واردات دام با وزن پایین، به ازای خروج دام پرواری

واردات دام با وزن پایین، به ازای خروج دام پرواری
در حال حاضر وزن دام‌های کوچک پرواری به حدی رسیده که دیگر بازارهای داخلی متقاضی آن نیستند و باید به طریقی آن را به کشورهای دیگر فروخت.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، گفت: به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده شد که با خروج دام کوچک با وزن بالا به ازای واردات دام کم‌وزن، موافقت کند.
منصور پوریان در توضیح این مطلب افزود: متقاضیان داخلی معمولا دام سبک وزن می‌خواهد و کسی طالب دام‌های با وزن بالا نیست. بنابراین باید مطابق خواست بازار عرضه عمل کرد.

وی، با اشاره به اینکه چنین موضوعی در ارتباط با دام‌های کوچک به ویژه گوسفند صدق می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر به دلایل مختلفی مانند نگهداری بیش از حد گوسفند پرواری در فضای دامداری، وزن این دام‌ها به ۵۵ تا ۶۰ کیلوگرم به ازای هر واحد می‌رسد. در حالی که بازار داخلی دام‌هایی را تقاضا می‌کند که وزن آنها حداکثر ۳۸ کیلوگرم باشد.

به گفته پوریان، به همین دلیل بیشتر توزیع کنندگان عمده گوشت، پذیرای گوسفند نر و ماده‌ای هستند که وزنی پایین داشته باشد. حتی تولیدکنندگان دام، حاضرند لاشه دام‌های پرواری را به قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش برسانند، اما کمتر خریداری برای آن وجود دارد. این اتفاق درست در زمانی افتاده که به مناسبت عید قربان، تقاضا برای دام تا هفته‌های آینده افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

وی معتقد است، می‌توان با وارد کردن بره‌های نری که حداکثر ۳۸ کیلوگرم وزن دارند، این بازار را به خوبی تنظیم کرد. البته به شرطی که اجازه خروج دام‌های با وزن بالا به همان مقدار داده شود؛ همان دام‌هایی که باید در دو یا سه ماه گذشته به بازار عرضه می‌شد.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، با بیان اینکه تا چند سال گذشته، دامداران تحت سلطه قصابان بودند و تقریبا در بازار اختیاری از خود نداشتند، گفت: این موضوع امروز در حال تغییر است و دامدار، کم‌کم به قدرتی رسیده که خودش می‌تواند دام را کشتار و به بازار عرضه کند. در عین حال، توانایی واردات لاشه از کشورهای خارجی را هم بر عهده می‌گیرد.

پوریان برای اثبات این موضوع بیان کرد: همین که در بازار نابسامان گوشت، طی چند ماه گذشته اجازه واردات لاشه به بخش خصوصی داده شد و دولت تنها نظارت بر این امر را دنبال می‌کرد، نشان از توانایی بخش خصوصی دارد و باید گفت که این بخش توانایی تنظیم، تامین و توزیع گوشت قرمز را خواهد داشت.
وی در پایان اظهار کرد: اکنون شبکه‌های توزیع گوشت، به غیر از تهران در استان‌های دیگری مانند بیرجند، مشهد و یزد نیز توسعه یافته و برنامه آن برای تمام کشور قابل اجراست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com