چالش ها و ضرورتها مرغداری های مازندران

چالش ها و ضرورتها مرغداری های مازندران
صنعت طیور در استان مازندران با وجود دارا بودن زنجیره کامل فرایند تولید و قطب مهم این صنعت در کشور با مشکلات مواجه است که رفع این موانع و معضلات به تاکید جمعی کارشناسان و فعالان این عرصه نیازمند برنامه ریزی، مدیریت اصولی و توجه بیش از پیش دولت است.
به گفته شماری از صاحبان مرغداری های مازندران در صورت ادامه کم توجهی ها به رفع مشکلات فرارو، صنعت طیور استان به دلیل مواجه شدن به انبوه مشکلات، قادر به استمرار فعالیت در این عرصه اقتصادی کشور نخواهد بود.
آنان عدم وجود ساختار بیمه ای کامل(افت کامل تولید و محصول، بیمه درمان و بیمه درآمد)،
نوسانات شدید قیمت در بازار اقلام علوفه ای، ضعف مبانی قانونی در جهت برقراری امنیت سرمایه گذاری انجام شده در صنعت، نابسامانی بازار و ناکارایی سیاست های حمایت از تولید، عدم ارتباط بین زنجیره های تخصیصی(نظام مهندسی، نظام دامپزشکی و دامپزشکی و دانشگاه و مراکز تحقیقاتی)، ضعف در آمار گیری و اطلاع رسانی و بهنگام کردن اطلاعات صنعت به علت عدم انسجام ناشی از خرد مالکی بودن صنعت، عدم جلوگیری قاطع از ساخت و ساز غیرمجاز واحد مرغداری و عدم همخوانی قیمت تمام شده تولید در برخی از مقاطع با قیمت فروش، همکاری نکردن کشتارگاه های مرغ در پرداخت بموقع وجه،افزایش قیمت نهاده ها، عرضه زیاد و تقاضای کم و نبود صادرات و فرسودگی مرغداریها را از جمله مشکلات فراروی این صنعت برشمردند.
استان مازندران با دو هزار و 238 واحد مرغ گوشتی ، 200 واحد مرغ مادر(معادل حدود 15درصد ظرفیت کشور) و هفت واحد اجداد (تنها لاین کشور و منطقه خاورمیانه) به عنوان قطب صنعت طیور کشور مطرح است و با تولید 11 درصد گوشت مرغ و 30 درصد جوجه یکروزه کشور، مقام اول را در بین استان های کشور دارد.
به گفته مسوولان امر به دلیل وجود مشکلات یاد شده بیش از 50 درصد ظرفیت اسمی این صنعت بدون استفاده و غیرفعال است.
در زمان حاضر یازده درصد تولیدات گوشت مرغ کشور در مازندران تولید می شود که دو سوم از این مقدار به خارج استان به ویژه استان تهران ارسال می شود.
کارشناسان امر تاکید دارند که در صورت رفع مشکلات فرارو، صنعت طیور مازندران قادر است گوشت مرغ کشورهای منطقه خاورمیانه را تامین کند.
این در حالی است که 38 کارخانه جوجه کشی با ظرفیت تولید 950 تا یک میلیارد قطعه جوجه یک روزه در مازندران وجود دارد که ظرفیت تولید900 میلیون عدد تخم مرغ در سال را دارد.
'سیدنصرالله هاشمی'بازرس اتحادیه مرغداران شهرستان بابل حمایت دولت از صنعت طیور را امری ضروری دانست و گفت: سرمایه گذارانی زیادی در صنعت طیور سرمایه گذاری کردند که حمایت بیش از پیش دولت نیازمندند.
وی به گرانی و نبود ثبات قیمت نهاده های ذرت و سویا در بازار اشاره و اضافه کرد: صاحبان مرغداری ها اکنون هرکیلو سویا هندی را یکهزار و 750 تا800 تومان و هرکیلو سویای برزیل و آرژانتین را یکهزار و 900 تومان در بازار می خرند.
وی خواستار نظارت جدی مسوولان وزارت متبوع بر قیمت این نهاده ها به عنوان مشکل عمده فراروی این صنعت شد و گفت: قیمت این نهاده در ایران با قیمت جهانی آن بسیار متفاوت است که در واقع دولت بر واردات این نهاده ها نظارت کند.
وی اظهار داشت : ما صاحبان مزغداری ها از دولت خواهان تعیین کارشناسی و یا واقعی قیمت تمام شده مرغ گوشتی هستیم تا تولید کننده با وجود سرمایه گذاری ها و هزینه های تولید با مشکلات جدی روبرو نشود.
این تولید کننده مرغ گوشتی با اشاره به نقش مهم این مواد غذایی در سید خانوار گفت: اکنون قیمت چهار الی پنج کیلو مرغ با یک کیلو گوشت گوسفند یا گوساله برابری می کند این یعنی مردم آسانتر می توانند گوشت مرغ تهیه کنند.
هاشمی قیمت تمام شده تولید مرغ گوشتی در شرایط کنونی به ارزش چهار هزار و 500 تومان تمام اعلام کرد و گفت: این قیمت برای تولیدگنندگان مرغ گوشتی مناسب نیست و آنان را با چالش جدی مواجه می کند.
