وجود 25 هزار تن مازاد تولید مرغ

وجود 25 هزار تن مازاد تولید مرغ
رئیس هیئت مدیره پرورش‌دهندگان مرغ کشور با بیان اینکه قیمت مرغ باید برای تولیدکننده توجیه اقتصادی داشته باشد، گفت: در حالی که ماهانه 25 الی 30 هزار تن مرغ مازاد درکشور وجود دارد اما واردات نیز انجام می‌شود.
محمد یوسفی با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر قیمت مرغ برای مصرف‌کننده بسیار مناسب است اما برای تولیدکننده سودی ندارد.
رئیس هیئت مدیره پرورش دهندگان مرغ کشور افزود: تولید پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت برای تولیدکننده توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی ادامه داد:‌در صورتی که قیمت برای تولیدکننده مرتب در حال نوسان و یا با حداقل سود اقتصادی باشد،حجم تولید و عرضه در بازار کاهش قابل توجهی خواهد داشت و قیمت برای مصرف‌کننده نیز از ثبات خارج می‌شود.
به گفته یوسفی مرغداران به دلیل قیمت پایین انگیزه‌ای برای جوجه ریزی ندارند.
یوسفی گفت: تعیین نرخ مناسب به نحوی که هم سود منصفانه برای تولیدکننده داشته باشد و هم مصرف‌کننده متضرر نشود بهترین شرایط تولید پایدار و ثبات قیمت بازار است.
وی گفت: در حال حاضر متوسط قیمت مرغ برای مصرف‌کننده 4800 تومان است در حالی که اگر این قیمت به 5300 الی 5400 تومان برسد، تولیدکننده از سود منطقی برخوردار خواهد بود.
رئیس هیئت مدیره پرورش دهندگان مرغ کشور افزود: اگرچه طی چند ماه گذشته نرخ  خوراک دام کاهش یافته اما هزینه‌های بسته‌بندی،‌ انجماد و قیمت دارو و واکسن افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.
یوسفی گفت: بهترین راهکار این است که مسئولان تنظیم بازار هر دو ماه یکبار براساس قیمت‌های نهاده‌ها و قیمت تمام شده تولید نرخ بازار را تعیین کنند.
واردات مرغ به رغم مازاد تولید
یوسفی همچنین گفت: ماهانه 25 تا 30 هزار تن مازاد تولید مرغ در کشور وجود دارد که علاوه بر ذخیره‌سازی برنامه صادراتی نیز پیش‌بینی شود.
وی در پاسخ به اینکه با چنین وضعیت تولیدی چرا واردات مرغ وجود دارد؟ گفت: ثبت سفارش‌هایی است که از قبل انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد اگرچه آهنگ آن کندتر شده است.
چند ماه پیش وزارت صنعت از ثبت سفارش 150 هزار تن مرغ خبر داده بود، تناسب نداشتن میزان واردات با تولید و نیاز کشور همواره مشکل عمده تولیدکنندگان طی چند سال اخیر بوده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com