چشم اندازی بهتر به صنعت مرغداری جهان

چشم اندازی بهتر به صنعت مرغداری جهان
هر چند که مشکلات مربوط به صنعت مرغداری در سال 2018 میلادی به سال جدید و سال 2019 رسیده اما با مرور زمان می توان انتظار بهبود و پیشرفت داشت.
بر اساس آخرین گزارشات Rabobank بر خلاف سال گذشته که صنعت مرغداری با مسائل و مشکلاتی مواجه بود، انتظار می رود که سال 2019 میلادی سال بهبود و پیشرفت تدریجی در این صنعت باشد.
سال گذشته تجارت جهانی در زمینۀ تولیدات مرغداری 2 درصد کاهش داشت، رقمی مشابه با رکودی که در سال 2017 میلادی تجربه شد. در حالیکه برای این بازار در نیمۀ اول سال جاری همچنان بی ثباتی انتظار می رود اما در نیمۀ دوم سال شاهد پیشرفت و بهبودی خواهیم بود. با اینحال، برخی مسائل و مشکلات مربوط به صنعت مرغداری سال 2018 به سال جدید نیز سرایت خواهد کرد. مسائلی همچون تنش های تجاری میان امریکا و چین، ایجاد تغییراتی در استانداردهای عربستان سعودی، حذف برخی از کارخانجات برزیلی از لیست منتخبین کشورهای اتحادیۀ اروپا، و در نهایت مسألۀ همیشگی که شیوع بیماری ها است.
به توصیۀ Rabobank تحت چنین شرایط پُرمخاطره ای در بازار، استراتژی عرضۀ متعادل می تواند به حفظ سودآوری کمک کند و البته بایستی خاطر نشان ساخت که قبلاً هم همین سیاست به کمک برزیل – که سال گذشته تولیدات را تا 2 درصد کاهش داده بود –  روسیه و افریقای جنوبی آمده بود. شرایط مشابه شامل حال تایلند و اتحادیۀ اروپا نیز می گردد که در حال حاضر عرضۀ بیش از حد محصول و اشباع شدن بازار را تجربه می کنند.
6 ماه نخست سال 2019 میلادی بازار صنعت مرغداری، ادامۀ ناپایداری ها و سطح بالای رقابت ها را شاهد خواهد بود. در برخی از بازارهای عمده، قیمت های پایین برای محصولات پروتئینیِ رقابتی، فشاری بر روی تولید کنندگان وارد خواهد آورد و از سوی دیگر در برخی بازارها، کمبود عرضۀ کالا و یا نگرانی مشتری از سلامت محصول غذایی منجر به بالا رفتن قیمت مرغ می گردد.
در این میان Rabobank  به چند عامل عمده و مؤثر بر بی ثباتی ها در بازار اشاره کرده است که با هم به مطالعۀ آن می پردازیم.

چین   
انتظار می رود که در سال 2019 میلادی چین همچنان تقاضای بالا برای محصولات مرغداری و قیمت های بی سابقۀ خود را داشته باشد.
میزان واردات گوشت مرغ و ماکیان در 10 ماه نخست سال 2018 میلادی رشدی دو رقمی یافت و تا پایان سال قیمت مرغ گوشتی به رقم بالای بیسابقه ای رسید. به دلیل محدودیت در مرغ اجداد، تولید کنندگان داخلی قادر به پاسخگویی به حجم بالای تقاضا برای گوشت مرغ نیستند و بدین معنیست که چین باید واردات داشته باشد. برزیل از این امر بسیار ذینفع می گردد چرا که 80 درصد تولیداتش را به چین صادر می کند با اینحال برخی کشورهای دیگر مانند روسیه و کشورهای اروپای شرقی مانند اوکراین هم از این امر بی نصیب نمی مانند.

برزیل
صنعت مرغداری برزیل نیز رو به بهبودی است و این کشور نیز عرضه را پایین آورده و بر روی سیاست ها و بازارهای متنوع برای صادرات تمرکز داشته است. در حالیکه همچنان فشار ناشی از صادرات به اتحادیۀ اروپا و عربستان سعودی را تحمل می کند اما از بازار کشورهای چین ، امارات متحدۀ عربی ، و کرۀ جنوبی ذینفع گردیده است. 20 کارخانۀ فراوری و صادرات برزیلی در سال گذشته از صادرات به اتحادیۀ اروپا تحریم شدند و انتظار می رود حداقل تا 12 ماه آتی هم به به مجوز کامل برای صادرات دستیابی پیدا نکنند. با اینحال به نظر می رسد که با گذشت زمان، تولید کنندگان برزیلی از ایجاد برخی تحولات و بهبود در صادرات که اواخر سال گذشته ایجاد شد بهره مند گشتند ضمن آنکه خاورمیانه و آسیا در زمرۀ بازارهای مهم این کشور هستند.
در رابطه با بازار داخلی، رشد و بهبود آرام و تدریجی که طی سال های گذشته در رابطه با مصرف پروتئین حیوانی ثبت شده بود در سال 2019 میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

معاملات تجاری
برقراری توافق تجاری میان چین و امریکا می تواند تأثیری چشمگیر بر روی چشم انداز تجارت جهانی داشته باشد. در واقع با صادرات مجدد امریکا به بازار چین، برزیل را به چالش بیاندازد. برطرف کردن تعرفۀ سویا منجر به برقراری بی ثباتی در بازار جهانی غلات خواهد شد.

بیماری ها
انفولانزای مرغی عاملی غیر قابل پیش بینی برای چشم انداز جهانی این صنعت محسوب می گردد. میزان آمار شیوع این بیماری در سال گذشته، کمتر از سال های اخیر بوده اما معمولاً فشارها در نیمۀ نخست سال بیشتر است و برخی از این شیوع ها می تواند برآورد و چشم اندازها را به کلی تغییر دهد.

نیاز به برقراری تعادل
با توجه به ناپایداری تجاری در سال 2018 میلادی که منجر به تغییر جریانات تجاری و ظهور قیمت های ناپایدار شد، این سال یکی از آشفته ترین سال های دهه های گذشته در زمینۀ صنعت مرغداری جهان بوده است. به نظر می رسد که الگویی مشابه را در نیمۀ نخست سال 2019 میلادی شاهد خواهیم بود.
امریکا و اتحادیۀ اروپا همچنان با مسائل مربوط به ذخائر مازاد مواجه خواهند بود. تولیدات بالای گوشت مرغ و گوشت قرمز بی سابقه است ، قیمت ها در بازار داخلی پایین و ذخائر گوشت منجمد بالا است. اما ورود مجدد به بازارهای صادراتی که سال گذشته تحریم شده بودند می تواند به برقراری تعادل کمک کند. با این اوصاف، کاهش فشار بر روی قیمت ها، کمتر شدن سودآوری و در برخی موارد خسارت ها از کاهش تولیدات در سال 2019 میلادی خبر می دهد.
مشکلات مربوط به عرضۀ تولیدات، در سال جاری نیز بر روی صنعت مرغداری اتحادیۀ اروپا تأثیرگذار خواهد بود. افزایش تولیدات سال گذشته به ویژه در کشورهای اروپای شرقی که قیمت پایین گوشت گوساله را به دنبال داشت، بدین معنیست که عرضه بایستی با تقاضا تطابق بیشتری یابد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com