هیجان خرید یا کمبود نهاده واقعی

هیجان خرید یا کمبود نهاده واقعی
مدتی است دامداران خراسان جنوبی به دنبال خشکسالی و کاهش شدید نزولات آسمانی برای تأمین نهاده های دام هایشان با مشکلاتی مواجه شده اند که این مشکلات در صف های طولانی خرید نهاده ملموس است، اما برخی مسئولان آن را هیجان خرید می نامند.
از یک سو سایه سنگین کرونا بر اقتصاد و از سوی دیگر هم کمبود نهاده های دامی و افزایش بی سرو سامان خوراک دام، هزینه نگهداری دام را برای کشاورزان افزایش داده است.
دامداران این روزها در باتلاقی از گرانی و مشکلات دیگر اقتصادی و معیشتی گرفتار شده اند، چراکه در شرایط فعلی نهاده هایی که با ارز دولتی به دست این قشر زحمتکش می رسد بسیار اندک و کفاف دام ها را نمی دهد. هزینه بالای تولید و کمبود نهاده های دامی سبب شده تا دامداران به اجبار دست به فروش دام هایشان با قیمت های ناچیز بزنند.
موضوع کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، عدم‌ تناسب قیمت نهاده با قیمت گوشت و شیر، زمینه اعتراض و گلایه مردم و دامداران شهرستان خوسف را فراهم کرده است، هم اکنون صف مشکلات دامداران به شهرستان خوسف رسیده و آنها در شرایط نا به سامان بیماری کرونا صف به صف و گروه به گروه منتظر دریافت نهاده برای تغذیه دام هایشان هستند.

بصیرانی مقدم، پیرمردی با دستان لرزان در صف دریافت کنسانتره می گوید: خیلی کمبود است، به دلیل خشکسالی آمده ام برای گوسفندانم نهاده بخرم اما نهاده ای نیست.
محمودی که به گفته خودش از ساعت 6 صبح در صف تحویل کنسانتره هست، به خبرنگار ما می گوید: از جلگه ماژان 70 کیلومتر را طی کرده ام تا برای دریافت نهاده به خوسف برسم، اما با صف های طولانی مواجه شده ام فکر نمی کنم نهاده ای به من برسد.

دامداران حتی قیمت شیر را نمی دانند/ مجبوریم نهاده بخریم!
دهقانی هم دامداری است که در صف دریافت نهاده است بیان می کند: شیر را تحویل ایستگاه های شیر می دهیم اما تاکنون پولی بابت شیر دریافت نکرده ایم و مجبوریم در مقابل تحویل شیر، کنسانتره بگیریم. حتی قیمت هر کیلو شیر را به ما نمی گویند چون فیشی به ما نمی دهند!
وی عنوان می کند: هیچ کس راضی نیست و ما مجبوریم که شیر دام را برای تحویل نهاده دامی تحویل شرکت تعاونی دهیم اینجا مثل جایی است که کسی در چاه افتاده و به او گفتند صبر داری تا طنابی برای بیرون آوردنت بیاوریم؟

کیمیا رشد صنعت البرز

تمام دامداران در رنج کمبود نهاده
محسن زاده، یکی از کارکنان با بیان اینکه تمام دامداران برای تأمین نهاده های دامی در رنج به سر می برند، می افزاید: سهمیه 3.5 کیلوگرم نهاده در روز برای هر دام، سهمیه ای است که جهاد کشاورزی تعیین کرده؛ این در صورتی است که هر گاو در روز به 13 تا 14 کیلوگرم آذوقه نیاز دارد؛ این مقدار فقط برای زنده ماندن دام در نظر گرفته شده است.

سال گذشته دامداران برای تأمین نهاده دام هیچ مشکلی نداشتند اما هم اکنون برای دامی که در سامانه هویت ثبت باشد سه و نیم کیلوگرم نهاده پرداخت می شود که کفاف دامداران را نمی دهد، یک روز سبوس و یک روز جو نیست این موارد مشکلاتی را برای دامداران به وجود آورده و سبب ایجاد بازار سیاه می شود، این مطلب را محسن زاده می گوید و ادامه می دهد: 55 درصد نهاده ارز 4 هزار و 200 تومانی مشخص نیست، کجا می رود؟ و 45 درصد دیگر آن توزیع می شود، برای توزیع این 45 درصد هم هماهنگی وجود ندارد، خشکسالی هم به مشکلات دامداران افزوده شده است.
وی با بیان اینکه حداقل قیمت هر کیلوگرم نهاده دام سه هزار تومان است، عنوان می کند: متاسفانه کرایه حمل نهاده ای همانند «کاه» گران شده به نحوی که برای راننده هم نمی صرفد؛ دو سال پیش از کرمانشاه با یک میلیون تومان کرایه، کاه می آوردند، اما هم اکنون راننده ها می گویند با کرایه 10 میلیون تومانی هم نمی صرفد کاه حمل کنند.


این کارمند در جواب سوال مردم که چرا شرکت به جای پرداخت پول شیر دامداران، فقط به آنها نهاده می دهد، بیان می کند: مردم ترجیح می دهند به جای دریافت پول شیر، نهاده دام بخرند اگر دامداران برای دریافت پول مراجعه داشته باشند، پول شیر دامدار واریز می شود.