اسماعیل رضازاده' صاحب یک مرغداری در بخش مرکزی ساری مشکلات پایین بودن قیمت مرغ گوشتی و بالا بودن قیمت ذرت و سویا به عنوان مهم ترین نهاد های مرغداری ها اشاره کرد و گفت : در زمان حاضر قیمت تمام شده مرغ چهار و 400 تومان است که فروش مرغ زنده به کشتارگاه نیز همین قیمت می باشد.
وی تاکید کرد: در صورتی که واسطه ها و دلالان بر بازار مرغ حضور داشته باشند تولید کنندگان قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.
وی خواستار توجه دولت به رفع مشکلات فعالان این عرصه اقتصادی کشور شد.
رییس شرکت تعاونی مرغداران آمل سال تاسیس این شرکت را 60 اعلام کرد و گفت : اکنون 206 مرغدار گوشتی و چهار مرغدار تخمگذار عضو این تعاونی هستند که ظرفیت آن در هر دوره سه میلیون و 150 هزار قطعه و 114 هزار قطعه مرغ تخمگذار می باشد.
'مهدی بابایی'در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد مرغداران سالانه 26 هزار تن گوشت مرغ و 12 هزار تن تخم مرغ تولید می کنند.
وی تامین و توزیع علوفه طیور، تامین سوخت مرغداری ها و مدیریت بهداشت و دامپزشکی، راه اندازی کشتارگاه طیور با ظرفیت چهار قطعه در ساعت ، تاسیس کارخانه دان پلت و راه اندازی پرورش مرغ مادر گوشتی را از جمله فعالیت این تعاونی به مرغداران برشمرد.
رییس شرکت تعاونی مرغداران آمل نقدینگی ، بازار و مدیریت را سه مولفه مهم صنعت طیور برشمرد و گفت: بازار دست خوش نوسانات شدید نهاده ها و قیمت جوجه و مرغ و غیره می باشد بنابراین در اختیار مرغدار نبوده که افزایش قیمت نهاده ها و هزینه های اجرایی حجم نقدینگی زیادی را برای پرورش به خود اختصاص داده است.
به گفته وی تنها مولفه ای که مرغدار می تواند کنترل کند، حوزه مدیریت خاصه مدیریت پرورش است که از اولین پارامتر قابل تامل در این مقوله کاهش قیمت تمام شده می باشد.
وی ادامه داد: برای سودآوری صنعت بدلیل خارج از کنترل و دسترس بودن توسط مرغدار در دو مولفه بازار و نقدینگی و اعمال مدیریت در کاهش قیمت تمام شده امکان ادامه فعالیت بطور نسبی خواهد بود.
وی با تاکید بر ضرورت خرید بموقع و با قیمت مناسب نهاده ها و با ضریب امنیت کیفی مناسب یادآور شد: در این مجال نقش تعاونیهاو تشکل ها بعنوان اهرمها و بازوهای اجرایی توانمند با قدرت خرید بیشتر می تواند نقش مهمی را ایفاد کند.
بابایی ادامه داد: دارا بودن دانش فنی مرغدار در مدیریت پرورش و حضور بموقع و ارزیابی تمامی مراحل پرورش از مدیریت تهویه و تغذیه و آب و غیره می تواند سهم بسزایی داشته باشد.
بابایی تصریح کرد: کاهش مصرف سوخت و حامل های انرژی با مدیریت در ساخت و اصلاح ساختار مرغداری ها جهت بهینه نمودن مصرف سوخت می تواند اثر جدی در کاهش هزینه این نهاده ها داشته باشد.
رییس اتحادیه تعاونی مرغداران آمل ادامه داد: سوء مدیریت متولیان امر و مرغداران در صنعت طیور انگیزه و اقبال مرغدار در پرورش را کمتر کرده بنابراین حضور جدی در سالن ها نداشته و پرداختن به مشاغل دیگر و حضور کم رنگ مرغدار، مدیریت پرورش را دچار چالش کرده است.
وی ادامه داد: همین امر منجر به افزایش ضریب تبدیل گردیده است که بعنوان مصداق و مثال می توان گفت به ازای هر(1/0) کاهش ضریب تبدیل دان به گوشت در پرورش مرغ گوشتی مبلغ 11/یازده میلیون تومان اختلاف قیمت در هزینه تمام شده یک واحد مرغداری 20 هزار قطعه ای بوجود خواهد آمد.
وی مرغدار(تولیدکننده)، تشکل ها و بخش خصوصی و دولت را از جمله مولفه های تاثیرگذار در صنعت طیور دانست و گفت: تشکل ها به عنوان نقش واسطه بین تولیدکننده و دولت می توان سهمی بسزا در چرخه تولید داشته باشد.
رییس شرکت تعاونی مرغداران آمل اضافه کرد: چنانچه در سالهای اخیر عدم حضور تشکل ها در مراجع تصمیم سازی و تصمیم گیری نظیر صدور پروانه و مجوزها، سیاست های قیمت گذاری سقف و کف گوشت در صنعت، تخصیص اعتبارات و تفویض اختیارات مربوطه حضور تشکل ها را کم رنگ کرده است.
