وضعیت دامپروری کشور در سند ششم توسعه بررسی شد

وضعیت دامپروری کشور در سند ششم توسعه بررسی شد
در جلسه هم اندیشی مدیران حوزه علوم دامی کشور، وضعیت دامپروری کشور در سند ششم توسعه بررسی شد.
میزگرد هم اندیشی کارشناسان بخش های اجرایی، تحقیقاتی و مدیریتی حوزه علوم دامی عصر دوشنبه با محوریت بررسی وضعیت دامپروری کشور در برنامه ششم توسعه در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد.
در این نشست مسئولان مربوطه انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص برنامه ششم توسعه ارائه کردند.
سعید اسماعیل خانیان معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اینکه آینده ۵ ساله دام کشور در برنامه ششم توسعه رقم می خورد، اظهار کرد: برنامه های پیشین باید مطالعه شود و اگر مطلبی از قلم افتاده باید به برنامه ششم توسعه الحاق شود تا با ارائه به دولت و مجلس تصمیمات مطلوبی در حوزه علوم دامی کشور اتخاذ شود.
وی در ادامه تضمین آینده دامپروری در کشور را با اهمیت خواند و گفت: در این خصوص باید مراتع، جنگل ها، منابع آبی و همه مسائلی که مربوط به حوزه دام کشور است مورد ارزیابی و بررسی های دقیق و همه جانبه قرار گیرد.
ایران رتبه ۲۲ تولید شیر جهان را دارد
فرهاد میرزایی کارشناس مدیریت پرورش دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ادامه به رتبه جهانی ایران در تولید شیر اشاره کرد و گفت: ایران در تولید شیر در جهان رتبه ۲۲ را داراست و همچنین رتبه سوم منطقه نیز از آن ایران است.
وی در ادامه رتبه جهانی ایران در تولید گوشت را ۳۱ معرفی کرد و گفت: در زمینه تولید گوشت طیور در جهان رتبه ۷ را داریم و در منطقه رتبه یک تولید طیور از آن کشور است.
میرزایی گفت: به نظرمی رسد در برنامه ششم توسعه موضوع خشکسالی و کمبود منابع آبی باید مورد ارزیابی ویژه ای قرار گیرد چرا که در این دو پدیده با تولید محصولات دامی در کشور رابطه ای مستقیم دارد.
مهندس محقق یکی از کارشناسان حوزه علوم دامی که در این نشست به صورت مجازی و از طریق نرم افزارهای اینترنتی شرکت می کرد با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه بر اساس احتمالات در حال تدوین است، گفت: در برنامه ششم توسعه، بر سه محور اقتصاد مقاومتی، همکاری در عرصه علم و فناوری و همچنین مقاوم سازی فرهنگی تاکید شده است.
وی با اشاره به اینکه در ارائه آمار و اطلاعات مشکل وجود دارد گفت: اطلاعات و آمار ارائه شده باید با واقعیت تطابق داشته باشد در حال حاضر آمارهای ارائه شده در حوزه علوم دامی با واقعیت همخوانی ندارد.
چالش های پیش روی برنامه ششم توسعه مورد بازنگری قرار گیرد
محقق به لزوم بهبود ساختار تولید که در برنامه ششم توسعه آمده است اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه، به اختصار به بحث مدیریت پرداخته شده است و پس از پشت سر گذاشتن برنامه پنجم توسعه هنوز در ارائه اطلاعات و آمار مشکل وجود دارد.
محقق در پایان سخنان خود، تحقق توسعه را منوط به وجود زیرساخت ها دانست و گفت: با کمبود منابع آبی مواجه هستیم یکپارچه سازی اراضی کشاورزی با مشکل مواجه است به همین منظور مشکلات باید در تعاونی ها بررسی و حل شود ایجاد تعاونی های بیشتر نیز در این زمینه راهگشاست.
در ادامه این نشست هم اندیشی، تورج صارمی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برنامه های پیشین توسعه مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند گفت: برنامه ششم توسعه نیز در بخش های تخصصی و توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه باید چالش های پیش روی برنامه ششم توسعه مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: در بحث آمار چالش های زیادی وجود دارد برخی از استان ها معتقدند که آمار ارائه شده از ظرفیت های تولیدی آنها کمتر است.
