چشم انداز مثبت برای صنعت طیور ترکیه

چشم انداز مثبت برای صنعت طیور ترکیه
تولیدکنندگان طیور ترکیه تا چند سال آینده می توانند انتظارات مثبتی داشته باشند اما باید به سرمایه گذاری بر تکنولوژی های جدید ادامه دهند و با تصورات نادرست مبارزه کنند.
صنعت طیور ترکیه می تواند بعد از پسرفت هایی که در پی آنفولانزای پرندگان در سال 2016 داشته، انتظارات مثبتی برای سال پیش رو داشته باشند. این مهم ترین پیام چهارمین کنگره بینی المللی گوشت طیور بوده است.
دکتر سییت کوکا (SaitKoca)، رئیس انجمن گوشت طیور و پرورش دهندگان کشور ترکیه موسوم به BESD-BIR در جمع 1500 نماینده در آنتالیا چشم انداز مثبت این صنعت را در کوتاه مدت و بلند مدت نوید داد.
وی در ادامه اظهار داشت که در بازار داخلی، میزان مصرف گوشت مرغ به ازای هر نفر تا سال 2025 در کشور ترکیه به متوسط جهانی می رسد. اگرچه این خبری مثبت تلقی می شود اما این بدان معناست که هنوز پتانسیل بسیار بالایی برای افزایش مصرف و رشد تولید گوشت مرغ وجود دارد.

چالش صادرات
در بازار خارجی، عراق مهم ترین مقصد برای گوشت مرغ ترکیه است اما کشورهای وارد کننده گوشت مرغ از ترکیه نیز در حال افزایش هستند و این نشان دهنده آینده ای درخشان برای تولیدکنندگان ترکیه ای است. آنفولانزای پرندگان در سال 2016 صادرات را با مشکل مواجه کرده بود؛ اما بازارهای صادرات دوباره بازگشایی شده اند.
هنوز راهی مستقیم در بازار صادرات وجود ندارد. برای مثال فروش پای جوجه به چین را در نظر بگیرید. هیچ مجوز فروش مستقیمی وجود ندارد؛ صادرات این محصول از طریق کشور سوم صورت می گیرد، یعنی چین برای خرید پای جوجه ترکیه هزینه بیشتری پرداخت می کند در حالی که تولید کنندگان ترکیه ای نیز ضرر می کنند
کوکا اظهار داشت: «در حالی که صنعت طیور ترکیه بی صبرانه منتظر افزایش و پیشرفت است، اتحادیه اروپا تصمیم می گیرد که به دلایل سیاسی کدام کشور باید جوجه خام از ترکیه وارد کند.»
وی همچنین خاطر نشان کرد که صنعت طیور ترکیه باید هم در خود ترکیه و هم خارج از کشور، بر جنبه های امنیت غذایی محصولات خود و چگونگی استانداردهای بین المللی تاکید کند. این صنعت باید با خبرهای جعلی مقابله کند و کمپین های اطلاعاتی مختلفی را دایر کند تا اطلاعات بهتری به مردم بدهد.
بازارهای صادراتی مرکز توجه وزارت کشاورزی ترکیه هستند زیرا این کشور در تولید محصولات کشاورزی خود اتکا است و به 56 کشور دنیا صادرات انجام می دهد. این وزارت فقط بر افزایش حجم واردات تمرکز نمی کند بلکه می خواهد توجه بیشتر بر بازارهای مهم داشته باشد.

نیاز به پایداری
پرفسور نکمتین سیلان (Necmettin Ceylan)، رئیس این کنگره، تاکید داشت که صنعت طیور فقط نباید تولید بیشتری کند تا تقاضا برای غذا بالا برود بلکه باید ضایعات را نیز کاهش دهد.
وی اذعان داشت که مناطق قابل کشت موجود، افزایش نخواهند یافت و این بدان معناست که تقاضا برای زمین قابل کشت به ازای هر نفر کاهش خواهد یافت زیرا تقاضا برای غذا افزایش بسیاری خواهد داشت.
تا سال 2030، مرغ 39 درصد از کل محصولات گوشت جهان را به خود اختصاص می دهد؛ اگرچه گوشت مرغ پایدارترین تولید را در میان گوشت ها دارد، پتانسیل انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای و تقاضای بیشتر برای منابع آبی را افزایش خواهد داد.
وی به نمایندگان شرکت کننده در این کنگره گفت: «علم و تکنولوژی را باید در کارتان سهیم کنید. باید بر روی پژوهش ها سرمایه گذاری کنید. مرغ، در مقایسه با گاو سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد، در نتیجه باید گله هایمان را با دغدغه محیط زیست پرورش دهیم. باید شیوه پایدارتر تولید را دنبال کنیم و با مقدار کمتری خوراک، مرغ تولید کنیم.
وی همچنین به نمایندگان گفت که رفاه طیور را نه فقط در عمل بلکه برای ارائه به مشتریان نیز در ذهن داشته باشند، زیرا این جنبه ای از تولید است که مصرف کنندگان بیشتر نگران آن هستند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com