نقش اصناف در توزیع مرغ پررنگ‌تر می‌شود

نقش اصناف در توزیع مرغ پررنگ‌تر می‌شود
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: مدل تولید قراردادی نیمچه گوشتی و زنجیره عرضه گوشت مرغ طراحی شده که با نهایی شدن آن نقش عوامل بازار، تشکل‌ها و اصناف بیشتر می‌شود و مسئولیت تنظیم بازار مرغ در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گزارش جمعه شب خود به نقل از شاهرخ شجری در نشست کارگروه ساماندهی مرغ استان فارس در شیراز افزود: در این مدل که در ادامه عرضه مطمئن مرغ طراحی و پیشنهاد شده، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، واحدهای بسته‌بندی، کشتارگاه‌ها، واحدهای تولید خوراک طیور، واحدهای مرغ مادر، واحدهای جوجه کشی و صنایع تبدیلی، کارفرما هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس خدمات بهداشتی، فروش محصول مرغدار، تامین نهاده‌های تولید از جمله جوجه، نهادهای دامی و دارو با قیمت مناسب توسط کارفرما در اختیار واحدهای مرغداری قرار می‌گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خدمات مذکور در قالب فرم‌های قراردادی ارائه می‌شود و واحدهای مرغداری نیز مرغ را با قیمت مناسب، در زمان معین و با میزان مشخص در اختیار کارفرما قرار می‌دهد و کارفرما نیز مرغ را به وفور و در زمان مناسب به بازار عرضه می‌کند.
شجری ادامه داد: هم‌اینک تولید مرغ به اندازه کافی در حال انجام است و سود تولید کننده و سایر عوامل نیز در بازار به خوبی دیده شده است.
او گفت: انحراف‌ها و سودجویی بیش از میزان تعیین شده توسط برخی افراد سبب شده که رفاه مصرف کننده با مشکل مواجه شود.
وی اضافه کرد: انتظار در صف‌های طولانی مرغ در شان مردم شریف ما نیست و با هر فرد سودجویی که بخواهد شرافت انسانی مردم را زیر سوال ببرد به عنوان وظیفه شرعی با جدیت برخورد می‌کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همگرایی و هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها وجود دارد و باعث خواهد شد تا زمانی که مدل تولید قراردادی و زنجیره عرضه گوشت مرغ بر نظام تولید حاکم شود شهروندان برای تامین مرغ با مشکل مواجه نشوند.

افزایش قیمت مرغ در دستور کار نیست
مدیر کل توسعه بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: هیچ افزایش یا دو نرخی شدن در قیمت مرغ در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار ندارد و چنین چیزی پذیرفتنی نیست.
ابراهیم زارع افزود: قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان برای مرغ زنده تحویل درِ کشتارگاه به دو دلیل مورد تاکید است چرا که در تعیین این نرخ قیمت جوجه یک روزه بالاتر از چهار هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ دان هم افزون بر نرخ اعلامی قبلی در نظر گرفته شده است.
وی، ۶۵ درصد هزینه تولید در مرغداری‌ها را مربوط به دان که توسط وزارت جهاد کشاورزی تامین می‌شود دانست و افزود: نسبت به سال گذشته قیمت مرغ کشتار روز افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشته این در حالی است که حقوق جامعه کارگری امسال تنها ۳۶ درصد افزایش داشته و به همین دلیل افزایش قیمتی در مرغ مد نظر نیست.
او گفت: در تعیین قیمت مرغ با در نظر گرفتن سود سرمایه گردش و هزینه استهلاک مرغداری‌ها، سود مرغدار نیز لحاظ شده از این رو قیمت مذکور عادلانه است.
وی افزود: در سال ۹۸ مشکلاتی در تامین جوجه یک روزه پیش آمد که وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح شرایط اقداماتی انجام داد که هم‌اینک نیز جوجه‌های نژاد آرین به سرعت وارد چرخه تولید می‌شود.
مدیر کل توسعه بازرگانی داخلی کالا های کشاورزی در معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تا سال آینده وابستگی در تامین جوجه یک روزه برای صنعت طیور را به حداقل برسانیم.
زارع گفت: جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه پارسال با ۱۷ میلیون قطعه افزایش به ۱۲۴ میلیون قطعه رسید که این افزایش تقاضا ناشی از دلایل مختلف خصوصا التهاب‌های بازار طبیعی است و با آماده شدن زیرساخت‌های لازم، میزان جوجه‌ریزی در کشور به ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه خواهد رسید.
او گفت: تولید مرغ در استان فارس به اندازه کافی است و رقم بسیار خوبی آماده عرضه به بازار است اما نیاز به همگرایی بیشتری در بین متولیان تولید و عرضه است.
او تصریح کرد: باید حضور همزمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در کشتارگاه‌ها بیش از پیش باشد تا به طور کامل عرضه مرغ رصد و قیمت‌ها تحت کنترل باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که استان فارس علاوه بر تامین نیاز خود نقش پشتیبانی از نیاز دیگر استان‌ها را که از قبل بر عهده داشته کماکان ایفا کند.