همچنین، صارمی به آمار ارائه شده برنامه ششم توسعه در خصوص تولید تخم مرغ، عسل و گوشت طیور اشاره کرد و گفت: با یک رشد منطقی مواجه هستیم و آماری که ارائه شده است منطقی است و با واقعیت هم خوانی دارد.
کشور با تغییرات اقلیمی مواجه است
وی اجرایی شدن تکالیف قانونی در برنامه ششم توسعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: نقش تَشکل ها در ایجاد ظرفیت های تولیدی از اهمیت زیادی برخوردار است
در ادامه محمد زمانیان معاونت پشتیبانی و تحقیقات فنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: این موسسه مجری تحقیقات تولید علوفه در کشور است.
وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه میزان تولید شیر در کشور مشخص شده است، افزود: در این برنامه آمار و ارقامی برای تولید شیر، گوشت قرمز و طیور و غیره ارائه شده است ولی واقعیتی که باید بدان پرداخت این است که کشور با تغییرات اقلیمی مواجه است برای رسیدن به آمارهای ارائه شده در برنامه باید واقع نگر بود.
معاونت پشتیبانی و تحقیقات فنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به اینکه تهیه علوفه آب زیادی را می طلبد، گفت: همانطور که دیگر همکاران اشاره کردند باید به کمبود منابع آبی توجه ویژه ای شود برای تهیه علوفه به آب نیاز است و تا علوفه نباشد نمی توانیم به آمار و ارقام ارائه شده در برنامه دست پیدا کنیم.
سید محمد هاشمی یکی از محققان مرکز تحقیقات علوم دامی از استان قم که در این نشست به صورت مجازی و از طریق نرم افزارهای اینترنتی شرکت می کرد با اشاره به اینکه تعیین وضع موجود در تحقق توسعه از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: وجود آمار قابل اتکا با اهمیت است به همین منظور وجود بانک جامع اطلاعات کشاورزی احساس می شود.
وی گفت: تولیدکنندگان باید در یک فضای سالم به رقابت بپردازند تا شاخص های که در برنامه ششم توسعه تعریف شده است محقق شود و در این خصوص بخش دولتی باید تسهیل کننده باشد.
۹۲ درصد منابع آبی توسط حوزه کشاورزی بلعیده می شود
هاشمی با اشاره به اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه نیاز است تا کلان تر و کلیدی تر نگاه کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر ۹۲ درصد از منابع آبی توسط حوزه کشاورزی بلعیده می شود و با توجه به اینکه در کشور با بحران کم آبی مواجه هستیم باید به این پدیده توجه خاص و ویژه ای شود چرا که تولید و صادرات در حوزه کشاورزی و علوم دامی در گرو برخورداری از منابع آبی است.
اسماعیلی راد یکی از محققان پیشکسوت حوزه علوم دامی در این نشست هم اندیشی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار قرار گیرد برای رسیدن به این مهم باید درون نگر باشیم.
اسماعیلی راد ادامه داد: در برنامه ششم توسعه باید به «گله داری» در کشور توجه ویژه ای شود چرا که تولید شیر و گوشت قرمز در گرو توجه به وضعیت گله داری در کشور است.
در ادامه مهناز صالحی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تدوین سند برنامه ششم توسعه را نیازمند حضور و اظهار نظر متخصصان در همه زمینه به ویژه کشاورزی دانست و گفت: همکاری و تعامل دستگاه های مختلف برای تدوین این سند از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در این برنامه به عشایر اشاره ای نشده است، گفت: عشایر سهم بزرگی در تولیدات محصولات کشاورزی دارند و این در حالی است که در برنامه ششم توسعه به این مورد پرداخته نشده است.
صالحی با اشاره به اینکه در کشور ۶ و نیم میلیون فرشباف وجود دارد، گفت: هر سال ۸۸ تا ۱۱۰ میلیون دلار واردات پشم داریم و این در حالی است که پشم گوسفندان در کشور چیده نمی شود و این ظرفیتی است که می تواند مورد توجه قرارگیرد.
وی در پایان یادآور شد: در برنامه ششم توسعه به چرم و پوست و همچنین صادارت اشاره ای نشده است.
در ادامه این نشست دیگر مسئولان نقطه نظرات خود را ارائه کردند و با همتایان خود به بحث و گفتگو نشستند. در پایان مقرر شد جلسات و کارگروه های بیشتری برای بررسی سند ششم توسعه در حوزه علوم دامی برگزار شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com