وقتی کشتار گاوهای آبستن از تولید با صرفه‌تر می‌شود

وقتی کشتار گاوهای آبستن از تولید با صرفه‌تر می‌شود
کمبود علوفه و افزایش هزینه های تولید، دامداران اصفهانی به عنوان قطب تولید شیر در کشور را با نگرانی مواجه کرده است به نوعی که وقتی کشتار گاوهای آبستن از تولید با صرفه‌تر می‌شود.
عاطفه علیان - نسیمی  که  خبری از خنکای آب در آن نیست می وزد و گرد و غبار را هل می دهد در ریه‌هایم؛ هُرم ترشیدگی شیرهای ریخته شده بر خاک و خل کف آغل در فضا پیچیده است! و کنه هایی که در اطراف دامد اری ولو هستند و چسبیده اند به دام های سبک که در گرمای تیر در آغل لم داده اند؛ به چشم می زند.
مرد می گوید: طبق تصمیم دولت قیمت شیر نباید از چهار هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر شود! صدایش طنین خاصی دارد و از روی لهجه اش می شود تشخیص داد که از اهالی شرق اصفهان است. صدایش پیرتر از سنش به نظر می رسد، ۶۰ سال به بالا، حتی بیشتر. وقتی این جمله را گفت عصبانیتی در صدایش بود انگار که ملکش را به آتش کشیده باشند.
لحظات رفتن توی دامداری، تمام مدت سلام و احوالپرسی و دیدن «مش غلام» که آفتاب هر روزه پوست و گوشتش را بریان کرده با صدای مای گاوی گرسنه در هم می پیچد. حالا مرا دعوت می کند به اتاقک کاه گلی در کنج دامداری اش و با سینی کنگره دار میزبانی می کند به سرشیری تازه که پیش از آفتاب گرفته و بوی نان تازه اتاق را پر می کند. او که صاحب دامداری به قول خودش با ۱۰۰ دام ریز و درشت در جاده کارخانه قند اصفهان است از تجمع چند روز گذشته مقابل استانداری اصفهان می گوید و ادامه می دهد که تاکنون دوبار راهی پایتخت شده اند و از جفای بر سر تولید کننده گفته اند به مسئولان.

گاوهای آبستن راهی کشتارگاه؟!

«مش غلام» باز هم تعارف می کند برای پذیرایی که جلوی رویم قرار داده است و ادامه می دهد: گاو تُنی می خورد و مثقالی و کیلویی به دردش نمی خورد! کاه دان ته کشیده است و اگر به داد ما نرسند مجبوریم گاوهای آبستن را راهی کشتارگاه کنیم.
امسال به حدی علوفه گران است که نمی توان خرید کرد. یونجه به کیلویی ۵۴۰۰ تومان رسیده و سُفال شده کیلویی ۳۵۰۰ و برای هر کیلو کاه هم باید ۵۵۰۰ هزینه کنی! اما کاش همین هم بود؛ مشکل این است که اصلا علوفه ای در کار نیست
او بر افزایش قیمت علوفه تاکید می کند و می گوید: امسال به حدی علوفه گران است که نمی توان خرید کرد. یونجه به کیلویی ۵۴۰۰ تومان رسیده و سُفال شده کیلویی ۳۵۰۰ و برای هر کیلو کاه هم باید ۵۵۰۰ هزینه کنی! اما کاش همین هم بود؛ مشکل این است که اصلا علوفه ای در کار نیست!
نگاهی به تابلو «و ان یکاد» که درگوشه اتاق نصب شده می اندازم و بر مخده ای که مقوای میانش شکسته تکیه می دهم و به ادامه صحبت‌های «مش غلام قضاوی» گوش می کنم که تن صدایش را بالا برده و می گوید: دولت به فکر ما نیست! از یک طرف جلوی صادرات شیرخشک را گرفته و از سوی دیگر حتی اگر هر لیتر شیر به ۱۰ هزار تومان هم برسد کفاف هزینه های ما را نمی دهد!
او به اواخر دولت بهار اشاره می کند که چطور واکسن تب برفکی دام هایش را از پا انداخته و ادامه می دهد: در آن زمان هم بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیدیم که با ۱۴ میلیون می خواستند جبران کنند که اعتراض ما هیچ نتیجه ای دربر نداشت.

نفسهای آخر جامعه تولیدکننده شیر!

