مصرف نهاده خام موجب کاهش بهره وری در دامداری‌ها می‌شود

مصرف نهاده خام موجب کاهش بهره وری در دامداری‌ها می‌شود
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سیاست جهادکشاورزی بر این است که نهاده خام توزیع نشود، گفت: مصرف نهاده‌های دامی به شکل خام موجب می‌شود که ضریب تبدیل و بهره وری کاهش یابد و دامداران باید به سمت استفاده از کنسانتره و نهاده های ‌تکمیلی سوق داده شوند.

اکبر فتحی روز جمعه در حاشیه بازدید از واحدهای پرورش گوسفند روستای امیرآباد بخش یامچی شهرستان مرند با بیان اینکه طی سالهای اخیر تداوم خشکسالی و کاهش بارندگیها در استان یکی از دغدغه‌های دامداران برای تامین علوفه و نقدینگی بوده است، افزود: تامین امنیت غذایی جامعه به ویژه در برهه حساس کنونی که کشور با جنگ تحریمی روبروست، تلاش همه جانبه تولید کنندگان و تشکلها را می‌طلبد و نیازمند هم افزایی بین تشکلهای بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی متولی امر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هدف از سفر خود به روستای امیرآباد را بررسی مشکلات نهاده دامی مورد نیاز دامداران منطقه عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه خشکسالی باعث خشک شدن مراتع شده که البته عدم تعادل دام و مرتع نیز مزید بر علت شده است.

فتحی با بیان اینکه در این روستای ۲۰ خانواری حدود ۱۴ هزار راس گوسفند وجود دارد، افزود: با استفاده از ظرفیت ماده ۱۱ قانون هوای پاک و برطرف شدن مشکل صدور پروانه، بخشی از نهاده مورد نیازشان را تامین خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برای آن برنامه ریزی کرده ایم رسیدگی به امور دامداران مناطقی است که با خشکسالی شدید مواجه هستند، ادامه داد: همه تلاش‌ ما این است که باری از دوش دامداران استان برداریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در راستای حمایت از تولیدکنندگان در بخش دام، برنامه ای را به نام دامدار کارت در دست اقدام داریم که به دامداران جامعه روستایی اختصاص دارد، افزود: دامداران روستایی می توانند با دریافت این کارتها به مبلغ ۱۰، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومان متناسب با دامی که در اختیار دارند، به مکانهای تعریف شده برای دریافت نهاده مورد نیاز خود مراجعه کنند.

وی در رابطه با تاثیر دامدار کارت بر توزیع بهتر نهاده دامی اظهار کرد: این کارت جهت خرید بخشی از نهاده های مورد نیاز دامداران است و بخشی از نیاز دامداران از طریق سامانه ها و بسته های تعریف شده تامین می شود.

معاون رییس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز در این بازدید از وجود ۹۰ هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات این شهرستان خبرداد و گفت: شهرستان مرند دارای ۴۲۰ هزار راس گوسفند و بز است که بیش از۲۰۰هزار راس آن در بخش یامچی پرورش داده می شود .

علی صیادی با بیان اینکه نژاد ماکویی در حال حاضر در منطقه یکانات و در روستاهای امیرآباد و یکان سعدی پرورش داده می شود، گفت: میزان گوشت تولیدی بر اساس نر و ماده بودن و سن آنها در این نژاد مختلف و وزن قوچهای دارای سن چهار تا پنج سال، تا ۱۲۰ کیلوگرم و وزن لاشه آنها به ۶۵ کیلوگرم نیز می‌رسد و بره‌های نر که صرفاً جهت پروار بندی پرورش می یابند، در یک سالگی و بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان به ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم می‌رسد.

وی با بیان اینکه منطقه یکانات بخش یامچی شهرستان ویژه مرند، زیستگاه اصلی گوسفند نژاد ماکویی در استان آذربایجان شرقی است، افزود: گوسفند نژاد ماکویی به جهت بهره وری بالای تولید گوشت و تولید شیر و با دارا بودن پشم سفید مرغوب با تارهای بلند جزء بهترین نژادهای گوشتی و پشمی ایران محسوب می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه منطقه یکانات به جهت مراتع خوب و آب و هوای معتدل و مرطوب و نزدیکی به شهرستان ماکو از توابع استان آذربایجان غربی برای پرورش گوسفند نژاد ماکویی مستعد است، گفت: نژاد ماکویی از جمله نژادهای پشمی و گوشتی ایران است که پشم آنها با ظرافت خاصی با تارهای بلند و بدنشان کاملا سفید بوده و جهت رنگرزی و بافت فرش‌های ایرانی بهترین نقش را دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com