وی تصریح کرد: به تبع این سیاستها، عدم اعتمادسازی در بین مرغداران ، جایگاه قانونی تشکل ها دچار چالش جدی شده است.
بابایی اظهار داشت: در خصوص سیاست های دولت بدلیل عدم کنترل و نظارت کافی در صنعت و عدم کارآمدی متولیان بخش نظارتی به واسطه عواملی نظیر عدم وجود تخصص کافی ، کمبود نیروی انسانی و منابع مالی و ... در بخش دولتی به نوعی رهاسازی صورت گرفته است.
به گفته این تولید کننده در شرایط بحرانی فعلی با توجه به افزایش و تراکم تولید در صنعت متأسفانه همچنان نظام مهندسی و دفاتر خدمات دامپروری غیردولتی اقدام به صدور پروانه و مجوز می کنند.
وی گفت : تغییرات مداوم مدیران بخش دولتی امکان بررسی و ارزیابی سیاست های کلی صنعت طیور را در قالب برنامه های مدیریتی به شکل کوتاه مدت در میان مدت و بلند مدت را نداده و این زنجیره ناکامل می ماند و عدم وجود کارگروه های تخصصی و اتاق فکر برای ساماندهی صنعت هم از اهم این مشکلات می باشد.
به گفته وی بعد از واگذاری امور به بخشهای خصوصی و تشکلها به نظر می رسد وظیفه متولیان بخش دولتی به نحوی سنگین تر شده است.
وی هدایت، نظارت و حمایت را سه عامل مهم در حوزه مدیریت کارآمد در این صنعت عنوان کرد و گفت: هدایت، مجموعه هایی که تصدی گری مسئولیت هایی نظیر صدور پروانه و بهداشت و دامپزشکی را بر عهده گرفته اند، می باشد.
بابایی خاطرنشان کرد : چنانکه در شرایط فعلی برای تولید یک میلیون و 900 هزار تن تولید گوشت مرغ با جوجه ریزی 85 میلیون جوجه گوشتی در سطح کشور می تواند این چرخه تولید تا مصرف را به ثبات نسبی برساند.
وی اضافه کرد: چرا که تولید حال حاضر با توجه به پیش بینی های انجام شده در برنامه چهارم و پنجم توسعه و با توجه به سرانه مصرف پیش بینی شده (28 کیلوگرم) و مصرف حال حاضر (23کیلوگرم) و با توجه به جمعیت کنونی کشور خود شاهد و مدعایی برای این افزایش تولید می باشد.
وی به عنوان مثال یادآور شد: از شهریور سال گذشته تاکنون مرغدار مرغ را زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه می کند که حاصل آن استقراض مرغدار از شبکه بانکی و یا بازار و شبکه های نامتعارف می شود که در نهایت این صنعت دچار رکود جدی شده است.
یک کارشناس دامپروری در استان مازندران گفت : صنعت طیور در کشور با حجم نقدینگی شناور در آن و ایجاد اشتغال مولد بعد از صنعت نفت یکی از صنایع مطرح کشور می باشد که در صورت عدم توجه کافی تبعات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.
'محمود ابراهیمی' در گفت و گو با ایرنا افزود: عدم مدیریت در تولید مرغ در کشور و چند گانگی متولیان آن درکشور، عدم تعامل دوایر ذیربط در مدیریت و هدایت چرخه شناوری را ایجاد کرده که نا به سامانی در کنترل آن مانند سیل بنیان کن است که وقتی با سدی مواجه شد، تغییر مسیر می دهد.
وی ادامه داد : چنان که عدم بالانس عرصه و تقاضا جریان نقدینگی را بعضی مواقع به سمت پرورش مرغ گوشتی و کثرت تولید بوده و بعضی موقع هجوم برای احداث واحدهای مرغ مادر گوشتی روانه می کند و حلقه مرود غفلت مصرف کنندگان هستند که در صورت به موقع و به اندازه این محصول اسکان پایداری و رقابت در تولید می باشد.
این کارشناش دامپروری تصریح کرد: مانند وضعیتی که در حال حاضر در سطح کشور با آن مواجه هستیم که نشات گرفته از همین سوءمدیریت است، چنانکه تولید گوشت مرغ از مرز 2 میلیون تن در سال گذشته و آمار جوجه های تولیدی در واحدهای مرغ مادر گوشتی در سطح کشور در حال عبور از مرز یکصد میلیون جوجه در ماه می باشد.
وی گفت: این در حالی است که مصرف سرانه مرغ در کشور سالانه 23 کیلوگرم به ازای هر نفر است که با مقدار تولید یاد شده گوشت و تقسیم آن به جمعیت کشور این عدد نزدیک به 26 کیلوگرم به ازای هر نفر می باشد.
وی در ادامه توضیح مطلبش پرسید: ناگفته پیداست که سرنوشت تولید مرغ با این روند و آمارها چه خواهد بود؟
ابراهیمی بیان داشت : در صورتی که برای بخش صادرات هنوز به طور جدی فکر اساسی نشده است که عوامل نظیر مصرف آنتی بیوتیک بی رویه، تولید مرغ با وزن بالا، ظریب تبدیل بالا و راندمان کمی و کیفی پایین لاشه مانع بسیاری جدی در صاردات بشمار می رود.
