چرا قیمت جوجه یک روزه نجومی شد ؟

چرا قیمت جوجه یک روزه نجومی شد ؟
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه دلیل افزایش قیمت جوجه یک روزه گوشتی به ١١ هزار تومان کمبود تولید است،گفت: تا تابستان سال آینده در این حوزه مشکل داریم.
حسن مهربانی یگانه، استاد ژنتیک و اصلاح نژاد گروه دامپروری دانشگاه تهران در واکنش به افزایش قیمت جوجه یک روزه گوشتی به حدود ١١ هزار تومان گفت: با توجه به کاهش تولید جوجه یک روزه این مسأله قابل پیش بینی بود.
وی با اشاره به اینکه در سال ١۴٠٠ حدود ٢٠٠ میلیون قطعه جوجه یک روزه کمبود داریم، ادامه داد: جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ مادر طی سال ۹۹ کاهش بسیار زیادی داشته و بویژه در ماه‌های مهر و آبان ۱۳۹۹ میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ مادر کاهش چشمگیری داشته است.

مهربانی یگانه مجموع جوجه‌ریزی واحدهای مرغ مادر را در سال گذشته ۹ میلیون و ۶۱۸ هزار قطعه عنوان کرد و افزود: در ١٠ سال گذشته، این کمترین میزان جوجه‌ریزی سالیانه بوده که در واحدهای مرغ مادر اتفاق افتاده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قبلاً پیش بینی شده بود که تا شهریور ماه با کمبود تولید مواجه باشیم، گفت: ارزیابی وضعیت تولید نشان می‌دهد که ما تا تابستان ١۴٠١ در زمینه تولید جوجه یک روزه و به تبع آن تولید مرغ مشکل خواهیم داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت تلاش می‌کند با واردات مرغ و تخم مرغ نطفه دار این کمبود را جبران کند، افزود: واردات مرغ و تخم مرغ نطفه دار حتی اگر ما ارز لازم برای این کار را داشته باشیم هم راحت نیست چرا که دنیا برای نیاز ما مرغ و تخم مرغ تولید نمی‌کند، تولید در کشورها برنامه‌ریزی شده است.


خوراک پرداز هزار دشت


مهربانی یگانه افزود: در دنیا سالانه حدود ۱۵ میلیون تن مرغ صادر می‌شود که عمده آن نیز به کشورهای عربی است که این صنعت را ندارند، بنابراین کشورهای دیگر مرغ و تخم مرغ چندانی ندارند که بخواهند به ما بدهند و شرایط کرونا نیز این مساله را تشدید کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمت جوجه یک روزه گوشتی سال گذشته همین زمان ٨٠٠ تومان بود، گفت: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، تولید با چالش جدی مواجه شد و واحدهای مرغ مادر گله‌های خود را حذف کردند و بعد از آن نیز جوجه ریزی صورت نگرفت.

مهربانی یگانه با بیان اینکه در شش ماهه ابتدایی سال قبل واحدهای مرغ مادر و تولیدکنندگان جوجه زیان سنگینی کردند، افزود: آن زمان کسی به تولیدکنندگان نگفت که شما در حال زیان هستید و ما این مسأله را جبران خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه راهکار کوتاه مدتی برای حل این چالش وجود ندارد، حمایت دولت از تولیدکنندگان، عدم دخالت در قیمت گذاری و تنظیم بازار و لغو ممنوعیت صادرات و حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی را از جمله راهکارهای بلند مدت برای ساماندهی شرایط بازار عنوان کرد.

مهربانی یگانه همچنین درباره اینکه گفته می‌شود عرضه جوجه یک روزه در سامانه بازارگاه می‌تواند مشکل بازار را حل کند، تصریح کرد: عرضه جوجه در بازارگاه شرایط را بدتر می‌کند چرا که جوجه موجودی زنده است و ذرت و سویا نیست که بتوان آن را از این طریق توزیع کرد ضمن اینکه در حوزه ذرت و سویا نیز شاهد بودیم که سامانه بازارگاه توفیق چندانی نداشت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com