معدوم سازی 660 هزار پرنده مرغ تخم گذار در استان اصفهان

معدوم سازی 660 هزار پرنده مرغ تخم گذار در استان اصفهان
علیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در استان اصفهان اظهار کرد: از تیرماه کانون‌هایی از بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در اصفهان گزارش شد که به سبب اقدامات صورت گرفته، بیماری در مرداد به حداقل ممکن رسید.
وی از شیوع مجدد ویروس آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در شهریور خبر داد و گفت: ویروس آنفلوانزا به سبب پرندگان آزاد پرواز  مجددا در برخی از واحدها سرایت یافت و خساراتی را ایجاد کرد.
اکبرشاهی تعداد کانون های مرغ تخم‌گذار مبتلا به ویروس آنفلوانزا حاد پرندگان در شهریور را ۴ کانون اعلام کرد و گفت: همچنین در مهرماه ۴ کانون مرغ تخم گذار و آبان‌۶ کانون مرغ تخم‌گذار و ۴ واحد بوقلمون گزارش شد.
این مقام مسئول تراکم واحدهای مرغداری، رفت و آمد مرغداران به سبب ارتباط فامیلی و نقش پرندگان آزاد پرواز را دلیل اصلی شیوع مجدد بیماری در واحدها اعلام‌کرد.
وی جمعیت پرنده مرغ تخم گذار در استان اصفهان را ۹ میلیون‌ اعلام کرد و گفت: از ابتدای مهر تاکنون ۶۶۰ هزار پرنده تخم گذار و ۲۸ هزار بوقلمون در استان اصفهان معدوم شدند که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در کارگروه آنفلوانزا، بیماری به سایر شهرستان های با تراکم‌ بالا سرایت نکرده است.
اکبرشاهی با اشاره به اینکه برنامه واکسیناسیون در استان اصفهان در حال اجراست، بیان کرد: همچنین تقویت مسائل امنیت زیستی و قرنطینه ای در کنترل بیماری تاثیر بسزایی دارد.
این‌مقام‌مسئول با اشاره به اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن از محموله قبلی در اختیار استان اصفهان قرار گرفت، اظهار کرد: هفته آینده دو میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن از پارت جدیدی که کار آزمایشگاهی آن تمام می شود، در اختیار مرغداران استان اصفهان قرار خواهد گرفت.
وی در پایان در توصیه ای به مرغداران تصریح کرد: مرغداران علاوه بر رعایت مسائل امنیت زیستی، هر گونه افت مصرف آب و دان را سریعا به واحدهای دامپزشکی استان ها اعلام‌کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com