این کارشناس دامپروری استان مازندران ادامه داد: با نگاهی به وضعیت تولید مرغ در کشور با میانگین ضریب تبدیل2 و تلفات 7 تا 5 درصد در دوره و میانگین وزن 4/2 در مقایسه با ضریب 1.6 در کشورهای پیشرفته که شاید بعضا قدمت و توانمندی و ظرفیت های کشور ما را ندارند ، جای بسی تاسف است.
وی گفت : به عنوان نمونه روند رو به پیشرفت کشور ترکیه در پنج سال اخیر و در دست گرفتن بازارهای منطقه نشان از تدبیر و برنامه ریزی های مدون و بلندت مدت صنعت طیور در این کشور دارد.
وی واسطه گری و دلالی را از دیگر مشکلات فراروی این صنعت برشمرد و گفت: این مشکل همیشه در یک حاشیبه امن با سود غیر متعارف نظم بازار را بر هم می زنند برایندها نشان می دهد بطور متوسط کیلویی400 الی 500 تومان به جیب این دلالان می رود.
ابراهیمی یادآور شد: جدی ترین چالش در این مقوله فروش مرغ بازپرداخت بلند مدت پول با قیمت اعلام شده هر شب (به طور میانگین در ماه ) که از قرار کیلویی200 تومان از قیمت مرغ کم می شود که مرغدار برای خرید هر یک از نهاده ها می بایست پول نقد بپردازد که در صورت پرداخت بلند مدت مشمول کار مزد رایج بازار می شود.
وی افزود: از طرف دیگر محصول نهایی مرغ به صورت نسیه با همان قیمت نقد فروخته می شود ناگفته خود پیداست که تکلیف خریدار نقد و نسیه فروش؟!
این کارشناس دامپروری استان مازندران تصریح کرد: با توجه به روند فعلی تولید در هر مقوله گوشتی و جوجه یکروزه که تا پایان سال افق تیره ای را در پیش دارد، اگر تدبیر و برنامه ریزی جامعی میسر نشود به طور قطع بحران جدی این صنعت را تهدید خواهد کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مازندران، تولیدات دام و طیور در بخش کشاورزی را رکن اصلی تولید اقتصاد کشور دانست و گفت: بخش های صنعت و خدمات بر این پایه استوار هستند.
'عطاالله حسن زاده 'در گفت و گو با ایرنا افزود: منطق این است که در کشور ما برنامه ای توسعه به نحوی تهیه و تدوین گردد که توسعه بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها در اولویت قرار گیرد و مورد توجه و تاکید بیشتری باشد.
وی استان مازندران را به خاطر داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب، تهیه آسان علوفه و تولید فراورده های فرعی بخش زراعت و نزدیکی به بازار مصرف داخلی و خارجی برای پرورش طیور بسیار مناسب دانست و گفت: ایران با تولیدبیش از 1.7 میلیون تن گوشت مرغ که منشاء این تولید در مازندران قرار دارد، رتبه هفتم تولید گوشت مرغ دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: استان مازندران با 10.8 درصد تولید گوشت سفید، 30 درصد ظرفیت اسمی مرغ مادر و 55 درصد مرغ اجداد کشور و تنها واحد لاین خاورمیانه بوده است.
به گفته وی این استان تنها استانی است که زنجیره کامل صنعت طیور را دارا بوده و رتبه اول تولید گوشت سفید و جوجه یکروزه کشور را داراست.
حسن زاده هزینه پرورش مرغ گوشتی در مازندران حدود 10 درصد کمتر از سایر استان ها، میران تلفات کم به مقدار حدود 4 درصد نسبت به سایر استان ها، همجواری با استان های تهران ،سمنان ، گلستان و گیلان و عرضه آسان محصولات به بازار مصرف و دسترسی به بنادر را از جمله مزایای استقرار این صنعت در مازندران برشمرد.
رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران خاطرنشان کرد : متاسفانه استعداد بالقوه این استان در این بخش تاکنون آنطور شایسته و بایسته این استان، مورد توجه و عنایت قرار نگرفته است.
حسن زاده تصریح کرد: به دلیل این توانمندیها و قابلیت ها است که این استان قطب پرورش طیور کشور محسور می شود.
وی راندمان پایین و هدر رفتن منابع ملی ناشی از فرسودگی سالن های پرورش و عدم بکار گیری دانش فنی نوین در ساختار سالن ها، نوسانات شدید قیمت نهاده و محصول در بازار ، ناتوانی در رقابت با محصولات خارجی به دلیل عدم رعایت اصول بازاریابی بویژه در بسته بندی محصول تولیدی، ضعف در آمارگیری و اطلاع رسانی و بهنگام کردن اطلاعات صنعت به علت عدم انسجام ناشی از خرد مالکی بودن صنعت، عدم ارتباط بین رنجیره های تخصصی (نظام مهندسی ، نظام دامپزشکی ، دامپزشکی و دانشگاه و مراکز تحقیقاتی)، عدم جلوگیری قاطع از ساخت و ساز غیر مجاز واحدهای مرغ داری، عدم رعایت امنیت زیستی و کنترل بموقع و قاطع بیماری ها بویژه در شرایط بحران اپیدمی در نتیجه عدم ایجاد وحدت رویه در اعمال برنامه های بهداشتی و اکسیناسیون منطقه ای یا هماهنگی بخش دولتی،خصوصی و تشکل ها را از جمله مشکلات و تنگناههای صنعت طیور برشمرد.
