موارد با اهمیت در گاوها به منظور داشتن گوساله های بهتر

موارد با اهمیت در گاوها به منظور داشتن گوساله های بهتر
مواد خوراکی ای که  گاوهای شما در زمستان امسال و بهار سال آینده می خورند ،  تاثیر زیادی بر گوساله های آنها در زمان از شیر گرفتنشان دارد.
سلامت گوساله ، موضوعی پیچیده است و ما هنوز در مورد چگونگی تاثیرپذیری آن از مواد خوراکی ای که در طول دوران بارداری به گاوها می دهیم ، اطلاعات دقیقی در دست نداریم. در واقع، تحقیقات نشان می دهند مواد خوراکی ای که به گاو باردار می دهیم می تواند بر عملکرد گوساله ها در طول زندگی و حتی بعد از  گرفتنشان از شیر ، تاثیر گذار باشد.
دیوید بونرت (David Bohnert)، متخصص توسعه و متخصص تغذیه نشخوارکنندگان در مرکز تحقیقات کشاورزی اورگن شرقی اظهار کرد: «از نظر تاریخی، ما واقعا متوجه نشده ایم که چگونه تغذیه گاو در طول بارداری بر عملکرد گوساله در زمان از شیر گرفتن تاثیر می گذارد. اما به تازگی اطلاعاتی پیدا کرده ایم که نشان می دهد چگونه تغذیه در دوران بارداری بر باروری آن گوساله در طول زندگی تاثیر گذار است.»
یکی از مطالعاتی که بونرت روی آن کار کرده است این بوده که چگونه وضعیت بدنی گاو و وزن آن در طول سال نوسان دارد و این که آیا اگر شرایط بدنی گاو در طول بارداری تغییر کند این نوسان می تواند تفاوتی ایجاد کند یا خیر.
بونرت گفت: «با توجه به این که گله ها اکثرا در فصل بهار گوساله به دنیا می آورند، گاوها شرایطی که در ابتدای تابستان داشته اند را از دست می دهند و در فصل پاییز و زمستان که هزینه ها کمتر است یعنی زمانی که نیازهای تغذیه ای گاوها کاهش داشته است ، ما دوباره این شرایط را برای آن ها به وجود می آوریم. ما این گاوها را همیشه در نمره وضعیت بدنی ثابت نگه نمی داریم.»
وی ادامه داد: «بعضی از اطلاعات جدیدتر نشان می دهند که به نظر می رسد زمانی که در اواخر بارداری به گاوها مکمل می دهیم،  گوساله ها عملکرد بهتری دارند. در مطالعاتی که در ایالت نبراسکا و در ایالت اورگن داشتم نشان داده شده است که می توانیم تنها با کمک تغدیه ،  وزن زمان از شیر گرفتن را افزایش دهیم و سلامت گوساله را بهبود بخشیم و بدین وسیله زمانی که گوساله در رحم گاو است، گاو را مدیریت کنیم». اگر گاو در وضعیت سلامت و وضعیت بدنی خوبی باشد و کلستروم آن بهینه باشد، گوساله شروع زندگی بهتری خواهد داشت.
وی ادامه داد: « مطالعه دیگری که انجام داده ایم در این باره است که در چه دوره ای از بارداری ، وضعیت بدنی گاو بهبود می یابد. کمی بعد از زایمان، گله را به چند گروه تقسیم بندی می کنیم. یکی از گروه ها، گاوهایی هستند که نمره وضعیت بدنی آن ها 4.5 است (زیرا بسیاری از گاوهای گله در آن زمان نمره 4.5 داشته اند). آن ها به هر طریقی در طول بارداری تا زمان زایمان این گروه را در نمره وضعیت بدنی 4.5 نگه می دارند. بعضی از گاوها نمره وضعیت بدنی 6 داشتند و این گروه نیز در طول بارداری در همین وضعیت نگه داشته شدند.»
بونرت گفت: «ما گاوها را در سه گروه تقسیم بندی کردیم. یکی از گروه ها برای رسیدن از نمره وضعیت بدنی 4.5 به نمره 6 در پایان سه ماهه اول سال مدیریت شدند و سپس برای ادامه بارداری در همان وضعیت نگه داشته شدند. گروه دیگر تا شروع سه ماهه دوم سال در نمره 4.5 نگه داشته شدند و سپس به نمره 6 رسیدند. گروه دیگر را نیز تا شروع سه ماهه سوم در نمره 4.5 نگه داشتیم و تا زمان زایمان به نمره 6 رساندیم».
این گروه ها در مراحل مختلف بارداری ، مدیریت تغذیه متفاوتی داشتند. بونرت اظهار داشت: «در مقایسه با گاوهایی که در تمامی زمان ها نمره 4.5 و 6 داشتند، گروه هایی که در طول سه ماهه دوم یا سوم به نمره 6 رسیدند ، گوساله های سنگین تری در زمان از شیر گرفتنشان داشتند. این امر نشان می دهد که ظاهرا در بعضی از مواقع ، افزایش مواد مغذی برای گاوها در طول سه ماهه دوم یا سوم بارداری، مزایای بهتری برای گوساله ها در افزایش وزن آن ها دارد.»

