پشت پرده دپوی دام زنده

پشت پرده دپوی دام زنده
برخی افراد قیمت گوشت قرمز را عمدا بالا نگه داشته‌اند تا تقاضا و نرخ گوشت منجمد وارداتی در بازار کاهش نیابد
رشد تولید و واردات و افت شدید تقاضا، ناشی از فروکش‌کردن تب خرید شب عید و قرنطینه خانگی نیز موجب ارزانی گوشت قرمز نشد. اگرچه نرخ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله نسبت به شب عید امسال 10 تا 15هزار تومان کاهش یافته اما برخی تولید‌کنندگان و فعالان صنفی با اشاره به دپوی 200هزار راس دام زنده سنگین و سبک و رشد تولید ناشی از وضع خوب امسال مراتع، مافیای واردات و دلال‌بازی را مانع اصلی کاهش قیمت گوشت قرمز و عامل بالاماندن قیمت‌ها تلقی می‌کنند.
 پس از گلایه‌ مرغداران از ریزش نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ تا مرز 8هزارو500تومان به‌دلیل رشد عرضه و افت تقاضا ناشی از قرنطینه خانگی، حالا دامداران و عرضه‌کنندگان گوشت قرمز هم از کسادی بازار و بالا ماندن قیمت گوشت گوساله و گوسفندی، با وجود دپوی دام زنده و نبود مشتری خبر می‌دهند. به گفته این فعالان صنفی قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه از 120 تا 125هزار تومان در شب عید، اکنون به 110 تا 115هزار تومان رسیده و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله نیز در مرز 100 تا 110هزار تومان باقی‌مانده؛ این روند با توجه به رشد تولید و افت تقاضا، به دپوی دام زنده منجر شده است. مقاومت دربرابر کاهش قیمت گوشت قرمز در حالی است که تولید‌کنندگان از کاهش تقاضای مشتریان گوشت قرمز خبر می‌دهند و تأکید می‌کنند با وجود قیمت تمام‌شده حداکثر 70هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت بسته‌بندی لاشه گوساله، شکاف قیمت بین تولید و عرضه گوشت قرمز در بازار خرده‌فروشی پر نشده است. از سوی دیگر دامداران ممنوعیت صادرات دام زنده را با وجود پیش‌بینی رشد تولید گوشت قرمز به یک میلیون تن در سال‌جاری، عامل زیان بیشتر و ورشکستگی و زمین‌گیرشدن تولید‌کنندگان داخلی می‌دانند.

دام زنده بی‌مشتری شد
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور از بی‌مشتری شدن بازارگوشت قرمز و دام زنده خبر داد و گفت: رشد تولید، کاهش شدید تقاضا و واردات بیش از حد گوشت قرمز به همراه ممنوعیت صادرات دام زنده، شرایطی را رقم‌زده که هم تولید‌کنندگان دام سبک و سنگین و هم خریداران گوشت قرمز متضرر می‌شوند. احمد مقدسی، قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم گوساله زنده را 32هزار تومان دانست و افزود: با وجود قیمت 23 تا 25هزار تومانی فروش گوساله زنده، هیچ خریداری برای دام تولیدی دامداران وجود ندارد و دپوی حداقل 200هزار راس دام سبک و سنگین زنده تولید‌کنندگان را زمین‌گیر کرده است. او گفت: با این روند قیمت هر کیلوگرم گوشت لاشه گوساله (نصف دام زنده) به 64هزار تومان می‌رسد که با درنظر گرفتن میزان افزایش 20درصدی قیمت ناشی از افت استخوان، این نرخ به 78هزار تومان و با احتساب سود خرده‌فروشی 10درصدی مغازه‌ها، حداکثر به 86هزار تومان می‌رسد. مقدسی تأکید کرد: با وجود کاهش نسبی قیمت گوشت گوساله نسبت به شب عید، نرخ هر کیلوگرم گوشت پاک کرده ران گوساله در بازار فراتر از 100هزار تومان است. او با بیان اینکه قبلا به مسئولان اعلام کرده‌ایم که نرخ خرده‌فروشی عرضه مستقیم هر کیلوگرم گوشت شقه گوساله بدون بسته‌بندی نباید از 68هزار و با بسته‌بندی 70هزار تومان بیشتر باشد، افزود: فاصله زیاد قیمت تولید تا مصرف گوشت موجب فشار توأمان به بخش تولید و مصرف شده است.

