نهاده‌های دولتی افزایش قیمت داشته است

نهاده‌های دولتی افزایش قیمت داشته است
احمد بزچلویی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی افزود: در ابتدا تنها 30 درصد نهاده مرغداران از سوی دولت تأمین و مابقی در بازار آزاد تهیه می‌شد که همین امر ورشکستگی و کناره گیری بسیاری از مرغداران را به همراه داشت. در حال حاضر نیز که برخی مرغداران به فعالیت خود ادامه داده و تولید را انجام می‌دهند، با اعلام قیمت هایی از سوی دولت مواجه هستند که به هیچ وجه کارشناسی نبوده و نظر مرغداران در آن دخیل نیست.
وی ادامه داد: از سویی دیگر حدود 2 ماه است که تخصیص نهاده ها کمی بهتر شده، اما باز هم تنها 70 درصد نهاده با قیمت دولتی به مرغدار تعلق می‌گیرد و نکته مهم دیگر اینکه نهاده دولتی نیز افزایش قیمت داشته است. قیمت ذرت دولتی از 1500 تومان به 1700، کنجاله سویا دولتی از 2700 به 3300 تومان و باقی نهاده ها نیز به همین مراتب افزایش قیمت داشته اند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی اظهار داشت: دولت به ازای هر مرغ، 4 کیلو نهاده در اختیار مرغدار قرار می‌دهد، این در حالی است که یک مرغ برای عرضه به بازار حداقل به 5،5 کیلو نهاده نیاز دارد که مابقی آن باید از بازار آزاد با قیمت‌های بالا تهیه شود. مصرف 4 کیلو نهاده مرغ را به وزن 1،800 تا 1،900 گرم می‌رساند که عرضه مرغ در این وزن برای مرغدار صرفه ندارد و مرغدار باید مرغ را در وزنی بالاتر و با وزن حدود 3 کیلوعرضه کند. چرا که قیمت‌های جانبی از جمله واکسن، کارگر، حمل و نقل و ... افزایش چندین برابری داشته است.

توسعه بن دا فرآور

بزچلویی تصریح کرد: همین امر سبب می‌شود قیمت تمام شده یک مرغ برای مرغدار حدود 17 هزار تومان تمام شود که با این تفاسیر قیمت 14400 تومانی به ضرر مرغدار است و اعلام این قیمت و ترس درگیری با تعزیرات سبب کناره گیری مرغداران از تولید می‌شود. مرغدار تا یک حد مشخصی می‌تواند مرغ را نگه دارد و در نهایت مجبور به عرضه مرغ در بازار است، اما این قیمت ها برای مرغدار صرفه ندارد. دولت با اعلام قیمت مصوب حداقل باید نهاده را به صورت 100 درصد در اختیار مرغداران قرار دهد تا مرغدار متحمل ضرر کمتری شود.
وی بیان داشت: دخالت دولت، اطمینان مرغداران به تولید را کاهش داده است و شرایط پیش آمده سبب کاهش تولید شده است. البته قدرت خرید پایین مردم نیز در این امر بی تأثیر نیست. اواخر سال گذشته جوجه ریزی در استان مرکزی 3 میلیون قطعه بود که امسال با کاهش 50 درصدی به 1،5 میلیون قطعه رسیده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com