«مش غلام» که دستش را بر زانوی خم کرده گذاشته، و قند را درگوشه لپ جا می دهد و چای را قورت می کشد بالا و می گوید: با وضعیت کنونی نفس های آخر را در جامه تولید کننده می کشیم چراکه  فریادرسی نیست.
او گاوداری مجاورش را مثال می زند که پارسال همین حوالی دو کیلومتر یونجه و سُفال خالی می کرده و امسال مصرف روزانه اش هم تامین نمی شود و توضیح می دهد: اصفهان قطب تولید شیر کشور است و نیاز است که علوفه اضافی از استانهای شیراز، همدان و کرمانشاه راهی این استان شود که معلوم نیست چرا این اتفاق نمی افتد و کسی هم پاسخگو نیست! و مطمئن باشید با تمام شدن علوفه های ته انبار، بلای مرغ بر بازار گوشت و شیر حاکم می شود و امیدمان به دولت جدید است بلکه چاره ای بیندیشد.
سیمای امور دام و تولید محصولات دامی در اصفهان
از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی اصفهان شیرخام با تولید ۱.۵ میلیون تن در سال است که رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است و وضعیت تولید گوشت قرمز هم در این استان با تولید ۷۱ هزار تن در سال جایگاه سوم کشوری را دارد. اصفهان از نظر تعداد گاوداری شیری با تعداد حدود ۲۴ هزار واحد دامداری و حدود ۶۰۰ هزار راس گاو شیری و نیز از نظر ارزش اصلاحی گاو شیر اصیل و افزایش بهره وری در گاوداری های اصیل رتبه اول کشوری را دارا است. در راستای افزایش بهره وری و اقتصادی شدن پرورش گوسفند و بز و ازدیاد تولید گوشت قرمز و شیر بز، با اصلاح نژاد گوسفند و بز در واحدهای بسته از طریق تلاقی با گوسفند اصیل رومانوف و بزهای اصیل سانن و آلپاین زمینه های مساعد فراهم و یک پایگاه اصلاح نژادی گوسفند و بز هم در اصفهان راه اندازی شده است.
گروه صنعتی اسکندری EIG
در استان اصفهان مراکز تخصصی پرورش تلیسه شیری هم وجود دارد که تامین کننده تلیسه ممتاز برای سایر استانها است؛ همچنین اولین مراکز تولید جنین و سلول (مواد ژنی) گاو ماده شیری برتر ایجاد شده است و می تواند جنین های برتر تولیدی را به سایر استانها و کشورهای منطقه جهت انتقال جنین در گله های شیری صادر کند.
این توضیحات بیان کننده سیمای امور دام و تولید محصولات دامی در اصفهان است که می تواند با رفع موانع و پشتیبانی از تولید علاوه بر رفع نیاز داخلی با صادرات به کشورهایی نظیر روسیه و اوراسیا به درآمد ناخالص داخلی کشور کمک کند.
امکان قاچاق علوفه از اصفهان نیست
معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، با اعلام وضعیت آمار دام های سبک و سنگین در استان اصفهان به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: در استان اصفهان بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک اعم از گوسفند و بز وجود دارد و ۵۶۹ هزار راس دام سنگین، گاو و گوساله به ثبت رسیده اند. هزار و ۱۷۳ باب دامداری صنعتی شیری و گوشتی و ۲۲ هزار و ۶۸۷ باب دامداری نیمه صنعتی در این استان دایر است و در سال گذشته ۷۱ هزار تن گوشت قرمز و ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ تن شیر خام در این استان تولید شده است.
حسین ایراندوست، علت کمبود علوفه در کشور را ناشی از خشکسالی می داند و می گوید: از آنجا که استان اصفهان قطب تولید شیرخام در کشور است، کمبود علوفه فشار مضاعفی را بر فعالان این حوزه وارد کرده است و نیاز است به طور ویژه این مساله بررسی شود.
او با اشاره به اینکه گزارش رسمی از اینکه چرا علوفه از سایر استانها به اصفهان می رسد در دست نیست، ادامه می دهد: هیچ ممنوعیتی از جابه جایی علوفه از استانهای همدان، کرمانشاه و شیراز به اصفهان وجود ندارد و طبق قانون و مقررات هیچ استانی نمی تواند مانع از جابه جایی بین استانی علوفه شود.
هیچ گونه قاچاق علوفه هم از اصفهان انجام نمی شود
معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه می دهد: از آنجا که استان اصفهان در مرکز کشور قرار دارد هیچ گونه قاچاق علوفه هم از این استان انجام نمی شود و گزارش رسمی هم از قاچاق علوفه از استانهای مرزی کشور در دست نیست.
وی تصریح می کند: کمبود نهاده های دامی در کندی روند انتقال از جنوب کشور به استان اصفهان است چراکه با بارگیری چغندرقند، گندم و محصولات مورد نیاز صنایع همراه شده است و بارگیری نهاده های دامی سخت شده است.
در روز گذشته بارگیری نهاده های دامی آغاز شده است؛ اما از آنجا که حجم بسیاری از نهاده های دامی در جنوب کشور رسوب کرده این فرایند زمان بر است؛ با بهره گیری از خطوط ریلی و همکاری اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان در اولویت بخشی کامیونهای حمل بار نهاده های دامی روند توزیع نهاده های دامی تسریع شود
