نظر وزارت جهاد کشاورزی تحویل دایمی مدیریت لاین مرغ ایران به بخش غیر دولتی است

نظر وزارت جهاد کشاورزی تحویل دایمی مدیریت لاین مرغ ایران به بخش غیر دولتی است
در اوایل ماه جاری تعدادی از خبرنگاران حوزه کشاورزی از مجموعه تحقیقاتی مرغ لاین ایران در شمال کشور بازدید کردند. این مجموعه در یک فضای بسیار نادر از نظر طبیعی تأسیس شده است و ایران را جزو 8 کشور دارای فناوری مرغ لاین کرده است.
مجموعه مرغ لاین ایران که با نام آرین نیز خوانده می شود، چند سالی است که حال و روز خوشی ندارد.
تجهیزات قدیمی با عمر بیش از 20 سال و بهره نبردن از سیستم های نوین از مشکلات این مجموعه تحقیقاتی برای ادامه حیات است و در منطقه جنگلی مرغ لاین که دمای هوا در پاییز و زمستان پایین است، نبود گاز شهری و لوله کشی های مربوط به آن و استفاده از سوخت های دیگر، می تواند کار در این فضا را کمی سخت کند.
مدیریت کلی مجموعه مرغ لاین با وزارت جهاد کشاورزی است و در حدود 3 سال است که این مسوولیت به صورت قرار دادهای سالانه به مؤسسه غیر دولتی جهاد استقلال منتقل شده است. برای پی بردن به برنامه های توسعه ای این مجموعه با محمد رضا شافعی نیا، مدیر عامل مؤسسه جهاد استقلال، هم کلام شده ایم که ما حصل این گفت و گو را در ذیل می خوانید.
کمی در مورد فعالیت خود در مجموعه تحقیقاتی مرغ لاین ایران توضیح بفرمایید.
نقش مواد پروتئینی در اقتصاد خانوار ایرانی بسیار زیاد است. از این رو نگاه مسوولان کشور به تأمین این نیاز پروتئینی در قالب تولید مرغ های بومی و منحصر به فرد لاین، بسیار جدی بوده است. تا اوایل دهه 80 شمسی سهم بازار داخلی از مرغ لاین در حدود 85 درصد بود، اما؛ به تدریج این سهم کاهش پیدا کرد و امروز این سهم کمتر از 5 درصد است.
علت این کاهش چشمگیر چه بوده است؟
برخی از فعالان این عرصه بر این عقیده هستند که برخی از شاخص های مرغ لاین و سایر مرغ های تجاری با هم فرق می کند و شاید دلیل اصلی همین باشد.
به طور مثال؛ در مورد نژاد رأس که در حال حاضر جای خود را در بازار ایران به خوبی پیدا کرده است، عقیده این است که سینه مرغ رأس پهن تر از آرین ایرانی است و برای کشور ما که جوجه کباب جزو غذاهای لذیذ کشور به حساب می آید، نژاد رأس می تواند بهتر باشد. البته همه این موارد بهانه ای شده است در دست افراد برای واردات مرغ اجداد از نژادهای دیگر.
وقتی که ما چنین امکانی در کشور خود داریم و این در حالی است که تعداد دارندگان این فناوری به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد؛ چرا دست به واردات بی رویه می زنیم؟
به صورت دستوری نمی توان گفت که جوجه اجداد وارد نشود و اساسا این کار درست هم نیست.
اما شرکت جهاد استقلال بنا دارد برای حفظ امنیت غذایی کشور جایگاه مرغ لاین ایرانی را به آن برگردانیم.
برای این مهم سهم مرغ آرین در بازار ایران باید بهبود یابد و تحقق این امر شدنی است زیرا ما ظرفیت تولید و تأمین 100 درصدی جوجه اجداد و مادر کشور را داریم.
بیان کردید که برخی شاخص های جوجه های تجاری وارداتی از آرین بهتر است. چرا دست به اصلاح نژاد آرین نمی زنیم؟
این طور نیست؛ زیرا کارهای اصلاحی در این مرکز تحقیقاتی انجام می شود و اتفاقا برای بهتر شدن فعالیت ها مرکز، در اول این ماه گروهی از کارشناسان فرانسوی برای اجرای طرح تلقیح مصنوعی دعوت شده بودند که در فازهای مختلف تکنولوژی این کار را به ما منتقل خواهند کرد.
آقای شافعی نیا، قرارداد مدیریتی جهاد استقلال برای این مرکز هر سال باید تمدید شود و شاید اینکه شما نمی دانید برای چند سال مدیریت این محل در دست شماست، جلوی بسیاری از کارهای شما را خواهد گرفت. قرار نیست این روند یکساله تغییر کند؟
این نظر شما درست است و باید در جواب عرض کنم که امروز بحث واگذاری کلی این مجموعه در وزارت مطرح است.
نظر شخص وزیر کشاورزی این است که لاین باید به صورت کامل به بخش غیر دولتی واگذار شود و مؤسسه جهاد استقلال به عنوان یک مؤسسه غیر دولتی این امکان را دارد تا مدیریت این مجموعه را برای همیشه در دست بگیرد. از نگاه بنده این لاین باید اقتصادی شود و خودش بتواند خود را مدیریت کند.
بنابراین این امکان وجود دارد که جهاد استقلال این مرکز را تحویل بگیرد؟
بله. مقدمات کار انجام شده است و از نگاه بنده واگذاری کامل این لاین بر روی امنیت غذایی بسیار اثرگذار و مهم خواهد بود.
تجهیزات این مرکز قدیمی است و امکانات مجموعه محدود است. آیا برای این مهم هم کاری خواهدی کرد؟
اخیرا همراه با مدیر عامل شرکت جاهد به نمایشگاه آلمان رفتیم و با یک شرکت انگلیسی توافقاتی انجام گرفت.
تجهیزات لازم شناسایی شده است و به زودی کارشناسان شرکت مذکور به لاین خواهند آمد تا نیازهای ما را شناسایی و تأمین کنند.
مشکلات ریز و درشت این مرکز نیاز به یک کار جهادی دارد. به طور مثال این مرکز با این محیطی که دارد فاقد لوله کشی گاز است. این مشکملات حل خواهد شد؟
صد درصد. در اولین مرحله کاری ما تغییر سوخت مصرفی مرکز لاین ایران است و به زودی لوله کشی ها انجام خواهد شد. بعد از انجام لوله کشی، فارم به فارم همه چیز را نوسازی می کنیم که این مهم با همکاری دانشگاه تهران صورت خواهد گرفت.
آقای شافعی نیا کمی هم در مورد اولین تلقیح طیور که توسط فرانسوی ها در مرکز لاین ایران صورت گرفته است، توضیح بفرمایید.
تفاهم نامه ای با فرانسوی ها بسته ایم که بر اساس آن تکنولوژی تلقیح طیور به ما منتقل خواهد شد.
در مرحله اول این انتقال، یکسری آموزش محدود توسط این شرکت به کارشناسان ما داده می شود و در مراحل بعدی تجهیزات به صورت کامل وارد خواهد شد تا مورد استفاده بخش خصوصی قرار گیرد.
طرح فوق هزینه خاصی به جز خرید تجهیزات برای ما نداشته است، اما؛ تأثیرات این اقدام در کم کردن هزینه های نگهداری و ورود علم و فناوری جدید بسیار زیاد خواهد بود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com