وزارت صمت یا از قیمت‌ها مطلع نیست یا حقایق را کتمان می‌کند

وزارت صمت یا از قیمت‌ها مطلع نیست یا حقایق را کتمان می‌کند
دیروز وزارت صمت اعلان کرد که افزایش قیمت مرغ همزمان با شب عید و ماه مبارک رمضان به صلاح نیست، چرا که نهاده های دامی افزایش قیمت نداشته‌اند. این اظهار نظر در حالی است که مرغداران معتقدند در ماه‌های اخیر نهاده‌های تولید مرغ از ۵ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.
 ستاد تنظیم بازار در تیرماه سالجاری نرخ مصوب خرید مرغ زنده از مرغداران را هشت هزار و 550 تومان اعلام کرد. این نرخ از همان ابتدا مورد انتقاد مرغداران و وزارت جهادکشاورزی بود چرا که قیمت مصوب را متناسب با هزینه تمام شده تولید نمی‌دانستند.
حال پس از گذشت 6 ماه از اعلام آخرین نرخ مصوب مرغ، روز گذشته عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی روسای سازمان‌های صمت استان‌ها که با حضور وزیر صمت برگزار شد، با تاکید بر اینکه در مورد افزایش قیمت مرغ ما ورود نکرده‌ایم، بیان کرد: در حال حاضر افزایش قیمت مرغ همزمان با شب عید و ماه مبارک رمضان به صلاح نیست، چرا که نهاده‌های دامی افزایش قیمت نداشته‌اند.
این اظهارات درحالی است که به اعتقاد مرغداران از زمان تعیین آخرین نرخ مصوب مرغ تا امروز قیمت نهاده‌های تولید 5 تا 200 درصد افزایش یافته است.
حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، درباره میزان افزایش قیمت مهترین مولفه‌های موثر در قیمت تمام شده تولید مرغ، اظهار کرد: به نظر می‌رسد وزارت صمت یا از قیمت های بازار مطلع نیست یا حقایق بازار را کتمان می‌کند چرا که از زمان تعیین آخرین نرخ مصوب مرغ تا امروز شاهد افزایش قیمت نهاده‌های تولید بوده ایم .
وی افزود: قیمت واکسن، دارو، جوجه، حمل و دان افزایش داشته است و اینکه عنوان می‌شود قیمت‌ها ازتاریخ مصوبه تغییری نداشته است صحیح نیست و لازم است تاثیر افزایش قیمت مولفه‌ها بر قیمت مرغ در اولین جلسه کارگروه تنظیم بازار مطرح و لحاظ شود.
وی بیشترین افزایش قیمت را مربوط به نهاده ‌اساسی تولید مرغ یعنی جوجه یک‌روزه دانست و گفت: نرخ مصوب جوجه یکروزه 2 هزار و 450 تومان است اما امروز با نرخ 4 هزار و 700 تومان مرغداران فروخته می‌شود.
به گفته اسدالله نژاد؛ به رغم اینکه مرغداران به وزارت صمت آدرس دقیق عوامل گرانی‌ها را مکتوب داده‌اند، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر اینکه در همان زمان نیز ما نرخ مصوب را غیر کارشناسی می‌دانستیم، اظهار کرد: در آن زمان برآورد تشکل‌ها از قیمت خرید مرغ زنده از مرغداران 9 هزا ر و 500 تومان و وزارت جهاد کشاورزی 8 هزار و 950 تومان بود، اما وزرات صمت نرخ 8 هزار و 550 تومان را برای مرغ زنده و 12 هزار و 900 تومان را برای مرغ گرم مصوب و ابلاغ کرد.
اسدالله نژاد از ارسال نامه اعتراضی به وزارت صمت و درخواست برای تشکیل جلسه کارگروه تنظیم بازار برای تعیین نرخ واقعی مرغ و برخورد جدی با گرانی جوجه خبر داد.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: اگر قیمت مولفه‌ها افزایش پیدا کند نمی‌توان انتظار داشت قیمت تولید افزایش پیدا نکند.
اسدالله نژاد اضافه کرد: نمی‌توان با دید مصلحتی تولید را به چالش کشید، اگر وزارت صمت به فکر بازار مصرف و جیب مردم است با پایش و رصد دقیق بازار با سودجوها برخورد کند تا قیمت تمام شده کاهش یافته و به تبع آن کالا نیز با قیمت پایین تر عرضه شود .
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com