پایش تابستانه برای مقابله با احتمال شیوع آنفلوآنزا در فصل سرما

پایش تابستانه برای مقابله با احتمال شیوع آنفلوآنزا در فصل سرما
به گزارش خبرنگار ITPNews ، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی روز شنبه طی نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سازمان دامپزشکی برگزار شده بود به تشریح عملکرد و رهاورد های این سازمان پرداخت و اظهار داشت: برای کنترل و پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پایش تابستانه به زودی آغاز خواهد شد تا از عدم بروز این بیماری در فصل سرما اطمینان خاطر حاصل شود.
رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد یکی از مشکلات امسال بود که در این زمینه 68 هزار مرتبه از مراکز مختلف پرورشی، فرآوری، بسته‌بندی و عرضه مرغ بازدید به عمل آمد و بیش از 101 هزار پایش و 154 هزار نمونه‌گیری انجام شد که در نتیجه توانستیم به موقع این بیماری را کنترل و پاکی کشور را اعلام نماییم.
دکتر خلج حجم واکسیناسیون دام های سبک و سنگین را در 5 ماه نخست امسال مشابه سال قبل دانست و گفت : امسال تعداد واکسیناسیون انجام شده در دام های سنگین و سبک کشور با رشد 1 الی 2 درصدی همراه بوده که نسبت به مقطع زمانی مشابه تفاوت چندانی نداشته است .
وی ادامه داد: در مورد آن دسته از بیماری که سرعت انتشار بیشتری داشته و قدرت خسارت زیادی در عرصه اقتصادی و بهداشتی دارند میزان حجم واکسیناسیون  انجام شده رشدی بیش از 10/5 درصد داشته است.
خلج با بیان این مطلب که در5 ماهه ابتدای امسال نسبت به سال 93 با کاهش 28 درصدی ابتلا به بیماری های مهم دامی مواجه بوده ایم گفت : بیماری تب برفکی در صدر بیماری های ویروسی مهم کشور است که در صورت بروز در هر منطقه ای خسارات اقتصادی زیادی را به دامداران وارد می سازد که در خصوص این بیماری با اقدامات به موقع کاهش 68 درصدی ابتلا گزارش شده است.
وی گفت: همچنین بیماری شاربن علامتی با وجود قطع واکسن در 13 استان کشور کاهش 20 درصدی داشته و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز که از بیماری های مهم ویروسی بز و گوسفند است 55 درصد نسبت به 5 ماهه سال گذشته کاهش داشته است.
خلج افزود: تب مالت یکی از بیماری های خطرناک برای سلامت جامعه بوده که اخیرا مشکلات زیادی را ایجاد نموده است، برای مبارزه همه جانبه با این بیماری نیازمند امکانات و نیروی انسانی کافی و تامین اعتبارات لازم  هستیم ، به همین جهت برنامه راهبردی آن تهیه و به مجلس ارائه شده است که برای اجرایی شدن آن و بدست آوردن نتیجه مطلوب به 123 میلیارد تومان پول نیازمند هستیم.
وی تصریح کرد: با وجود کمبود امکانات لازم سازمان دامپزشکی در خصوص مبارزه با بیماری تب مالت 36 درصد افزایش عملکرد داشته است و در خصوص مبارزه با بیماری هاری نسبت به سال قبل بیش از 10 درصد افزایش عملکرد در سازمان دامپزشکی وجود داشته است.
رئیس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: از آمار می توان این نتیجه را گرفت که با حجم ثابت اقدامات سازمان دامپزشکی نتایج کاملا ملموسی از بهتر شدن وضعیت بیماری های مهم دامی در کشور حاصل شده است.
دکتر خلج با اشاره به کاهش قاچاق دام به کشور گفت: در برخی موارد مانند قاچاق دام از کشور پاکستان برای جلوگیری از ورود دام زنده اقدام چندانی نمی توان انجام داد اما زمانی که دام وارد کشور می شود سازمان دامپزشکی مداخله کرده و مخاطرات را به حداقل می رساند و برای عملی شدن آن جهاد کشاورزی، استانداری ها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی با یگدیگر همکاری می کنند.
وی ادامه داد: به دلیل حضور داعش در کشورهای غرب ایران و نبود سیستم بهداشتی مقتدر دامی، از وضعیت بیمارهای دامی در این کشورها اطلاعات چندانی نداریم ، اما به گفته سازمان جهانی بهداشت دام بیماری لمپی اسکین در این مناطق وجود دارد و مشخص نیست چه بیماری‌های دیگری در کشورهای غربی ایران شیوع پیدا نموده است .
رییس سازمان دامپزشکی افزود: سال گذشته سویه ی جدید از تب برفکی در کشور شایع شد که با انجام اقدامات به موقع اجازه گسترش به این بیماری داده نشد همچنین بیماری مرس به عنوان یکی از بیمارهای اصلی و مطرح برای اقدامات دامپزشکی بود که شتر میزبان اصلی آن می باشد در این خصوص نیز اقدامات خوبی انجام گرفت .
وی ادامه داد: با وجود واگذاری بخشی از تصدی گری مربوط به سازمان دامپزشکی به بخش خصوصی برخی از وظایف نظارتی از لحاظ قانونی همچنان بر عهده سازمان دامپزشکی می باشد که در این بخش به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم به همین جهت با تلاش‌های صورت گرفته و دستور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجوزاستخدام 1200 نیرو در سازمان دامپزشکی صادر شد، در مرحله‌ ی اول 400 نفر را پس از آزمون و مصاحبه جذب کردیم که به زودی به نیروهای سازمان دامپزشکی در سراسر کشور برای خدمات بهداشتی و درمانی اضافه می‌شوند و در مرحله بعد 800 نفر باقی‌مانده را جذب خواهیم کرد.
خلج با اشاره به صدور 640 هزار مجوز بهداشتی برای صادرات دام زنده سبک در پنج ماهه نخست امسال ادامه داد: پروتکل بهداشتی بین ایران و روسیه در مراحل نهایی شدن است  و در این راستا حدود 7 کشتارگاه ، 4 کارخانه لبنی و 4 کارخانه خوراک دام کد IR را گرفته اند.
رییس سازمان دامپزشکی اظهار کرد: مشکلات مربوط به ممنوعیت صادرات به عراق در هفته گذشته حل شده است و اقدامات بهداشتی لازم برای صادرات به کشورهای پاکستان و آذربایجان انجام گرفته و درمراحل نهایی می باشد.
وی افزود: کشور چین نیز یکی از بازارهای هدف محصولات دامی بوده که در این زمینه مکاتبات بین دو کشور انجام شده تا شرایط لازم برای صادرات مستقیم محصولات و فرآورده‌های طیور ایجاد شود و تجاری که خواستار صادرات پای مرغ به کشور چین هستند پس از این مذاکرات می‌تواند با تجار چینی وارد مذاکره شوند.





مشاهده عکس های کامل این نشست


 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com