وی عدم وجود ساختار بیمه کامل(افت تولید و محصول، بیمه درمان و بیمه درآمد)، نداشتن زنجیره کامل توانمند تولید در صنعت دام و طیور و عملکرد جزیره ای این صنعت، کمبود منابع غذایی دام و طیور به علت وابستگی تامین علوفه به خارج از کشور و نوسانات شدید قیمت در بازار اقلام علوفه ای، ضعف مبانی قانونی در جهت برقراری امنیت سرمایه گذاری انجام شده در صنعت طیور، نابسامانی بازار و ناکارایی سیاست های حمایتی از تولید (واردات بی رویه )، عدم همخوانی قیمت تمام شده تولید در بعضی از مقاطع زمانی با قیمت فروش را از دیگر موانع و مشکلات فراروی صنعت عنوان کرد.
حسن زاده جهت ارتقای کیقیت و استمرار تولید در صنعت طیور بر ضرورت در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش به دلیل بالابودن هزینه تولید و تسهیلات ارزان قیمت برای اصلاح ساختار مرغداری ها جهت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری تاکید کرد.
وی همچنین به نبود نقدینگی و بالا بودن هزینه تولید، نوسانات قیمت و شرایط نامناسب پرورش و مستهلک بودن و ریسک های متعدد و عدم استقبال سرمایه گذاری های مجدد نیز اشاره کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران همچنین بهینه کردن شرایط پرورش، صادرات محور شدن صنعت طیور ، تشکیل صندوق ضمانت صادرات و مشوق صادراتی ، برخورد فعال سازمان ها و ادارات دولتی با کشورهای همسایه در زمینه فراهم کردن صادرات(12 کشور منطقه)، پذیرش اسناد مرغداریها برای اخذ تسهیلات در کلیه بانکها را برای استمرار تولید صنعت طیور الزامی می داند.
حسن زاده گفت : واگذاری اختیاراتی از قبیل محوزهای صادراتی، تمدید پروانه های مرغداری ها ، تنظیم بازار و مدیریت تولید به تشکلها، حمایت جدی از تشکلهای مرغداران برای تقویت و بسترهای لازم برای خروج از خرده مالکی و تشکیل کلان مالکیت برای ارتقای کیفیت این صنعت لازم دانست.
رییس اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران مازندران ادامه داد : در این ارتباط باید کنترل بیماری ها و به تبع آن حفظ منابع ملی، حذف کنونی شکل کنونی واسطه گری و برگشت حدود 200 تومان به دامن تولید و مصرف کننده را از جمله راهکار میان مدت رشد این صنعت اعلام کرد.
حسن زاده افزود : بستر سازی جهت صادرات مرغ با تعامل، استناد بند یکم اصولی 24 گانه اقتصاد مقاومتی، بسیج همه امکانات و استفاده از پتانسیل و منابع ملی و منطقه ای و استفاده از بازرگانان خارجی، تشکیل زنجیره های تولید با رویکرد سهم بری مناسب برای همه عوامل زنجیره خصوصا مرغ گوشتی، را از جمله برنامه های راهبردی بلندمدت در این صنعت برشمرد.
به گفته وی خودکفایی و امنیت غذایی که به صراحت در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی در سند چشم انداز دومین سند مهم نظام ذکر شده است.
وی به توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی و رشد سرمایه گذاری ها ، حمایت از صنایع مرتبط ، تقویت وظایف راهبردی و نظارتی و تعیین قیمت منطقه ای را از جمله وظایف وزارتخانه جهاد کشاورزی ذکر کرد.
وی اصلاح ساختار مرغداری ها از دیگر ضرورت این صنعت عنوان کرد و گفت: سابقه بیشتر مرغداری های این استان به بیش از 30 سال می رسد این واحدها بدون توجه به نوسازی و نوآوری چشمگیری که در مرغداری های جهان رخ داده است، همچنان به روزش های کهنه و ناکارآمد به کار خود ادامه می دهند.
حسن زاده تصریح کرد: سطح اطلاعات فنی و علمی برخی از مرغداران پایین و همچنان یک نگاه سنتی و اولیه است بنابراین هیج دستگاه مسوولی فرصت و امکانات لازم را برای آموزش و بالابردن سطح اطلاعات آن ها را فراهم نکرده است.
وی تاکید کرد: برای این که ضایعات مرغداری ها را کاهش و کارایی تولید را افزایش داد و به استانداردهای مطلوب رسید و به استانداردهای مطلوب دست یافت، نوسازی مرغداری و همچنین آموزش علمی و عملی تولید کنندگان این عرصه اجتناب ناپذیر است.
حسن زاده با اشاره به واردات مواد اولیه مورد نیاز این صنعت بیان داشت: سالانه بیش از صدها میلیون دلار مواد اولیه غذایی طیور گله های اجداد مادر، واکسن، دارو از کشورهای مختلف وارد کشور می شود که در حد بالایی از آن ها به علت عدم کارایی از مدار تولید خارج و تلف می شوند.
رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران ادامه داد: این در حالی است که می توان از این مبلغ هنگفت ارز ما به التفاوت انرژی بخشی را به نوسازی مرغداری ها و آموزش علمی مرغداران تخصیص داد تا با تجهیزات جدید و علم بیشتر به ارتقاءو کارایی تولید و کاهش ضایعات دست یابیم.
حسن زاده با اشاره به طرح یکپارچه سازی در صنعت طیور از جمله سیاست راهبردی وزارت جهاد کشاورزی اشاره و اضافه کرد: اگر این طرح ملی دقت در اجرا مواظبت و پایش نگردد به بیراهه خواهد رفت.
اخیرا دولت برای ساماندهی مشکلات تولیدکنندگان و کاهش استرس و هزینه های تولید در جهت افزایش بهره وری و توسعه صادرات پایدار ضرورت ایجاد زنجیره یکپارچه تولیدات طیور را در دستور کار کلیه استان ها قرار داده است.
وی ادامه داد: این طرح در مرغداری های کشورهای پیشرفته با هدف کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفت تولید، بهبود ضریب تبدیل غذایی، بهبود رشد و افزایش میزان تولید در واحد سطح، ایجاد تعادل در کمیت تولید و افزایش امنیت فروش محصولات، افزایش سودآوری صنعت، امکان تولید انبوه و یکنواخت با کیفیت مشابه اجرایی شده است که لازم است در ایران نیز به دقت و نظارت بیشتر اجرایی شود.
وی تاکید کرد: با توجه به پراکندگی و ناهماهنگی هایی که در شرایط کنونی بر صنعت طیور کشور حاکم است و هرکس ساز خویش را می زند و منافع خود را می طلبد، اجرای این طرح بسیار سخت به نظر می رسد در صورت جدی بودن دست اندکاران و توجیه تولید کنندگان و حمایت دولت مردان، موفقیت آن دور از دسترس نخواهد بود.
وی جهت تحقق این طرح، بر ضرورت ظرفیت سنجی هر بخش تولیدی این صنعت، تهیه ، اجرا و نظارت راهبرد مناسب توسط تیمی از کارشناسان با تجربه با مشارکت صاحبان صنعت طیور برای هر بخش مطابق با شرایط محیطی و استاندار صنعت با هدف تولید محصولات نهایی کلیه برنامه های مربوط تاکید کرد.
حسن زاده اضافه کرد: برنامه های اجرایی این طرح اگر چه در هر بخش در عین حالی که به لحاظ ظرفیتی و مختصات اقلیمی و بهداشتی و .. نسبت به بخش های دیگر مستقل خواهد بود ولی در مجموع بر اساس اهداف ملی باید تنظیم گردد.
وی تاکید کرد: بخش اعظمی از نیازهای هر بخش توسط همان بخش تامین می شود ولی در خصوص مواردی که باید خارج از بخش تهیه شود(علوفه ، سوخت ، دارو، واکسن....) تیم تامین تشکیل و با توجه به شرایط خرید انبوه و با کیفیت بهتر و اقتصادی تر از منابع معتبر اقدام گردد.
حسن زاده همچنین به انحراف در اجرای این طرح نیز اشاره کرد و یادآور شد : برایند اجرای اولیه این طرح نشان می دهد که آنچه در عمل اتفاق می افتد، صرفا روی کاغذ و اسناد جهت اخذ مشوق های مربوط است و بدون توجه به اهداف این طرح کماکان هر کسی ساز خودش را می زند و منافع خود را پیگیری می کند.
وی ادامه داد: این بدان معنی است که متاسفانه هزینه های حمایتی بدون دستیابی به اهداف تعیین شده صرف می گردد.
وی اظهار امیدواری کرد با نگاه مجدد دست اندرکاران به روش اجرایی این طرح ملی شاهد بازگشت آن به مسیر واقعی و درست آن باشیم.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در زمان حاضر بیشتر واحد های صنعت طیور این استان به صورت خرده مالکی و جزیره ای فعالیت می کنند.
'محمدعلی یداللهی' در گفت و گو با ایرنا افزود : دولت برای ساماندهی مشکلات تولیدکنندگان و کاهش استرس و هزینه های تولید در جهت افزایش بهره وری و توسعه صادرات پایدار، زنجیره یکپارچه تولیدات طیور را تشکیل و ضرورت ایجاد این راهبرد را در دستور کار نهادهای مربوط همه استان های کشور قرار داده است.
وی آغاز این طرح را سال 92 اعلام و خاطرنشان کرد: در سال 92 و با آغاز طرح تکمیل و توسعه زنجیره تولیدات طیور 36 مورد زنجیره شناسایی شده که 26 مورد آن در دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد.
وی یادآور شد: هفت زنجیره کامل آن شامل زربال ، آفاق طیور، احمد محمدیان ، پرستو قایم ، آمل جوجه ، قطره طلا و رامسر طیور مورد تایید نهایی قرار گرفتند.
به گفته وی به منظور تکمیل این زنجیره ها در سال گذشته مبلغ 225 میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی برای تجیهز و تکمیل زنجیره ها مصوب گردید تاکنون هیج زنجیره موفق به دریافت وام نشده اند.
