واکنش رئیس سازمان دامپزشکی به افزایش تلفات در مرغداری‌ها

واکنش رئیس سازمان دامپزشکی به افزایش تلفات در مرغداری‌ها
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه اپیدمی بیماری طیور در کشور نداشته‌ایم، افزود: تلفات گزارش شده توسط کانون انجمن صنفی مرغداران کشور احتمالا انفرادی و به دلیل مشکلات مدیریتی در برخی از مرغداری‌ها است.
علی‌رضا رفیعی پور گفت: سامانه پایش و مراقبت از بیماری‌ها (GIS) سازمان دامپزشکی کشور به صورت ساعتی، روزانه و یکپارچه بیماری‌های دام، طیور و آبزیان در کشور را رصد می‌کند.
وی ادامه داد: سامانه (GIS) ابـزاری قدرتمنـد بـرای جمـع آوری، ذخیـره سـازی، تبدیـل و نمایـش داده‌هـای مکانی و زمانی اسـت و بـا کمـک این سامانه مدیریـت و کنتـرل بیماری‌هـای دامـی، طیور و آبزیان سـاده‌تـر شده است.
رفیعی پور با یادآوری اینکه این سـامانه در ممانعـت از بیوتروریسـم و بیماری‌هـای مشترک نیز قابـل اسـتفاده است، افزود: بـا اسـتفاده از ایـن سـامانه بـه راحتـی و در کوتـاه‌تریـن زمـان امـکان پایـش، شناسـایی و رهگیـری دام‌هـای خطرنـاک و تعییـن مسـیر عبـوری آنهـا وجـود دارد.
به گفته وی؛ بـه طـور کلـی پارامترهـای اصلـی اپیدمیولـوژی هـر بیمـاری (عامـل، میزبـان و جمعیـت) که تعییـن کننـده بـروز، توزیـع و تاثیـرات نامطلـوب اجتماعـی و اقتصـادی بیماری‌ها در این سامانه قابل رصد اسـت.
رفیعی پور معتقد است؛ بر اساس اطلاعات سامانه (GIS) تلفاتی که اتفاق افتاده، ناشی از اپیدمی بیماری نیست و انفرادی و مربوط به مشکلات مدیریتی در برخی از مرغداری‌ها است.
وی با اشاره به کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال‌جاری، اظهار کرد: یکی از احتمالات مطرح شده برای تلفات، بیماری فوق حاد پرندگان است اما اجرای برنامه کنترلی این بیماری در سال‌جاری موجب شده نسب به سال گذشته تعداد کانون‌های بیماری فوق حاد پرندگان کاهش چشمگیری داشته باشد.
رفیعی پور یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی مطرح شده برای افزایش تلفات را بیماری نیوکاسل عنوان کرد و گفت: برای مقابله و کنترل این بیماری نیز در سال‌جاری 45 میلیون پرنده بومی را واکسیناسیون کرده‌ایم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد که در صورت مشاهد هر نوع اپیدمی بیماری در دام، طیور و آبزیان موضوع به سرعت به رسانه‌ها اطلاع داده خواهد شد.

 روز گذشته نبز حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، ازگزارش‌های ارسالی به انجمن حاکی از افزایش آمار تلفات در مرغداری‌ها خبر داد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com