موسسه رازی ظرفیت تولید ۷۵ درصد واکسن طیور کشور را دارد

موسسه رازی ظرفیت تولید ۷۵ درصد واکسن طیور کشور را دارد
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه فقط حدود ۲۳ درصد واکسن طیور کشور در این موسسه تولید می شود، گفت: موسسه رازی ظرفیت تولید ۷۵ درصد این واکسن ها را دارد و در این راستا آماده همکاری با بخش خصوصی است.
دکتر علی اسحاقی روزچهارشنبه افزود: این در حالی است که ظرفیت حدود ۷۰ درصد این بازار به دست خارجی ها بوده و این واکسن ها به کشور وارد می شود.
وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «رونق تولید»،اظهار داشت: این شعار باید برای سیاست گذاران کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا زمانیکه ظرفیت و توان تولید در داخل کشور وجود دارد نباید اجازه واردات محصولات مشابه به کشور داده شود.
رئیس موسسه رازی گفت:چرا باید اجازه دهیم سرمایه ای که می تواند در کشور مورد استفاده قرار گیرد را خارج کرده و خود را از آن محروم کنیم و در مقابل ارزی که با مشکلات فراوان به دست می آید،به راحتی از کشور خارج شود. اسحاقی با اشاره به اینکه موسسه رازی می تواند در حوزه تولید،در کنار بخش خصوصی باشد به طوری که دانش فنی را در اختیار آنها قرار دهد تا با نظارت موسسه اقدام به تولید کنند،اظهار داشت: رازی ظرفیت تولید حدود ۷۵ درصد از واکسن‌های طیور کشور را دارد اما با وجود واردات،تنها حدود ۲۵ درصد از بازار واکسن‌های طیور کشور در اختیار این موسسه است.
وی با تاکید بر مصوبه مجلس مبنی براینکه واردات کالایی که تولید آن در داخل کشور وجود دارد،جرم است،گفت:در خصوص تولید واکسن بر خلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی شاهد واردات هستیم و زور ما هم به شرکت‌های وارد کننده نمی‌رسد چراکه در نهایت این شرکت‌ها به نوعی مجوز برای واردات دریافت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر تولید در داخل کشور انجام شود، باعث جلوگیری از خروج ارز شده و سرمایه در داخل کشور می چرخد.
*تحقیقات در رازی ادامه دارد
رئیس موسسه رازی با تاکید بر اهمیت تحقیقات در این موسسه گفت:در هر صورت تحقیقات در موسسه رازی ادامه دارد چراکه واکسن سازی به گونه‌ای نیست که همواره بر روی یک خط ثابت باشد و نیاز به بهبود و نیز ارتقای کیفیت دارد؛ این بهبود درفناوری و در فرآورده باید محقق شود.
وی افزود:بیماری‌هایی همچون تب برفکی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همیشه در یک سویه نیستند و باید سویه ها و بذرهای جدید را با توجه به سویه و بذری که در محیط در گردش است جداسازی و شناسایی کرد تا تبدیل به بذر واکسینال و در نهایت واکسن شوند.
وی با بیان اینکه بخش‌های خصوصی نمی‌توانند به راحتی فرآیند تحقیق و توسعه و دانش فنی این کار را به دست آورند،اظهار داشت:بر این اساس اگر موسسه رازی در کنارشان باشد می تواند بذر را در اختیارشان قرار دهد چراکه این فناوری و R&D تنها در رازی وجود دارد،از طرفی تولید دانش فنی یک واکسن هزینه و دشواری بسیار زیادی دارد که موسسه رازی نزدیک به یک قرن سابقه فعالیت در این حوزه را داراست.
اسحاقی با اشاره به اینکه موسسه رازی تلاش و استقبال زیادی برای همکاری با بخش خصوصی از خود نشان داده،بیان داشت:در سال‌های اخیر با تلاش‌های فراوانی که برای برون سپاری تولیدات رازی شده،فقط یک شرکت به نام روناک برای تولید واکسن تب برفکی پیشقدم شد که متاسفانه مدیرعامل آن برای ادامه کار همراهی نکرده و مرتب از ما شکایت می‌کند و قراردادی که با هم داشتیم متوقف شده است.
وی افزود:همکاری با روناک از سال ۹۵ آغاز شد که توانستیم نیاز کشور را با تولید ۵۰ درصدی توسط هریک از طرفین تامین کنیم و واردات نداشتیم ولی در زمان حاضر با اوضاع نابسامانی در این حوزه مواجهیم،به ویژه افرادی که در صدد واردات این واکسن هستند.
رئیس موسسه رازی تصریح کرد:با واردات واکسن ها علاوه بر بحث کیفیت،سویه‌ای که وارد کشور می شود مشخص نیست و گاهی سبب ایجاد بیماری در کشور می شود که قبلاً وجود نداشته،به همین دلیل استفاده از تولیدات داخلی منفعت همگانی را به دنبال دارد.
وی گفت:موسسه رازی ظرفیت تامین نیاز کشور در خصوص واکسن تب برفکی را ندارد و از حضور بخش خصوصی در کنار خود برای تولید این واکسن به گرمی استقبال می‌کند و برای راه اندازی خط تولید به بخش خصوصی کمک خواهد کرد.
موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی با بیش از ۹۰ سال قدمت از سال ۱۳۰۳ تاکنون در منطقه حصارک کرج فعالیت می‌کند.
این موسسه کار خود را به منظور ریشه کنی طاعون گاوی آغاز کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com