اقدامات تسریع بخش در روند توزیع نهاده های دامی در استان اصفهان
او با اشاره به اقدامات تسریع بخش در روند توزیع نهاده های دامی در استان اصفهان، ادامه می دهد: در روز گذشته بارگیری نهاده های دامی آغاز شده است؛ اما از آنجا که حجم بسیاری از نهاده های دامی در جنوب کشور رسوب کرده این فرایند زمان بر است. امیدواریم با بهره گیری از خطوط ریلی و همکاری اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان در اولویت بخشی کامیونهای حمل بار نهاده های دامی روند توزیع نهاده های دامی تسریع شود.
ایراندوست به کشتار دام های آبستن هم گریزی می زند و علت آن را در همین کمبود علوفه و نهاده های دامی جست و جو می کند و می افزاید: همین دلیلی می شود که دامدار چاره ای جز این نداشته باشد که علی رغم میلش دام آبستن را به کشتارگاه بفرستد که مطلوب ما نیست و تلاش ما بر تامین نهاده های خام و خوراک دام است.
کارت قرمز دولت به اصلاح قیمت شیر
گوشت و شیر دو کالای اساسی سفره های مردم محسوب می شود؛ اگرچه سایه تورم بر این تولید هم تاثیر گذاشته اما دولت با کارت قرمز تلاشهای وزارت جهادکشاورزی و صمت را در اصلاح قیمت شیر مسکوت کرد. طبق گفته های احمد مقدسی، دبیر انجمن صنفی گاوداران ایران، سید جواد ساداتی نژاد، در جلسه ای با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و صمت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی اصلاح قیمت شیر را مورد بررسی قرار داده و مقرر شده که قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هرکیلو شیر از همین امروز تصویب  و ابلاغ شود.
 امروز هم نامه ای از طرف کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم به دولت ارسال می شود تا دولت آستین هایش را برای حمایت از دهک های پایین وارد بالا بکشد. این در حالی است که عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از شکایتش نسبت به وزرای صمت و جهاد کشاورزی در کمیسیون اصل ۹۰ خبر داد چرا که به زعم او تخلف های این دو وزیر مسبب مسائل پیش آمده است؛  عده ای هم براین باورند که این مصوبه با بالاترین مقام اجرایی کشور عملیاتی نشده است و شکایت از وزیران ره به ترکستان رفتن است!
نامه استاندار اصفهان به پایتخت در نتیجه اعتراض دامداران
اما تجمعات چند روز گذشته در مقابل استانداری اصفهان باعث شد تا طرح شکایت معترضان دامدار صورتجلسه شود و با امضای استاندار اصفهان به تهران مخابره شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، در همین ارتباط به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: متاسفانه دامداران به علت دخالت دولت در تعیین نرخ اصلاح محصولات دامی ضرر و زیان دیده اند؛ چراکه مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور متناسب با هزینه های تولید در بخش دام نیست.
نظرات معترضان فعالان اقتصادی دام در مقابل استانداری، احصاء شد و امروز نامه ای به امضاء استاندار به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شد تا خواسته های دامداران در راستای تحقق شعار سال برآورده شود
سید حسن قاضی عسگر، می افزاید: کارشناسان استانداری هم اعتراض دامداران را تایید کردند و این اعتراض به تهران ارسال شد. در کارگروه تنظیم بازار این موضوع مطرح شد که قیمت شیر به ازای هر لیتر ۶ هزار و ۴۰۰ تومان باشد که با دخالت دولت به علت جابه جایی قوه مجریه این موضوع مسکوت ماند که خشم فعالان حوزه دام را در پی داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه می دهد: نظرات معترضان فعالان اقتصادی دام در مقابل استانداری، احصاء شد و امروز نامه ای به امضاء استاندار به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شد تا خواسته های دامداران در راستای تحقق شعار سال برآورده شود.
با اینکه استان اصفهان قطب تولید شیرخام در کشور است و طرح افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر به تصویب رسیده، توسط دولت اجراء نشد؛ اما گمانه زنی ها حاکی از این است که اگر علاج واقعه نشود در آینده بسیار نزدیک، کمبود خوراک دام و نهاده های دامی، گاوهای آبستن را راهی کشتارگاه می کند و باز هم سفره های مردم کوچک تر می شود از دو کالای اساسی شیر و گوشت؛ و آغل هایی که تنک تر می شوند از دام های ریز و درشت!
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com