کوتاهی از طرف شرکت بیمه است
وی با بیان اینکه برای حل مشکلات دامداران و برداشتن صف ها؛ سهیمه نهاده ها باید دو برابر شود، می گوید: البته کوتاهی از طرف شرکت بیمه هم هست چراکه پولی از دامدار می گیرند اما مشخصات دام دامدار را به سامانه اصلی هویت دام ارسال نمی کنند، در صورتی که باید این اقدام توسط شرکت بیمه انجام شود، همچنین سامانه هویت بیمه همیشه هم قطع است.

هم دامدار و هم عاملین توزیع نهاده معترض و خسته اند
مهدی قاسمی مدیرعامل شرکت پیام دام خوسف هم به خبرنگار شبستان می گوید: واقعا خسته شده ایم؛ سهمیه ای که به شهرستان می دهند کفاف دام ها را نمی دهد، سهمیه اختصاصی را باید طبق دستورالعمل توزیع کنیم و جهاد کشاورزی باید پیگیر افزایش سهمیه باشد.

همه دامداران مشکل دارند و سه و نیم کیلو نهاده کفاف دام دامداران را نمی دهد؛ کشاورزان درست می گویند و حق دارند؛ اما اینجا هم نهاده ای برای تحویل به دامدار نیست؛ این مطلب را مدیرعامل شرکت پیام دام خوسف می گوید و ادامه می دهد: متاسفانه نهاده های اختصاصی به موقع هم تحویل شرکت داده نمی شود که به مشکلات افزوده شده است.
قاسمی تصریح می کند: شرکت به موازات پول شیری که از کارخانه ها می گیرد به مردم پول و یا نهاده دام می دهد؛ پیش از این 6 ماه کارخانه ها پول شیر دامداران را تحویل شرکت نداده بودند و مردم با مشکل مواجه شده بودند، اما هم اکنون تنها یک ماه پول شیر دامداران به تعویق افتاده است؛ معامله در شرکت بیشتر به صورت پایا پای هست و مردم در قبال تحول شیر؛ نهاده دریافت می کنند و در آخر ماه اگر طلبکار باشند، پول دریافت می کنند.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا-معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی نیز در کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز خراسان‌ جنوبی اظهار کرده است تأمین و توزیع نهاده های دامی با جهاد کشاورزی است و شایسته نیست به واسطه عدم نظارت پرونده‌هایی در دادگستری داشته باشیم که کسی نهاده را بگیرد که به هیچ وجه فعالیتی در حوزه طیور و دامپروری نداشته و نهاده را در بازار آزاد فروخته است.

افزایش ۱۷۵ درصدی توزیع نهاده های دام در خراسان جنوبی
غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم پیش از این در گفتگو با رسانه های گروهی با بیان اینکه تخصیص و توزیع نهاده‌های دام و طیور امسال ۱۷۵ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است، افزود: سال گذشته 51 هزار تن نهاده و امسال 91 هزار تن انواع نهاده توزیع شده، همچنین توزیع سهمیه نهاده‌ های دامی یارانه‌دار توسط تشکل‌های دام و طیور و بر اساس معیار‌هایی همچون شاخص جمعیتی در سامانه هویتی دام انجام می ‌شود.
وی همچنین اختلاف قیمت بین نهاده‌های دامی آزاد و یارانه ‌دار را دلیل اقبال دامداران برای خرید نهاده در خراسان جنوبی عنوان می کند.

درخواست پنج هزار تن سهمیه ویژه جو برای خراسان جنوبی
مجید نصیرایی، نماینده مردم طبس، بشرویه، فردوس و سرایان در مجلس هم با بیان اینکه خراسان جنوبی بیش از دو میلیون و 300 هزار واحد دامی دارد، می افزاید: از این تعداد حدود یک میلیون و 700 هزار واحد به صورت دام سبک چرای مرتعی هستند که در اسفندماه سال گذشته با چرای مرتعی تغذیه می شدند.
حجت الاسلام نصیرایی در ادامه می گوید: متاسفانه در سال جاری با کاهش شدید نزولات آسمانی، فقر مراتع و نیز فصل زاد و ولد دام ها موجب شده است که دامداران به اجبار نسبت به تغذیه دستی دام های بالغ، بره و بزغاله اقدام کنند که این امر سبب افزایش دو برابری تقاضای سهمیه نهاده های یارانه دار نسبت به محدوده زمانی سال قبل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهمیه در نظر گرفته شده برای هر دام سبک معادل 100 گرم جو در روز است که جوابگوی نیاز تغذیه دام ها نبوده و استمرار این وضعیت تبعات اجتماعی و امنیتی در این نقاط مرزی به دنبال خواهد داشت، تصریح می کند: تخصیص سهمیه مازاد حداقل به میزان پنج هزار تن نهاده خام جو برای گذر از شرایط موجود را داریم.
گفتنی است درخواست تأمین پنج هزار تن سهمیه ویژه جو برای دامداران خراسان جنوبی درخواستی است که نماینده مردم طبس، بشرویه، فردوس و سرایان در مجلس طی نامه ای از وزارت جهاد کشاورزی خواستار شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com