اهمیت مواد معدنی
تحقیقات نشان داده اند که مکمل های معدنی نیز در تغذیه بسیار مهم است. زمانی که به گاوها بیش از حداقل میزان  مورد نیاز آن ها در طول بارداری مواد معدنی داده می شود، گوساله ها عملکرد بهتری دارند.
بونرت می گوید: «در طول سه ماهه آخر، گروهی از گاوها را داشتیم که نیازهایشان به مواد معدنی برطرف شده بود و دو گروه دیگر ، دو برابر بیشتر از نیازشان مس، روی، منگنز و کوبالت دریافت کردند. یکی از آن گروه ها ، منابع ارگانیک  و دیگری مواد معدنی غیرارگانیک دریافت کردند.
وی گفت: «بعد از زایمان، تمامی گوساله ها در زمان از شیر گرفتنشان به همان شکل مدیریت شدند. ما متوجه شدیم که گاوهایی که مواد معدنی ارگانیک دریافت کرده اند ، گوساله هایشان 50 پوند بیشتر از گروهی وزن داشتند که به اندازه مورد نیازشان مواد معدنی دریافت کرده بودند. گروهی که مواد معدنی غیرارگانیک دریافت کرده بودند ، گوساله هایشان 25 پوند بیشتر از گروه تحت کنترل وزن داشتند». دلیل افزایش وزن بیشتر در موارد مصرف مواد معدنی ارگانیک  شاید این بوده است که این مواد معدنی سریعتر جذب می شوند و بدن آن ها را با سرعت بیشتری مصرف می کند.
وی افزود: «ما اطلاعات کافی برای حمایت از این تئوری نداریم اما این امکان وجود دارد که به عنوان یک صنعت، احساس خوبی در مورد نیازهای کنونی گاو باردار و جنین در حال رشد به مواد معدنی نداشته باشیم.»
وی ادامه داد: «در گذشته، ما فقط به نیازهای گاو به مواد معدنی توجه کرده ایم اما تحقیقات ما و سایرین نشان می دهد که نیازهای گاو به مواد معدنی ممکن است در اواخر دوران بارداری اش بیشتر باشد و این امر بر عملکرد آن اثرگذار است».
جنین هم نیاز زیادی به مواد معدنی دارد. نه تنها وزن گاوهایی که مواد معدنی بیشتری دریافت می کنند بالاتر است بلکه سلامتی آن ها نیز بیشتر است. در گوساله های به دنیا آمده از گاوهایی که دو برابر بیشتر از گاوهای تحت کنترل مکمل مصرف کرده اند ، بیماری تنفسی گاو (BRD) کمتر اتفاق افتاد و در این میان ، گروهی که مواد معدنی ارگانیک دریافت کردند ، بهترین گروه بودند. عملکرد سیستم ایمنی وابستگی زیادی به مصرف مواد معدنی کم با مقدار مناسب دارد.
بونرت گفت: «مسئله جالب توجه این بود که استفاده از این مکمل ها فقط در 90 روز آخر بارداری بوده است، اما این جایگزینی بر روی سلامت گوساله ها در زمان تولد تاثیر زیادی داشته است. ما این گوساله ها را به خوراندگاه بردیم. آن ها سلامتیشان را به خوبی حفظ کردند و  وزنشان افزایش یافت.»

مکمل های چربی
وی اظهار داشت: «در مورد مکمل های غذایی گاوهای باردار ، می توانیم اسیدهای چرب دارای حلقه اشباع نشده را در اواخر بارداری امتحان کنیم. به نظر می رسد که مکمل های چربی نیز مانند مواد معدنی در افزایش وزن و سلامت گوساله ها نقش دارند اما ظاهرا تاثیر آن ها زیاد نبوده است».
بونرت گفت: «ما تصمیم داریم که در آینده مطالعات بیشتری در این زمینه داشته باشیم زیرا مشاهده کردیم که بدن این گوساله ها ویژگی های بهتری دارند و وزن آن ها نیز کمی بیشتر است  و همه این ها به سلامت بیشتر گوساله ها کمک می کند».


 
نظرات شما
  •  

    علی گفت : ۹۶/۱۰/۱۰

    سلام خیلی ممنون مقاله عالی بود
    مهندس گاو های ما۶ماه هست که هرکاری میکنیم ابستن نمیشوند لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com