اولین واکسن دامپزشکی با فناوری نوترکیب ساخت ایران؛
واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان «نوا فلو پاد ۵۰۳» وارد بازار شد

واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان «نوا فلو پاد ۵۰۳» وارد بازار شد
با دستیابی به فناوری ژنتیک معکوس در ساخت بذر، اولین واکسن نوترکیب دامپزشکی ساخت ایران جهت پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی با نام نوا فلو پاد ۵۰۳ وارد بازار شد.

دکتر عباس جمالی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان نوا واکسن راد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص واکسن نوترکیب نوا فلو پاد ۵۰۳ که با حضور دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و دکتر آقامیری رییس سازمان دامپزشکی کل کشور در دهه مبارک فجر رونمایی شده، اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و سوش های وحشی آن، امکان سرایت به انسان را دارند و علاوه بر آن با از بین بردن پرندگان صنعتی خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد و صنعت مرغداری وارد می کنند.

وی تاکید کرد: از این رو ضرورت دارد بر اساس دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان بهداشت جهانی واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با فناوری نوترکیب در ساخت بذر که به فناوری پیشرفته ژنتیک معکوس مشهور است تولید شود تا از بروز ۳ خطر بزرگ برای پرندگان، انسان و محیط زیست جلوگیری شود.

جمالی با تاکید بر اینکه درصدد برآمدیم دانش فنی ساخت واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را به دست آوریم، خاطر نشان کرد: در ساخت این واکسن از فناوری جدید در حوزه زیست فناوری به نام ژنتیک معکوس بهره بردیم که این واکسن علاوه بر بی خطری در تولید می تواند از انتقال آنفلوآنزای پرندگان متناسب با سویه های منطقه به طیور صنعتی جلوگیری کند.

به گفته محقق انستیتوپاستور ایران، فناوری ساخت انواع واکسن های دام و طیور از دهه ۶۰ میلادی شکل گرفته و تاکنون هم بر این اساس به تولید رسیده؛ اما فناوری نوترکیب و استفاده از زیست فناوری در ساخت واکسن از سال ۲۰۰۵ به بعد وارد واکسن سازی شده و از سال ۲۰۱۰ در حوزه دام و طیور پروتکل آن در سازمان بهداشت جهانی دام مدون شده است.

وی ادامه داد: به نوعی می توان گفت یک جهش ۵۰ ساله در صنعت واکسن سازی دام و طیور کشور اتفاق افتاده و اولین واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با پلتفرم نوترکیب به تولید رسیده است.

جمالی عنوان کرد: بذر این واکسن به صورت نوترکیب توسط خودمان ساخته شده و برای پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان که امکان سرایت به انسان هم دارد منطبق با ویروس در گردش ایران طراحی و به تولید رسیده است.

وی در خصوص اخرین خسارت انفلوآنزای پرندگان به کشور گفت: اخرین موردی که در این خصوص اتفاق افتاده در سال ۹۶ - ۹۷ بود که ویروس آنفلوآنزا، ۷هزار میلیارد تومان به صنعت طیور خسارت زد و ۲۷ میلیون قطعه مرغ تخم گذار که تقریبا نصف کل مرغ های تخم گذار کشور بود را از بین برد.

جمالی با بیان اینکه در همین راستا از سال ۹۷ کشور وارد سیاست واکسیناسیون و حفاظت از مرغ های تخم گذار و مادر در ایران شد، افزود: کشور ما سالیانه نزدیک به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن انفلوآنزای پرندگان نیاز دارد که در این شرکت می توانیم این نیاز را برطرف کنیم و از واردات آن جلوگیری کنیم.

فناور این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه تا کنون این واکسن از امریکا، المان، فرانسه، روسیه و چین وارد کشور می شده، گفت: تامین این واکسن می توان به میزان ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کند.

وی با اشاره به ظرفیت تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: ظرفیت خط تولید این واکسن به صورت سالیانه برابر با ۲۰۰ میلیون دوز است که می توانیم کل نیاز کشور را پوشش بدهیم.

وی تاکید کرد: این واکسن برای مرغ های تخم گذار، مادر و بوقلمون ها استفاده می شود.

جمالی با بیان اینکه تمام مجوزها و پروانه های تولید این واکسن را دریافت کرده ایم، گفت: از بعد از اخذ مجوز تاکنون، ۲۵ میلیون دوز واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ساخته شده و ۱۷ میلیون دوزواکسن جهت استفاده در مرغداری های توزیع و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: این واکسن بر اساس آخرین سویه های درگردش منطقه طراحی شده از این رو میتوانیم آنرا به بازار منطقه وارد کنیم.

وی ادامه داد: ارتباط دانشگاه و صنعت باعث تولید این محصول شد و طی قرارداد هایی که با معاونت پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منعقد کردیم مطالعات کاربردی متعددی برای این واکسن انجام رسید.

وی افزود: این واکسن در مرکز رشد زیست فناوری بهنود فارمد البرز به سرانجام رسیده و از سوی ستاد توسعه زیست فناوری و شتاب دهنده پرسیس ژن در ساخت بذر مورد حمایت قرار گرفته است و برای ورود به تولید صنعتی از سوی مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست جمهوری از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت شدیم. همچنین کمیسیون کشاورزی مجلس به ویژه جناب آقای دکتر عسکری رییس محترم کمیسیون در مراحل مختلف از راه اندازی این خط تولید حمایت به عمل آوردند و قطعا ساخت این محصول راهگشای ورود فناوری های نوین واکسن سازی به حوزه دامپزشکی می شود که با کاهش هزینه و افزایش کیفیت محصول نهایی فعالان این صنعت و مرغداران و دامداران از آن بهره مند خواهند گردید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com