وی نطارت بر عملکرد کمی و کیفی کشتارگاهها تحت پوشش زنجیره ها، افزایش کمی و کیفیتولید در مزارع مرغ گوشتی و مادر گوشتی ، هدایت زنجیره ها در تولید گوشت مرغ استاندارد، افزایش بهره وری در حلقه های مختلف زنجیره تولید، تولید کوشت مرغ بر اساس بازار یابی و قیمت های جهانی و توسعه صادرات آن را از جمله اهداف این طرح برشمرد.
یدالهی یادآور شد: 5/28 درصد تولید گوشت مرغ استان مازندران در قالب این هفت زنجیره بوده است .
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، عدم تخصیص تسهیلات بانکی ، عدم رغبت آخرین حلقه زنجیره(مرغ گوشتی) به فعالیت در چرخه تولید به دلیل استرس های ناشی از تولید، عدم رعایت دستورالعمل اجرایی برای تولید 1درصد از تولید گوشت مرغ کشور توسط بعضی از مدعیان زنجیره تولید، مراحل پیچیده اداری برای صادرات گوشت مرغ ، عدم تعلق سود مشارکتی در همکاریهای فی مابین حلقه های که فاقد مالکیت می باشند را از جمله مشکلات پیش روی مدعیان زنجیره تولید عنوان کرد.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : به منظور افزایش بهره وری تاکنون ساختار فیزیکی290 واحد مرغداری های مازندران اصلاح شد.
یداللهی تشکیل زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ و اصلاح ساختار مرغداری ها را از جمله راهبرد سال جاری وزارت جهادکشاورزی برشمرد و افزود: در صورت اصلاح ساختار مرغداریها ظرفیت کنونی تولید در هر سال از 4.8دوره پرورش به شش دوره افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: طبق برنامه این وزارتخانه مقرر شده بود در سال 89 یکهزار و 480 واحد مرغداری های استان به مدت پنج سال با ارایه تسهیلات اصلاح ساختار شوند که این امر مهم به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار محقق نشده است.
به گفته وی رشد فزاینده جمعیت و افزایش نیاز به تامین پروتئین، افزایش روز افزون قیمت حامل های انرژی، فرسوده بودن صنعت طیور به علت قدمت ساخت آن، اتلاف زیاد انرژی، پایین بودن سطح کمی و کیفی تولید، بالا بودن انتشار بیماریها و در نتیجه افزایش مصرف داروها، افزایش قیمت تمام شده محصول، پایین بودن درآمد، بهینه سازی مصرف سوخت و لزوم افزایش تولید در واحد سطح ضرورت اصلاح ساختار مرغداری ها را اجتناب ناپذیر کرده است.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: پس از هدفمندسازی یارانه ها و اصلاح قیمت حامل های انرژی این مرغداری ها می بایست به سمت استفاده از تکنولوژی نوین گرمایشی و اتوماسیون و تهویه هدایت می شدند.
وی استقبال صاحبان مرغداری ها به این راهبرد وزارتخانه را مطلوب دانست وخاطرنشان کرد: استقبال این تولیدکنندگان برای اصلاح ساختار مرغداری ها، این نهاد را وا داشت تا برای اجرای کامل و توسعه این مهم، بیش از پیش تلاش و پیگیری کند.
یداللهی با بیان این که صنعت مرغداری بعد از ناوگان حمل و نقل دومین رتبه مصرف سوخت کشور را داراست بر لزوم صرفه جویی انرژی در این واحدها تاکید کرد.
اکنون 20 هزار مرغداری در کشور فعالیت دارند که مصرف سالانه سوخت این واحدها 1.5 میلیارد لیتر نفت گاز(پنج برابر شاخص مصرف در کشورهای سردسیر) برآورد شده است.
مدیر طیور سازمان جهادکشاورزی مازندران تغییر سیستم هوادهی، تجهیز نوسازی سیستم گرمایشی و ایزولاسیون سقف و دیوار جهت افزایش مقاومت در برابر نوسانات حرارتی و نصب سیستم اتوماسیون تهویه را برای اصلاح ساختار یک سالن پرورش مرغ گوشتی لازم دانست.
وی کاهش قابل توجه هزینه های جانبی و عوامل تولید، کاهش بیماریها و کنترل بهداشت مطلوب سالن، ارتقاء بهره وری و تولید اقتصادی در واحدها، کاهش هزینه تمام شده تولید و افزایش درآمد را از مزایای اصلاح ساختار مرغداری ها عنوان کرد.
بداللهی قیمت تمام شده کنونی یک کیلوگرم مرع گوشتی در واحدهای مرغداری های مازندران را چهار و 800 تومان اعلام کرد و افزود: این قیمت در صورت اصلاح ساختار این واحدها به صورت جدی کاهش می باید.
وی یادآور شد:استان مازندران با دو هزار و 238 واحد مرغ گوشتی ، 200 واحد مرغ مادر و هفت واجد اجداد (تنها لاین کشور و منطقه خاورمیانه) به عنوان قطب صنعت طیور کشور مطرح است و با تولید 11 درصد گوشت مرغ و 30 درصد جوجه یکروزه کشور، مقام اول را در بین استان های کشور دارد.
