پرورش شتر در البرز رونق می‌گیرد

پرورش شتر در البرز رونق می‌گیرد
مهرداد عبدالملکی با اشاره به پرورش شتر در مناطقی از استان اظهار کرد: در حال حاضر سه واحد غیر صنعتی پرورش شتر در ساوجبلاغ فعال است که این واحدها در جایگاه‌های محصور ۶۰ شتر نگهداری می‌کنند.
وی ادامه داد: این واحدها محصولات شترهای خود از جمله شیر، پشم، گوشت و ... را در بازارهای استان و یا استان‌های همجوار به فروش می‌رسانند.
این مسئول توضیح داد: علاوه بر ساوجبلاغ، شاهد پرورش شتر به شیوه سنتی در منطقه گلدره شهرستان نظرآباد هستیم که این شترها در منطقه تقریبا بیابانی و غیر محصور چرا می‌کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در شهرستان نظرآباد بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ شتر توسط عشایر پرورش داده می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه قبلا در این منطقه حدود ۸۰۰ شتر نگهداری می‌شد ولی به واسطه کاهش نزولات آسمانی و چرای بی رویه دام در طول دهه‌های گذشته، مراتع به شدت فقیر و همین امر باعث شده تعداد شترها کاهش یابد.
عبدالملکی تاکید کرد: بدون شک چرای بی رویه دام باعث گسترش عرصه‌های بیابانی و افزایش میزان ریزگردهای استان می‌شود به همین دلیل با تعامل با منابع طبیعی در صدد مدیریت چرای شترها در مناطق بیابانی استان هستیم.
مدیر امور دام جهاد کشاورزی البرز گفت:  برای مدیریت چرای شترها در استان سایتی الگویی به مساحت ۲۲ هزار ۶۴۰ هکتار  طراحی شده که در صورت تایید زمین از سوی منابع طبیعی، ایجاد آن از سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.
وی افزود: در این سایت جایگاه‌هایی با ظرفیت ۲۰  شتر برای هر شتردار ایجاد خواهد شد و برای تامین علوفه آنها نیز بنا شده در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار گیاه خارشتر کاشته شود.
عبدالملکی گفت: در این سایت فضای کشتارگاه، میدان عرضه دام و محصولاتی مثل شیر، پشم و ... نیز در نظر گرفته خواهد شد.
 
نظرات شما
  •  

    یدالله جبالبارزی گفت : ۹۹/۱۲/۰۹

    پرورش شتر با توجه به فوایدی که گوشت و شیر آن دارد و همچنین کمبود منابع علوفه ای و ابی در کشور و ما و نیاز پایین و مقاومت بالای شتر به تحمل شرایط سخت در اینده جایگاه ویژه ای پیدا خواهد کر.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com