نکاتی در مورد کنترل جوندگان در محل نگهداری از مرغ های گوشتی

نکاتی در مورد کنترل جوندگان در محل نگهداری از مرغ های گوشتی
کنترل جانوران موذی در واحدهای مرغ های گوشتی ، یکی از بخش های جدا نشدنی و ضروری برای مدیریت مزارع است. اما متاسفانه تلاش های مرغداران در این زمینه چندان مثمر ثمر نبوده است.
موش ها باید تحت کنترل قرار بگیرند زیرا سرعت حرکت و زایمان آن ها بالا است و طی سه ماه می توانند کل واحد مرغداری را تحت سلطه خود در آورند.
عدم کنترل جانوران موذی ، قطعا موجب می شود تا آن ها دوباره به مزارع هجوم بیاورند و در نتیجه ، شیوع بیماری هایی نظیر سالمونلا که می تواند از جانور موذی به مرغ ها منتقل شود، افزایش می یابد.
وبسایت Poultry World با شارون هاگز (Sharon Hughes) متخصص  سم کشنده جوندگان ، و پل ساون (Paul Saven) مدیر شرکت تولید کننده سم Instant Pest Solutions مصاحبه ای داشته تا دریابد که چرا برنامه های کنترل موش ها اغلب با شکست مواجه می شوند.
هدف از یک برنامه موثر ، باید کاهش چشمگیر جمعیت جانوران موذی در سه ماه اول و سپس برنامه طعمه گذاری مداوم برای ادامه کنترل جوندگان باشد.

علل کنترل ضعیف
پل ساون مدیر Instant Pest Solutions اظهار داشت که کنترل ضعیف ، اغلب نتیجه آن است که برای ارزیابی آلودگی و وجود جوندگان محل ، تحقیقات ابتدایی انجام نشده است.
تحقیق نکردن و یا انجام ضعیف تحقیقات ، می تواند مشکلاتی را در طعمه گذاری موثر به وجود آورد. مشکل رایج، طعمه گذاری ناکافی است که می تواند موش ها را متوجه طعمه های گذاشته شده کند.
مشکلات اصلی طعمه گذاری عبارتند از:
•    تله گذاری در محلی نامناسب انجام شده است. از آن جایی که موش ها توانایی بالا رفتن از دیوارها را دارند، تله آن ها باید هم در ارتفاع کم و هم در ارتفاع بالا قرار بگیرد.
•    تعداد کم طعمه برای تعداد زیاد جونده ها
•    کوچک بودن اندازه تله در نقاط طعمه گذاری شده
•    تله طبق آن چه که روی لیبل گفته شده پر نشده است.
•    تاریخچه محل در نظر گرفته نشده است .
•    مناسب ترین تله انتخاب نشده است.
•    جعبه های تله موش نامناسب انتخاب شده است.
•    تله موش و یا جعبه های تله حرکت داده شده اند یا به طور کامل جابجا شده اند.
•    هجوم موش ها از مناطق اطراف
•    مقاومت ضد انعقادی

خدمات حرفه ای
برای اطمینان از عمل کردن تله به شکلی موثر ، متخصصان پیشنهاد می کنند که از خدمات حرفه ای کنترل جوندگان استفاده شود.
خدمات حرفه ای این اطمینان را می دهند که مشکلات به درستی در تمامی مراحل ضروری حل شده اند و برنامه ای طولانی مدت و موثر برای کنترل جوندگان ایجاد می کنند.
پل ساون معتقد است که روند کنترل جوندگان با تحقیق کامل از محل آغاز می شود و باید تمام ساختمان با جزئیات آن بررسی شود.
هدف از یک برنامه موثر ، باید کاهش چشمگیر جمعیت جانوران موذی در سه ماه اول و سپس برنامه طعمه گذاری مداوم برای ادامه کنترل جوندگان باشد.
مولفه های برنامه کنترل ، شامل نشانه گذاری ساختمان هایی که در آن ها جوندگان وجود دارند، کاهش مواد خوراکی و تدابیر بهداشتی سختگیرانه است.
برنامه طعمه گذاری
به دلیل این که 80 درصد جمعیت موش ها در لانه هایی بیرون از ساختمان زندگی می کنند، عملیات طعمه گذاری به صورت گسترده ، می تواند تاثیر بسزایی بر کنترل جوندگان داشته باشد.
     
گام هایی برای جلوگیری از هجوم دوباره موش ها
شارون هاگز تاکید کرد که استراتژی کنترل ، باید به صورت فعالانه و همیشگی باشد. قبل از آن که جعبه های تله گذاری برداشته  یا جابجا شوند، باید گام هایی برای جلوگیری از هجوم دوباره موش ها از مناطق اطراف برداشته شود.
کلید این کار، پی بردن به این مسئله است که چطور موش ها به ساختمان وارد می شوند و هر تعمیراتی که در این زمینه لازم است ، باید انجام شود.
با مشاهده لکه هایی که در ورودی ساختمان به جا می گذارند ، می توانیم به زیاد بودن تعداد موش ها پی ببریم.
مشاهده ادرار ، از علائم فعالیت جوندگان در یک محل است که باید در نظر گرفته شود  زیرا جوندگان به طور مکرر در یک مکان ادرار می کنند.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com