 30درصد این نهاده‌ها را تأمین کند و گاو داران و دامداران مابقی نیاز دام خود را از بازار آزاد با قیمت‌های سرسام‌آور تهیه می‌نمایند.
صرافی تشریح کرد: به‌طوری که کنجاله سویا ۲۴۰۰ تومانی در بازار آزاد ۱۲۵۰۰ تا ۱۳۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که این امر در جو و ذرت نیز به همین روال بوده و این در حالی است که بنا به دستور وزارت جهاد کشاورزی هیچ نهاده‌ای مجوز توزیع در خارج از سامانه بازارگاه را ندارد.
وی افزود: این نکته مطرح است و جای سؤال دارد که آیا تخلف آشکار با همکاری دولت شکل می‌گیرد یا اینکه نظارت کافی در ورود ۷۰ درصد نهاده‌ها وجود ندارد مگر اینکه میزان نهاده‌ای که در این راستا وارد کشور می‌گردد یک تن باشد؟ خیر صدها هزار تن نهاده در حال حاضر به این شکل توزیع می‌گردد و این موضوع را  به قضاوت مردم می‌گذارم؛ از سوی دیگر سیاست‌گذاری در توزیع نامطلوب همین ۳۰ درصد از کل نهاده توسط جهاد کشاورزی خود باعث افزودن مشکلات بسیاری گردیده است.

نرخ گذاری غلط شیر خام دست کارخانه لبنیات برای افزایش قیمت را باز می‌گذارد
مدیر اتحادیه گاوداران خراسان رضوی اظهار کرد: تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور در نرخ‌گذاری غیر کارشناسی شیر خام تبدیل به بهانه‌ای برای برخی کارخانه‌ها جهت افزایش قیمت محصولات لبنی‌شان شده است.
وی افزود: سیاست گذاری اشتباه دولت در قیمت‌گذاری و خریداری توافقی مانند شیر و گوشت که در ستاد تنظیم بازار کشور نیز تصمیم‌گیری  می‌شود از دلایل عدم مدیریت مطلوب در تولید و مصرف است که دست کارخانه جات لبنیات را برای افزایش چشمگیر قیمت لبنیات باز گذاشته و همین امر سبب شده تا قشر ضعیف از مصرف لبنیات فاصله بگیرند.
صرافی بابیان اینکه تا زمانی که رانت با ارز‌های دولتی در زمینه تولید ماندگار باشد مافیای اطلاعاتی و اقتصادی در اطراف مدیران ما فراوان خواهند بود تصریح کرد: مافیای اطلاعاتی در حوزه مدیران ارشد نظام وجود دارد که اجازه رسیدن اطلاعات درست برای تصمیم‌گیری صحیح را به مسئولان نمی‌دهند
وی افزود: تا زمانی که قیمت تمام شده محصول تولیدی کارشناسی و تعیین نگردد تولیدکننده و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com