وی گفت : در سال 92 بالغ بر 208 هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ (01)، پنج هزار و 386 تن تخم مرغ خوراکی و بیش از 5/276 میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی به ارزش بیش از 18 هزار میلیارد ریال در این استان تولید شد.
یداللهی ادامه داد : در پنج ماهه امسال 84 هزار و 332 تن گوشت مرغ آماده طبخ (01) و 110میلیون 873 هزار و 404 قطعه جوجوه یکروزه در این استان تولید شده است.
وی صنعت طیور استان و کشور را صنعتی ارز بر دانست و گفت : از این رو بهبود ضریب تبدیل غذایی ضمن کاهش خروج ارز از کشور کاهش قابل توجه هزینه تولید گوشت مرغ را به دنبال خواهد داشت.
کارشناسان می گویند ظرفیت کامل صنعت طیور مازندران که چهارده درصد ظرفیت کل واحد های پرورش مرغ گوشتی کشور را شامل می شود به حمایت مالی ، ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی و تقسیط بدهی های تولیدکنندگان و سرمایه گذاران نیاز دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : اکنون کمتر از 50 درصد ظرفیت مرغداری های این استان استفاده می شود.
'دلاور حیدرپور' در آیین بهره برداری از یک واحد مرغداری گوشتی در بخش مرکزی شهرستان ساری افزود: به دلیل اشباه بودن مرغ در بازار داخل، واحدهای مرغداری نمی توانند با ظرفیت کامل جوجه ریزی کنند.
وی با بیان این که یازده درصد تولیدات گوشت مرغ کشور در مازندران تولید می شود، اظهار داشت: دو سوم این مقدار تولیدات به خارج استان به ویژه تهران ارسال می شود.
وی با انتقاد از وضعیت بازار مرغ خاطرنشان کرد : با توجه به پایین بودن قیمت مرغ در بازار، تولید و قیمت فروش در نقطه سربه سر قرار دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور تاکید کرد و گفت : دولت باید با پرداخت یارانه صادراتی به کمک تولید کنندگان مرغ بشتابد.
حیدرپور ادامه داد : در صورت ادامه چنین شرایطی تولید پایدار مرغ در استان مازندران و کشور دچار مشکلات می شود.
وی کشور روسیه را بازار مناسبی برای صادرات گوشت مرغ مازندران عنوان کرد و افزود : از آنجایی که کشور روسیه با کشور اروپایی دچار مشکلات سیاسی شده و واردات مواد غذایی را از اروپا ممنوع کرده این فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران به ویژه مازندران است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه هم اکنون 14درصد از کل واحدهای تولیدی گوشت سفید کشور دراین استان است، گفت : درصورت فعال شدن کامل ظرفیت های واحدهای تولیدی بخش طیور مازندران، این استان توان تامین گوشت سفید کشورهای خاورمیانه را دارد.
ˈمجید مختاریˈ اخیرا در مراسمی در آمل افزود: هم اکنون 70 تا 80 درصد ظرفیت اسمی صنعت طیور مازندران بدون استفاده و غیرفعال است نیازمند حمایت جدی مسوولان است.
به تاکید وی فعال شدن ظرفیت کامل صنعت طیور مازندران نیازمند حمایت مالی ، ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی و تقسیط بدهی های تولیدکنندگان و سرمایه گذاران است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران شمار واحدهای تولید مرغ گوشتی استان را دو هزار و250 واحد با ظرفیت جوجه ریزی 195 میلیون قطعه اعلام کرد و گفت : این میزان 14درصد ظرفیت کل واحدهای پرورش مرغ گوشتی کشور است.
مختاری با اشاره به وجود 190 واحد پرورش مرغ مادر معادل حدود 15درصد ظرفیت کشور در مازندران گفت : از این شمار هم اکنون فقط 90 واحد فعال و بقیه غیرفعال است و یا با کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت دارد.
وی به وجود 42 کارخانه جوجه کشی با ظرفیت تولید 950 تا یک میلیارد قطعه جوجه یک روزه در مازندران اشاره کرد و افزود : در این بخش هم مازندران حدود 40 تا 45 درصد ظرفیت تولید جوجه یک روزه کشور را در اختیار دارد ، اما ظرفیت فعال آن در زمان حاضر حدود 420تا 450 میلیون قطعه است.
کارشناسان امر برای برون رفت صنعت مرغداری از این چالش ها بر ضرورت واگذاری امور اجرایی و برنامه ریزی تمام امور تولید به تولید کنندگان و نظارت و ارائه برنامه های کلان از طرف متولیان امور دولتی تاکید دارند.
عدم برنامه ریزی در تولید، عدم اتصال زنجیره های تولید در صنعت طیور، کمبود شدید نقدینگی و هزینه های جاری تولید کنندگان و عدم نقد شوندگی به موقع محصولات تولیدی از مهم ترین مشکلاتی است که هم اکنون صنعت مرغداری با آن مواجه است و اگر برای رفع آنها چاره ای اندیشیده نشود نمی توان آینده خوبی را برای این صنعت پیش بینی کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com