توسعه بن دا فرآور

واسطه‌های عرضه مرغ ساماندهی می‌شوند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم، هم‌اینک ۱۲۲ واسطح در صنعت فارس فعالیت دارند که امکان حذف آنها نیست و به دنبال این هستیم که با برنامه‌ریزی، واسطه‌های عرضه مرغ را ساماندهی کنیم.
حسین پژمان، دلیل رعایت نشدن قیمت مرغ از سوی برخی واحدها را وجود واسطه‌ها دانست و افزود: تامین بخش عمده‌ای از اعتبارات مالی مرغداران، فراهم کردن امکانات لجستیک حمل مرغ از مرغداری به کشتارگاه و فروشگاه مقصد و عجین بودن با صنعت مرغ استان از جمله دلایل ممکن نبودن حذف واسطه‌ها است.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده و با توافق صورت گرفته با واسطه‌ها به دنبال این هستیم که از طریق تعاون روستایی و یا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، واسطه‌ها را ساماندهی کنیم تا مشکلات مدیریت در زمینه تولید و توزیع مرغ حل شود.
هفت میلیون قطعه مرغ به زودی وارد بازار می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، با بیان اینکه در فروردین ماه امسال با ترغیب مرغداران پرورش هفت میلیون و ۵۶۰ هزار قطعه جوجه آغاز شد گفت: در نظر گرفتن ضریب هفت درصدی تلفات ناشی از بیماری‌ها، در اواسط اردیبهشت ماه افزون بر هفت میلیون قطعه مرغ به بازار عرضه می‌شود.
پژمان افزود: سال گذشته افزون بر ۸۴ و نیم میلیون قطعه مرغ در استان پرورش یافت که این میزان نسبت به سال ۹۸ که ۸۱ میلیون قطعه بوده افزایش داشته است.
وی ادامه داد: استان فارس پارسال در زمینه مدیریت تولید و توزیع جزو استان‌های با عملکرد خوب بود چرا که قیمت هم در حد متوسط کشوری حفظ شد و در فروشگاه‌ها نیز عموما مرغ برای عرضه وجود داشت و صفی برای خرید مرغ تشکیل نشد.

سازمان صمت بر توزیع مرغ بعد از خروج از کشتارگاه نظارت دارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم گفت: این سازمان بر توزیع مرغ بعد از خروج از کشتارگاه‌ها نظارت دارد و از این رو بازرسان به شکل ویژه برخی از خودروهای حمل مرغ را  را ردیابی می‌کنند.
حمیدرضا ایزدی افزود: بازرسان سازمان صمت، جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی به صورت دائم در کشتارگاه‌ها حضور دارند.
او اظهار داشت: بازرسان به طور تصادفی به فروشگاه عرضه مرغ مراجعه می‌کنند،  و ضمن راستی آزمایی میزان مرغ دریافتی از کشتارگاه‌ها، برای اطمینان از رعایت قیمت مصوب، فاکتورها را نیز بررسی می‌کنند.
وی گفت: در سه ماه پایانی پارسال ۱۷۵ پرونده و در فروردین امسال ۱۹۵ پرونده برای صنوف متخلف تشکیل شد.
وی گفت: طی روزهای اخیر شاهد افزایش عرضه مرغ در بازار هستیم که در صورت تداوم این روند بازار به ثبات خوبی خواهد رسید.
ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در این جلسه از تمام دستگاه‌های ذیربط در زمینه تولید، حمل و توزیع و نظارت بر توزیع مرغ قدردانی کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com