 مافیای واردات؛ مانع عرضه مستقیم گوشت 
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به بی‌تأثیری افزایش واردات گوشت منجمد و گرم بر کاهش قیمت و تنظیم بازار گوشت قرمز گفت: بنابه گفته مسئولان نیاز سالانه کشور به انواع گوشت قرمز 900هزار تن است که 880هزار تن آن از محل تولید داخل تامین شده و تنها نیازمند واردات 20هزار تن گوشت هستیم. اما در سال98 بیش از 130هزار تن گوشت قرمز، عمدتا با ارز 4200تومانی وارد شده است. مقدسی با بیان اینکه مشخص نیست که این گوشت‌ها چه می‌شود و چرا در کاهش قیمت گوشت در بازار تأثیری ندارد، افزود: با وجود اعلام آمادگی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان تنظیم بازار، طرح عرضه مستقیم گوشت قرمز عملیاتی نشد زیرا درصورت عرضه هر کیلوگرم گوشت گرم گوساله بسته‌بندی به نرخ 70هزار تومان و لاشه 68هزار تومانی، خریدار چندانی برای گوشت منجمد وارداتی با قیمت هر کیلوگرم بیش از 50هزار تومان وجود نداشت. متأسفانه طرح عرضه مستقیم گوشت گوساله به بن‌بست خورده است. در این میان انجمن حتی پیشنهاد عرضه مستقیم گوشت گوساله را با قیمت هر کیلوگرم 68 تا 70هزار تومان، از طریق تعاونی‌های مصرف محلی و کارکنان دستگاه‌های دولتی، به آقای قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت ارائه کرده اما هنوز هیچ‌کس پا پیش نگذاشته و مساعدت نکرده است. با این شرایط به‌نظر می‌رسد برخی افراد قیمت گوشت قرمز را عمدا بالا نگه داشته‌اند تا تقاضا و نرخ گوشت منجمد وارداتی در بازار کاهش نیابد. او افزود: در سال گذشته برخی واردکنندگان با ارائه اطلاعات غلط به شورای امنیت ملی درمورد به خطر افتادن تامین نیاز بازار به گوشت قرمز به‌دلیل تحریم‌ها، مجوز واردات بیش از نیاز گوشت گرم و منجمد دریافت کردند به‌نحوی که فقط در یک مورد با صدور مجوز، شرکت پشتیبانی امور دام را ناچار به واردات 40هزار تن گوشت منجمد کردند. مقدسی با انتقاد از تصویب سریع سیاست‌های ممنوعیت صادرات و واردات گوشت قرمز در دستگاه‌های ذی‌ربط افزود: کسادی بازار و دپوی دام زنده در حالی دامداران را به مرز ورشکستگی رسانده که براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار قبلا مقرر شده بود تا شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید دام زنده سنگین مازاد نیاز بازار از دامداران به قیمت 27هزار تومان اقدام کند اما مشخص نیست چرا ستاد تنظیم بازار هنوز مصوبه سال گذشته را برای اجرا به این شرکت ابلاغ نکرده است.

بی‌تأثیری رشد تولید و واردات بر ارزانی گوشت
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به رشد تولید دام سبک و سنگین افزود: امسال به‌دلیل وضعیت خوب بارش‌ها و تامین علوفه شاهد رشد تولید و عرضه دام سبک و سنگین به بازار خواهیم بود اما تجربه نشان داده این افزایش تولید و حتی واردات نه‌تنها تأثیری بر کاهش قیمت مصرف‌کننده گوشت قرمز در بازار نداشته بلکه موجب زیان مشتریان و تولید‌کنندگان داخلی و سود واسطه‌ها و واردکنندگانی شده که برای کسب سود بیشتر اتکای کشور به تامین گوشت از سایر کشورها را بیشتر کرده‌اند. مقدسی افزود: مشخص نیست کسانی که هنگام صدور مجوز واردات یا ممنوعیت صادرات تصمیمات خلق‌الساعه علیه تولید ملی می‌گیرند چرا برخلاف قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نه دام زنده مازاد نیاز بازار را از دامداران می‌خرند و نه مجوز صادرات آن به بازارهای خارجی را می‌دهند. او افزود: با توجه به وضع مناسب بارش‌ها، مراتع و علوفه، امسال به راحتی یک میلیون تن گوشت قرمز سبک و سنگین در ایران تولید خواهد شد که از این میزان همواره 55درصد نیاز بازار با دام سنگین تامین می‌شود اما مشخص نیست در شرایط رکود بازار داخلی چرا اجازه صادرات دام را نمی‌دهند. مقدسی افزود: حاضر هستیم تا این صادرات پس از تامین نیاز بازار داخلی و پرشدن ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی دام صورت گیرد و این شرکت دام مازاد داخلی را به بازارهایی که خودمان معرفی می‌کنیم صادر کند تا از زیان و نابودی تولیدکنندگان داخلی گوشت قرمز جلوگیری شود.
واقعیت آن است که اکنون برخی همکاران ما در بخش تولید دام سنگین زمین‌گیر شده‌اند و دیگر برای نگهداری احشام پروارشده جایی ندارند. به گفته او اگرچه این موضوعات به وزارت جهادکشاورزی منعکس شده اما در ستاد تنظیم بازار 14دستگاه سیاستگذار حضور دارند و حرف وزارت جهاد خریدار چندانی ندارد. به‌نظر می‌رسد لابی برخی وارد‌کنندگان با وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار کمر به قتل تولید بسته زیرا همواره مصوبات ممنوعیت و محدودیت صادرات و صدور مجوز واردات به سرعت تصویب و ابلاغ  می‌شود اما صدور مصوبات خرید تضمینی یا مجوز صادرات دام مدت‌ها زمان می‌برد.

