نکاتی درباره تهویه طیور

نکاتی درباره تهویه طیور
مدیریت تهویه عرضی
پاییز زمستان فصول تهویه عرضی اند.در بسیاری از مناطق جنوب شرقی، دما هنگام روز به بیش از 80sو در هنگام غروب اغلب به 50s میرسد. به خاطر این نوسان 30تا 40 درجه، پرورش دهنده مرغ و سرپرست گله باید زمانهای مختلف از این فصول را جهت مدیریت سیستم تهویه سالن مرغداری در نظر بگیرد. اگرچه روزها و شبهای مشابه این فصول در دیگر فصول سال، بخصوص در زمستان و بیشتردرمناطق شمالی نیز وجود دارد.
تا حد زیاد دمای بیرون سالن بر وضعیت درون سالن ونیز تهویه سالن تاثیر میگذارد.زمانی که دمای بیرون متغیر است بمنظور ثابت نگه داشتن دمای درون سالن و تنظیم بهترین درجه متناسب با رشد پرنده، مراقبت بیشتر اوپراتور در آن زمان را میطلبد.اغلب باید تنظیمات هوای گرم در طول روز نسبت به مد هوای سرد در هنگام شب تغییر کند. وسپس دوباره در صبح بعدی به وضعیت هوای گرم برگردد.مشکلات مرغداران در تشخیص زمانها است، وقتی که به تغییرات سیستم نیازمندیم بایدتنظیمات تغییر کند و بطور یکنواخت تهویه عرضی کار کند.

توجه ویژه:
اوپراتور باید زمانی که نیاز به تغییر در راهندازی تهویه است هوشیار باشد. و تهویه عرضی باید طور یکنواخت کنترل گردد و بطور یکنواخت تهویه عرضی دهد.
هدف ما از تهویه اینست که دمای درون سالن در سطوح مناسب پرنده در تمام مراحل رشد پرنده حفظ شود.نمودار زیر دمای روزانه ای که منجربه بهبود ضریب تبدیل غذایی و افزایش وزن میگردد متناسب با پیشرفت پرورش نمایش می دهد.



دما برای پرنده های جوانتر حیاتی تر است. اما تهویه باید در تمام طول دوره پرورش مدیریت گردد و با مشاهده پرنده آن را تغییر داد.

توجه ویژه:
هدف تهویه حفظ دمای درون  سالن برای تامین بهترین عملکرد پرنده می باشد.
این موضوع مهمی است، که باید بخاطر داشت که دمای سطح پرنده به سرعت جریان هوای روی خودش بستگی دارد. زمانی که تهویه تونلی درشرایط هوایی گرم کار کند در اثر وزش باد سرد ی که ایجاد میکند، منجر میشود که دمای پرنده 15 درجه از دمای روی دماسنج پایینتر آید. در آب هوای متغییر وقتی که دما به 80s  میرسد نیاز به سردکردن با سیستم تونلی با سرعت بالاست. اما وقتی که دمای بیرون در هنگام غروب سقوط میکند وبه زیر 60s تا 70s میرسد اگر این کاهش ادامه داشته باشد. کارکردن تهویه تونلی منجر به ناراحتی بیشتر پرنده میگردد.
مشکلات در مدیریت سیستم تهویه در وضعیت های خاص بوجود میآید. زمانی که ما نیاز به خروج حرارت از سالن را داشته باشیم عبور جریان هوای سرد مستقیما" روی سر پرنده منجر به ایجاد استرس سرمایی می گردد. و بازدهی را کاهش میدهد. این مشکل در وضعیت بینابین بیشتر ممکن است بوجود آید. در وضعیت بینابینی تغییر دادن شرایط آب هوا و همچنین وقتی که پرنده بین مرحله رشد، پس از پشت سر گذاشتن مرحله brooding   است، پرنده رشد زیادی ندارد.
 
گاهی اوقات نیازبه خروج گرما است ولی نباید اجازه داد تا هوای سرد بطور مستقیم به پرنده بوزد.

راه حل اینست که تنظیمات  تهویه برای رساندن هوا از طریق دریچه های کنار دیوار تغییر کند . تا منجر به رسیدن هوای خالص و خروج حرارت از سالن گردد اما نباید اجازه داد که جریان هوای سرد مستقیما به پرنده برسد.  جهت خروج بیشترحرارت این امکان نیز وجود دارد که با تنظیم حداقل  تهویه، مابتوانیم از فنهای تونلی بجای فنهای خروجی دیوارجنبی((sidewall exhaust fans،در این رنج استفاده کنیم.
این روش نسبتا"  جدید که تهویه عرضی(transitional ventilation ) نامیده می شود. کمک به رشد بیشتر پرنده ،و کنترل بهتر وضعیت باز یا بسته بودن یا حد مابین دریچه ها میکند. هنگامی که دریچه های تونلی ورودی هوا(tunnel air inlets) بطور کامل بسته شده است. ما میتوانیم بیشتر یا نیمی از فنهای تونلی نصب شده را استفاده کنیم تا هوا از طریق دریچه های ورودی هوای کناری دیوار((sidewall air inletsوارد میشود.

با استفاده از دریچه های ورودی دیوار کناری(طولی) ، ما میتوانیم  بیش از نیمی از فنهای تونلی نصب شده را روشن کنیم.

این تنظیم، جهت خروج مقدار بیشتر حرارت از سالن با استفاده از نیمی از فنهای تهویه تونلی، ممکن می شود.
تغییر در تنظیمات  تهویه تونلی از مینیمم تهویه بوسیله ترموستات است که به تایمر تهویه فرمان میدهدتا کنترل گردد. فنهای تونلی در مواقع لزوم ظاهر میشوند. جهت کنترل بیشتر محیط درون سالن دریچه با کنترل کننده های فشار ایستا، کنترل می شوند. این کنترل گرها ها، باز شدن دریچه ها را با تعداد فنها در حال کار تطبیق (هماهنگ) میکند.انجام این کار بطور دستی سخت یا ناممکن است.

شکل فوق تنظیم تهویه عرضی

راه اندازی تهویه عرضی در حالی که فنهای تونلی استفاده می شود از طریق دریچه ورودی دیوار کناری(طولی)اجازه میدهد، تا میزان هوای متعادل بدون رسیدن هوای سرد ،به پرنده بیشتر شود.
از آنجایی که کنترل کننده های اتوماتیک بطور تحسین برانگیزی کمک میکنند. این کنترل کننده ها و ترموستات ها با هم تنظیم میشوندو باید با یک کنترل خوب و بدون اشتاه کنترل شوند. این روش، پاسخ نهایی در تعیین بهترین راه کنترل وضعیت درون سالن میباشد. زمانی که نیاز است شما تغییراتی را اعمال نمایید، باید هم دمای درون سالن و هم دمای بیرون سالن همینطور دمای خود پرنده را ببینید. وضعیت بینابینی همیشه دشوار است حالا تهویه تونلی شکاف بین حداقل هوای سرد و حداکثر هوای گرم را پر میکند . این کار بهترین ابزار برای حفظ این شرایط است در واقع ما نیاز داریم تا حرارت از سالن خارج شود، در حالی که باید از جریان هوای سرد به پرنده جلوگیری شود.

تهویه عرضی فاصله نیاز به تهویه هوای گرم و سرد  را پر میکند.

 
نظرات شما
  •  

    محسن گفت : ۹۶/۰۶/۰۱

    یه ترجمه بسار ضعیف و نا مفهوم.

    پاسخ...
  •  

    آرمین گفت : ۹۷/۰۵/۲۷

    بسیار عالی و کارآمد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com