وقتی مرغ‌ها گاوها را می‌بلعند

وقتی مرغ‌ها گاوها را می‌بلعند
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان ایلام گفت: مرغ‌ها با این جثه کوچک، گاوهای بزرگ ما را بلعیده‌اند به نحوی که رونق کار مرغ‌داران ایلام بیشتر از کسانی است که در گاوداری‌ها هم گوشت و هم شیر سالم را سر سفره‌ی مردم می‌آورند.
میکائیل فتحی اظهار کرد: استان ایلام از لحاظ جغرافیایی، استانی بکر برای کشاورزی و دامداری است به شرطی که حمایت دولت در این بخش دیده شود و کشاورز و دامداران آن را لمس کنند.
وی با بیان این‌که از جمله این حمایت‌ها برای دامداران می‌توان به خرید تضمینی شیر و گوشت اشاره کرد، افزود: در بخش دام خرید تضمینی نداریم، گاوداری‌های شیری رها شده‌اند و شیر با بار میکروبی فراوان در بازار موجود است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان خاطرنشان کرد: هر کیلو شیر برای دامدار 1500 تومان تمام می‌شود و در برخی استان‌ها تا 1700 تومان نیز می‌رسد این در حالی است که باید با قیمتی کمتر از 1000 تومان آن را به کارخانه و یا ایستگاه شیر تحویل دهد.
فتحی با اشاره به این‌که ایستگاه تحویل شیر در ایلام هر کیلو شیر را به قیمت 950 تومان می‌خرد، خاطرنشان کرد: گاوداری‌های فعال و نیمه‌فعال موجود در استان هم‌اکنون با 30 درصد توان خود کار می‌کنند که با ادامه روند موجود این وضعیت نیز به تعطیلی می‌کشد.
وی تصریح کرد: وضعیت کار دامداری‌های استان به گونه‌ای است که گاوهای شیری خود را که 5 تا 6 ماهه آبستن هستند ذبح می‌کنند، چون توانایی ادامه روند کار را ندارند و در مجموع باید گفت که گاوداران شیری ما در استان فلج شده‌اند و در بخش پرواربندی نیز کشتاری وجود ندارد و ما دام خود را به دلالان می‌فروشیم.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان با بیان این‌که گاوداران پرواربند ما در سطح استان در هنگام فروش، دام‌های خود را با چک به دلالان می‌فروشند، افزود: شیر تولیدی ما باید به‌صورت تضمینی خریداری شود اما متأسفانه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط حمایت نمی‌کنند.
فتحی ادامه داد: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخش دام کاملاً رها شد، چون قرار بود بسته‌های حمایتی در اختیار دامداران قرار گیرد که تاکنون محقق نشده است و نباید فراموش کرد که توجه دولت بیشتر به مرغداری‌ها معطوف شده و همین مسأله باعث شده که صنعت دامداری به حال خود رها شود.
وی افزود: مرغ‌ها با این جثه کوچک، گاوهای بزرگ ما را بلعیده‌اند و هیچ حمایتی از فعالان این عرصه نمی‌شود که از نمونه‌های آن در استان می‌توان به عدم حمایت از دامداران استان برای صادرات گوشت به عراق اشاره کرد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان تصریح کرد: دامداران در سطح استان نفس‌های آخر را می‌کشند و اگر مسئولان ما را حمایت نکنند این صنعت برای همیشه تعطیل می‌شود و صاحبان این صنعت به جمع بیکاران افزوده می‌شوند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com