افت 10هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی هم  از کاهش 10هزار تومانی نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه نسبت به شب عید خبر داد و گفت: شب عید قیمت گوشت شقه گوسفندی 120 تا 125هزار تومان بود که اکنون با توجه به کیفیت و نژاد گوشت گوسفند داخلی به 110 تا 115هزار تومان رسیده است. علی اصغر ملکی افزود: اکنون نرخ هر کیلوگرم دام زنده مرغوب و کم‌کیفیت بین 43 تا 45هزار تومان (براساس میزان دنبه و چربی نژاد) در نوسان است و نرخ دام غرب کشور از دام شرق ایران گران‌تر است. به گفته او گوشت دام غرب ایران به‌دلیل نوع نژاد و تغذیه(چرای دام در مراتع) از شرق کشور و مناطقی مانند بجنورد، سبزوار و دره گز که تعلیف با پرواربندی صورت گرفته و دام دارای چربی بیشتری بوده، مرغوب‌تر است. بر این اساس اکنون اغلب گوشت مورد نیاز تهران از مناطق غربی کشور تامین می‌شود. ملکی از افت شدید تقاضا برای خرید گوشت گوسفندی و دام زنده خبر داد و افزود: اکنون تقاضای خرید در بازار گوشت گوسفندی و گوسفند زنده حدود 30 تا 40درصد نسبت به شب عید کمتر شده است زیرا خانوارها در اسفند‌ماه به‌دلیل نگرانی از قرنطینه خانگی شتابزده خرید کردند و این امر موج کمبود و گرانی گوشت قرمز را به‌دنبال داشت اما حالا به‌دلیل دپوی گوشت قرمز و مرغ در اغلب منازل، تقاضا کاهش یافته است. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی با بیان اینکه در شرایط قرنطینه نیز مشتریان اقبال چندانی به خرید آنلاین گوشت قرمز نداشته‌اند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف سایر اقلام کالایی مشتریان گوشت قرمز به سمت خرید آنلاین نرفته و موافق خرید مستقیم از قصابی‌ها هستند. ملکی افزود: مشتریان به‌دلیل دیدن شرایط آماده‌سازی‌ کیفیت گوشت، خرید حضوری را ترجیح می‌دهند با وجود این برخی مشتریان شناخته شده به‌صورت غیرحضوری خدمات می‌گیرند. او افزود: به فروشندگان تأکید شده باید با ماسک، دستکش، رعایت فاصله مناسب و نکات بهداشتی نسبت به دریافت سفارش و دریافت وجه خرید گوشت صرفا با کارتخوان اقدام کنند و شب عید نیز مردم از این شیوه خرید به خوبی استقبال کردند. ملکی افزود: مسئولان نیز منعی برای خردکردن گوشت در مغازه‌ها با رعایت نکات بهداشتی قائل نشدند اما خردکردن مرغ و ماهی در مغازه‌ها ممنوع شده بود که همین امر نیز باعث سختی مشتریان و مشکلاتی به‌خصوص برای برخی خانم‌های خانه‌دار شده است.
 
نظرات شما
  •  

    مهدی گفت : ۹۹/۰۱/۲۳

    آخه چرا چرت و پرت مینویسید و از کسایی گزارش تهیه میکنید که هیچ اطلاعی از وضعیت بازار و مردم ندارند سال ٩٨ اصلا به گوشت ارز دولتی تخصیص داده نشد و همین مساله قیمت تمام شده گوشت رو به ٥٠ هزار تومان رسوند که با توجه به اینکه امور دارم مقدار زیادی گوشت وارداتی داشت از سال ٩٧ و با ارز دولتی بود اقدام به توزیع تو بازار با نرخ ٤٠،٠٠٠ تومان کرد که وارد کننده اصلا سال ٩٨ وارداتی نداشت و تمایل به واردات صفر شد به همین دلیل به زودی با کمبود گوشت و انفجار قیمت روبرو خواهیم بود اینکه گوشت دامداران فروش نمیره یک به خاطر ممنوعین صادرات و دوم به خاطر کوچک شدن سفره مردم هست.

    پاسخ...
  •  

    احسان گفت : ۹۹/۰۱/۲۴

    احسانآقا جون هر کی دوست دارید جلو این ضرر دامدار رو بگیرید آخه چطوری حرف از جهش تولید و حمایت میزنید تولید کننده گوشت قرمز داره بیچاره میشه ۰

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com