پرورش طیور از مهمترین زیر بخش های اقتصادی در چهارمحال و بختیاری

پرورش طیور از مهمترین زیر بخش های اقتصادی در چهارمحال و بختیاری
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پرورش طیور یکی از مهمترین زیر بخش های اقتصادی کشور و هم چنین استان است.
ذبیح الله غریب افزود: 203 واحد پرورش مرغ گوشتی  به ظرفیت 4 میلیون و 200 هزار قطعه در استان چهارمحال و بختیاری فعال می باشد.
وی ادامه داد: پرورش دهندگان مرغ گوشتی در چهارمحال و بختیاری، سال گذشته با 11 میلیون و 300 هزار قطعه جوجه ریزی بیش از 21 هزار تن گوشت مرغ به بازار عرضه کردند.
غریب گفت: در حال حاضر یک هزار نفر در صنعت پرورش طیور استان مشغول به کار هستند.
به گفته وی؛ در 3 سال اخیر جهادکشاورزی استان به منظور افزایش تولید در واحد سطح و صرفه جویی در هزینه ها با پرداخت تسهیلات طرح مکانیزه کردن مرغداری های قدیمی را در دستور کار قرار داده است.
یکی از مرغداران چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: با مکانیزه کردن سالن های پرورش مرغ صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه ها صورت گرفته است.
غلامحسین رضایی افزود: در این روش از هدر رفت نهاده، آب و انرژی جلوگیری می شود.
یکی دیگر از پرورش دهندگان مرغ گوشتی در استان با نارضایتی از اجرای این طرح گفت: محدود کردن کردن مرغداران به عقد قرارداد با چند شرکت غیر بومی سبب مشکلات زیادی برای ما شده است.
علیرضا نظرپور افزود: ما هیچ شناختی از این شرکت ها نداریم و برای عقد قرارداد باید به تهران برویم که برایمان امکان پذیر نیست.
یکی دیگر از مرغداران چهارمحالی گفت: افزایش قیمت جوجه یک روزه و نوسان در قیمت گوشت مرغ و نهاده ها را هم باید به مشکلات پرورش دهندگان مرغ استان اضافه کرد.
بختیار رضایی ادامه داد: ما نمی توانیم برنامه ریزی دقیقی برای فروش مرغ داشته باشیم چون قیمت نهاده ها به طور مداوم در حال تغییر است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری درخصوص حل مشکلات مرغداران استان گفت: شرکت های بومی که خواهان  نصب تجهیزات مکانیزاسیون برای مرغداری ها هستند می توانند با ثبت نام در سایت جهاد کشاورزی مجوز شرکت در این طرح را به دست بیاورند.
مهرداد فرجی ادامه داد: این شرکت ها پس از اینکه مجوزهای لازم را کسب کردند می توانند محصولات خود را برای فروش به مرغداران عرضه کنند.
وی با اشاره به تخصیص 330 میلیارد ریال تسهیلات جهت مکانیزه کردن مرغداری های استان، گفت: مرغداران می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خود از این تسهیلات برخوردار شوند.
فرجی در خصوص تنظیم بازار مرغ استان هم گفت: بهترین راه این است که پرورش دهندگان مرغ گوشتی با محوریت اتحادیه مرغداران یا شرکت های تعاونی، تولید مرغ سایز و سفارسی را در دستور کار قرار دهند که از این طریق بازار هدف مشخص شود.
وی با اشاره به اهمیت فعالسازی زنجیره های یکپارچه تولید گوشت مرغ ادامه داد: در حال حاضر این زنجیره ها در استان چهارمحال و بختیاری فعال نیستند به همین دلیل مرغداران سود لازم را از فروش تولیدات خود به دست نمی آورند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال با برنامه ریزی های انجام شده فعالسازی زنجیره های یکپارچه تولید گوشت مرغ و تولید مرغ با وزن کم در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته فرجی؛ پرورش دهندگان مرغ گوشتی استان چهارمحال و بختیاری در سال گذشته 900 تن گوشت به خارج از کشور صادر کرده اند که با راه اندازی زنجیره های تولید و افزایش کیفیت انتظار می رود این رقم امسال افزایش چشمگیر داشته باشد.
گفتنی است: با پرداخت تسهیلات حمایتی مناسب به مرغداران چهارمحال و بختیاری علاوه بر افزایش تولید، اشتغال و رفع نیاز داخلی می توان به صادرات هم فکر کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com