چالش‌های صنعت مرغ و تخم‌مرغ

چالش‌های صنعت مرغ و تخم‌مرغ
بیست‌ویکمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق تهران به مشکلات صنعت مرغ و تخم‌مرغ اختصاص یافت. نوسانات قیمت مرغ و تخم‌مرغ باعث شده سیاست‌گذاران نیز همواره به‌دلیل ترس از افزایش قیمت مانع از صادرات این کالاها به خارج شوند که خود باعث سرکوب تولید، رقابت‌پذیر نشدن آن و ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است.
در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، فعالان این صنعت با اشاره به مشکلات موجود علاوه بر اینکه خواستار آزادی صادرات و رفع موانع آن بودند، تاکید داشتند که اجازه صادرات باعث افزایش تولید و بهبود کیفیت خواهد شد و از این نظر منافع فراوانی برای اقتصاد کشور خواهد داشت. همچنین این تولیدکنندگان با توصیف بازار این دو کالا به‌عنوان بازار رقابت کامل، خواستار این شدند که تعزیرات و سایر نهادهای حاکمیتی که در امر قیمت‌گذاری دخیل هستند از قیمت‌گذاری و سرکوب قیمت این دو کالا بپرهیزند. به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی تهران، در ابتدای این نشست شاهرخ ظهیری با تاکید بر لزوم باثبات کردن این صنعت، به گستردگی و میزان اشتغال ایجاد شده در این صنعت اشاره کرد و گفت: رفع موانع صادرات می‌تواند به این واحدها کمک کند تا علاوه بر حفظ اشتغال خود و تولید با حداکثر ظرفیت، کیفیت تولیدات خود را هم برای رقابت‌پذیر شدن در بازار جهانی افزایش دهند. رضا ارجمندی یکی از حاضران در این نشست اگرچه هدرروی آب در بخش کشاورزی را زیاد دانست، اما اعتقاد داشت که آب مصرف‌شده در کشاورزی تفاوت زیادی با آب شرب دارد. او به برخی سخنان نسنجیده از سوی بعضی افراد اشاره کرد و گفت: در همین کمیسیون شاهد بودیم که افرادی اعلام کردند ایران می‌تواند یک میلیارد و 200 میلیون نفر را غذا بدهد. ما بیش از 130 میلیارد مترمکعب آب نمی‌توانیم به دست بیاوریم، اما در همان نشست این رقم را 280 میلیارد مترمکعب اعلام کردند، بدون اینکه بتوانند برای آن مستنداتی  ارائه کنند. وی با بیان اینکه مبنای تولید در کشاورزی آب است، تاکید کرد باید درمورد نحوه مصرف آب در کشاورزی تجدیدنظر شود.
بررسی مشکلات صنعت مرغ و تخم‌مرغ
در ادامه، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران با اشاره به مشکلات صنعت مرغداری و توانایی‌های این صنعت گفت: این صنعت، در فصولی از سال علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات هم دارد. اکنون هم کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران می‌خواهد مشکلاتی راکه به گفته فعالان این صنعت فراوان است، شناسایی و به مسوولان دولتی اعلام کند. ظهیری رسیدگی به مشکلات این صنعت را در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خواند و به همین دلیل اعلام کرد که رسیدگی به این مشکلات باید در اولویت کاری مسوولان قرار گیرد. رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با بیان اینکه تا چند سال قبل کشور دچار کمبود تولید مرغ بود، اعلام کرد: اکنون بیش از حد مصرف داخل گوشت مرغ و تخم‌مرغ تولید می‌شود، اما تولیدکنندگان هیچ امیدی هم برای صادرات ندارند. حسن مهربانی یگانه افزود: با محاسبات من سال گذشته 23 هزار تن صادرات داشتیم. این در حالی است که کشورهای اطراف ما حدود 5/2 تا 3 میلیون تن واردات مرغ دارند، اما سهم ما کمتر از یک درصد این نیاز است. مهربانی با اعلام اینکه در چهار ماهه اول امسال حدود چهار میلیون و 100هزار قطعه جوجه مادر ریخته شده، گفت: ما هر تعداد جوجه مادر بدهیم کشور ظرفیت تولید دارد. حتی اگر 16 میلیون جوجه مادر هم بدهیم توانایی تولید آن هست، اما بازار را خراب می‌کند. در حال حاضر قیمت مرغ گوشتی پایین آمده و نتیجه‌اش این شده است که مرغداران گله‌های مولد را می‌کشند که جایگزین کردن مجدد آن زمان‌بر و هزینه‌زا است. هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه تولید‌کنندگان مرغ تخم‌گذار با پیوند دادن مساله آب و تولید مرغ و تخم‌مرغ به مزیت‌های تولید گوشت مرغ نسبت به گوشت گاو از نظر مصرف آب اشاره کرد و از تنظیم و تدوین تفاهم‌نامه‌ای درهمین زمینه با وزارت جهادکشاورزی خبر داد. وی با تاکید بر اینکه در تولید محصولات کشاورزی باید به سمتی رفت که نیاز کمتری به آب باشد، گفت: به ازای تولید هر یک لیتر شیر گاو 1500 لیتر آب، در زنجیره کامل از تولید علوفه تا تبدیل به شیر مصرف می‌شود در حالی که در مورد مرغ و تخم‌مرغ این عدد بسیار اندک است. اصغری با بیان اینکه ماهانه بین 80 تا 85 هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود اعلام کرد که مصرف این کالا در ماه‌های مختلف بسیار متفاوت و به‌طور میانگین 60 تا 65 هزار تن در ماه است. مدیرکل دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز بحث اصلاح ساختار این صنعت را به‌عنوان رراهکار و مساله اصلی عنوان کرد. رضا ترکاشوند نوسان‌های قیمتی را بهانه جلوگیری از صادرات مرغ و تخم‌مرغ عنوان کرد و گفت: ما راهکارهایی برای حل این مسائل داریم که آن را ارائه هم داده‌ایم، اما متاسفانه وقتی بحث اجرا پیش می‌آید اتفاقاتی روی می‌دهد که مشکلات عمده‌ای پیش روی صادرات قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد که امور مربوط به این صنعت را به تشکل‌های مربوط به آن واگذار کرده و در برابر شرط گذاشته‌اند که سامانه رصد شکل بگیرد. او همچنین تاکید کرد که این صنعت نیازمند یک ساختار یکپارچه تولیدی است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com